Jak przewieźć 45 ludzi? Eksperyment z Lublina
Forum Rozwoju Lublina wykonało we współpracy z Porozumieniem Rowerowym Lublin oraz Miejskim Przedsiębiorstwem Komunikacyjnym Lublin polski remake znanego zdjęcia z Münster, pokazującego zajęcie terenu przez różne środki transportu.
W miastach bywa ciasno. Często brakuje w nich przestrzeni na poszerzanie ulic i parkingi. Dlatego tak ważne jest, by promować wydajne środki transportu – takie, które wykorzystują przestrzeń możliwie oszczędnie. Decyzje transportowe kształtują przestrzeń miejską – od nich zależy, czy będziemy stać w korku w hałasie i spalinach, czy poruszać się i oddychać swobodnie; czy ulice będą „ściekami komunikacyjnymi”, czy zostanie nam miejsce np. na zieleń i ogródki kawiarniane.
Polską serię zdjęć wykonano na placu Zamkowym w Lublinie. Przedstawiają ono 45 osób kolejno – w samochodach, na rowerach i w autobusie. Przyjęto, że w samochodzie jedzie średnio 1,5 osoby, co jest dość optymistycznym założeniem – faktycznie wskaźnik ten wynosi ok. 1,3 – 1,4.
Rezultaty są widoczne już na pierwszy rzut oka. Samochody tworzą trzypasmowy korek prawie przez całą długość placu. Na ulicy dodatkowo towarzyszyłyby mu hałas i spaliny. Bezemisyjne rowery zajmują kilkukrotnie mniej przestrzeni i spokojnie zmieściłyby się na ścieżce rowerowej o szerokości jednego pasa ruchu. Co do autobusu – wciąż jest on zapełniony jedynie w połowie.