Uwagi do projektu ul. Makowskiej
Opinia ws. warunków dla ruchu rowerowego i pieszego w projekcie budowy ul. Makowskiej
Opiniujemy pozytywnie przedstawiony 20 lutego br. przebieg drogi rowerowej po północnej stronie ul. Makowskiej z następującymi uwagami.
1. Na skrzyżowaniach z ulicami lokalnymi proponujemy wykonanie krótkich łączników na przedłużeniu osi drogi poprzecznej komunikujących drogę dla rowerów ze skrzyżowaniem (tak, by łącznik stanowił dodatkowy wlot skrzyżowania). Rysunek 1 przedstawia schematyczne rozwiązanie.
2. Ze względu na lokalną funkcję drogi oraz przewidywane niewielkie natężenie ruchu autobusowego, przystanki autobusowe zlokalizowane w połowie budowanego odcinka, proponujemy zlokalizować na pasie jezdni z zastosowaniem pasa dzielącego uniemożliwiającego omijanie autobusu. Zaletą takiego rozwiązania jest mniejsza terenochłonność (całkowita szerokość 8 m zamiast 13 m jak w projekcie), oraz znacznie wyższe bezpieczeństwo pieszych przekraczających jezdnię w rejonie przystanka. Możliwe są różne warianty tego rozwiązania, z lokalizacją przystanków za przejściem dla pieszych, przed przejściem lub naprzeciwko siebie. Załączone zdjęcie pokazuje przykładową realizację z Wrocławia.
3. Na skrzyżowaniu z ul. Pabianicką proponujemy zakończenie drogi dla rowerów w formie dodatkowego wlotu małego ronda od strony północnej, co umożliwi bezpieczne włączenie się do ruchu i dalszą jazdę na warunkach ogólnych jezdnią zarówno ul. Pabianickiej, jak i Kresowej.
4. W przypadku niespełnienia postulatu 3, konieczne jest umożliwienie bezpiecznego wjazdu przynajmniej w ul. Kresową, tzn. przedłużenie drogi dla rowerów po północnej i wschodniej stronie ronda i przejazd przez ul. Kresową za skrzyżowaniem. Ze względu na ogrodzenie posesji po stronie zachodniej wymagałoby to zmniejszenia zewnętrznej średnicy ronda do ok. 26 m. Za bardziej korzystne uważamy jednak rozwiązanie przedstawione w punkcie 3.