Skarga na loty poza wyznaczonym kręgiem nadlotniskowym
List do wiadomości ZM
Do: Centrum Usług Logistycznych
ul. Słoneczna 37, 00-789 Warszawa
sebastian.majewski@cul.com.pl
sekretariat@cul.com.pl
Szanowny Panie,
Zwracam się do Pana w następującej sprawie. Jestem mieszkanką
bielańskiej części Marymontu. Co istotne, mój dom znajduje się poza
strefą kręgu nadlotniskowego wyznaczonego dla samolotów korzystających
z lotniska Babice, a – według oficjalnie opracowanej mapy akustycznej
– znajduje się on również poza strefą oddziaływania hałasu lotniczego.
Mimo tego nad moim domem z częstotliwością ok. 2-3 minut przelatują
awionetki i helikoptery, generujące bardzo uciążliwy dla codziennego
funkcjonowania hałas. Bardzo często te same samoloty przelatują nad
domami mieszkalnymi wielokrotnie powtarzając okrążenia.
Zgodnie z zamieszczoną na Państwa stronie mapą kręgu samolotowego i
szybowcowego dla lotniska Babice samoloty są zobowiązane w tej okolicy
przelatywać nad Trasą Armii Krajowej, po czym skręcać dopiero za
węzłem łączącym trasę z Wisłostradą, lecąc dalszą trasą nad Wisłą.
Rzeczywistość jednak daleko odbiega od ustalonych reguł.
Wyznaczenie trasy kręgu nadlotniskowego wiąże się bezpośrednio z
chęcią uniknięcia oddziaływania na tereny zabudowane, tereny
zamieszkałe przez skupiska ludności. Cel ten nie jest osiągany w
sytuacji, gdy piloci świadomie zbaczają z trasy kręgu, skracając trasę
przelotu. Od świtu do późnej nocy nad moim domem dziennie przelatuje
setki awionetek i helikopterów, generując długotrwały hałas, nieznośny
dla codziennego funkcjonowania. Im lepsza pogoda, tym pod kątem hałasu
dla mieszkańców gorzej.
Sytuacja ta nie jest wyjątkiem, lecz niestety codzienną regułą.
Polecam odwiedzić okolicę skrzyżowania ulic Sobockiej, Smoleńskiego i
Lektykarskiej (znajdującej się ok. 1km od trasy kręgu!) w słoneczny
dzień by zobaczyć, jak jeden po drugim przelatują samoloty generujące
wzrastający hałas (przypominający traktor czy kosiarkę sąsiada).
Nielegalne przeloty poza kręgiem nadlotniskowym wiążą się również z
bardzo dużym niebezpieczeństwem wypadków niedoświadczonych uczniów
lotnictwa. Zagrożone jest nie tylko mienie mieszkańców, ale również
ich życie lub zdrowie.
W ciągu ostatnich lat częstotliwość lotów cywilnych z lotniska Babice
systematycznie wzrasta i obecnie osiągnęła już poziom nieakceptowalny
dla kilkuset tysięcy mieszkańców północnych części Warszawy. Sytuacja,
w której piloci zbaczają z wyznaczonych tras i lecą nad zamieszkałymi
osiedlami generując szkodliwy i uciążliwy hałas powoduje i w dalszym
ciągu będzie powodować stanowczy społeczny sprzeciw.
Zwracam się do Pana ze stanowczą prośbą o podjęcie zdecydowanych
działań na rzecz ograniczenia łamania prawa przez lotników
korzystających z lotniska Babice. W przypadku dalszej akceptacji
opisanych zachowań, sprzeciw wobec niedającego żyć hałasu lotniczego,
generowanego przez samoloty korzystające z lotniska Babice będzie
tylko rósł, prowadząc – mam nadzieję – w niedalekiej przyszłości do
ustanowienia całkowitego zakazu przelotów małych samolotów cywilnych
nad aglomeracją warszawską.
Zwracam się z uprzejmą prośbą o informację o podjętych działaniach.
Z poważaniem
P.N.
Od redakcji
Letnia pora tradycyjnie już przynosi nad Bielanami i Żoliborzem nieznośny hałas, przed którym jedynym ratunkiem jest zamykanie okien. Trzeba więc wybierać między ciszą a dostępem do świeżego powietrza.
Zachęcamy wszystkich dręczonych hałasem powodowanym przez nieposzanowanie prawa i ludzi przez pilotów korzystających z lotniska Babice do wysyłania podobnych skarg.
Na tej mapce można sprawdzić, czy loty nad danym terenem są legalne. Nie powinny się odbywać poza naniesionym na niej tzw. kręgiem nadlotniskowym (nad trasą AK i Wisłostradą, terenem Huty i Radiowem).
Lepsza rozdzielczość:
wrzutnia.fz.eco.pl/lot/kregi_nadlotniskowe_epbc.jpg
Zobacz też
Inne listy dręczonych mieszkańców [zobacz >>>] [zobacz >>>]
O obojętności bielańskich władz samorządowych [zobacz >>>] i lobbingu dwojga radnych [zobacz >>>].
Komentarz do katastrofy 1 maja 2012 r.
[zobacz >>>]
Ankieta na temat lotnictwa nad Bielanami i Żoliborzem z 2009 r.
[zobacz >>>]
Lista katastrof lotniczych w północnych dzielnicach Warszawy
[zobacz >>>]
Materiał Komitetu ds. Likwidacji Zagrożenia Lotniczego Nad Gminą Warszawa Bielany z 2002 r.
[zobacz >>>]
Uchwała Rady Bielan w/s w sprawie ograniczenia uciążliwości i zagrożenia (2001 r.)
[zobacz >>>]
Wyniki publicznej sondy nt. wpływu lotniska Babice z 1999 r. [zobacz >>>]
Tekst z miesięcznika „Nasze Bielany” z 1999 r. [zobacz >>>]