Uwagi do projektu przebudowy skrzyżowania ul. Marymonckiej z ul. Dewajtis
BIL-09-0014-02
Warszawa, 12.05.2009 r.
Do: Pan Marek Utkin
Wydział Transportu Rowerowego i Kom. Pieszej
Biura Drogownictwa i Komunikacji
dotyczy: projektu przebudowy skrzyżowania ul. Marymonckiej z ul. Dewajtis
Na podstawie Zarządzenia nr 380/2007 Prezydenta m. st. Warszawy z 25.04.2007 r. w sprawie tworzenia
korzystnych warunków dla rozwoju komunikacji rowerowej Stowarzyszenie zgłasza następujące wnioski i
uwagi do w/w projektu.
- Negatywnie opiniujemy znaczącą ingerencję w Las Lindego (wycinkę drzew, aneksję trawników, poszerzenie nasypu). Uważamy, że można tego uniknąć
- przybliżając przejścia i przejazdy dochodzące do południowego narożnika bliżej tarczy skrzyżowania,
- zwężając pasy ul. Lindego,
- rezygnując z wytyczania pasa włączenia w kierunku południowym,
- przenosząc przystanek przed ul. Lindego (zatrzymanie autobusów na skrajnym pasie do prawoskrętu, bliżej osiedli co będzie dodatkową zaletą).
- Postulujemy zachowanie drzewa przy znaku B-1 na wlocie w ul. Dewajtis poprzez zmianę geometrii drogi rowerowej.
- Postulujemy korektę ciasnego łuku R2 wokół następnego drzewa lub dodanie skrótu drogi rowerowej po drugiej stronie tego drzewa. Problem można też wyeliminować przybliżając przejazd P-11 do tarczy skrzyżowania (o około 6 m), z obu stron lub chociaż po stronie wschodniej (wówczas przejścia i przejazdy biegłyby skośnie do osi jezdni.
- Zaniepokojenie budzi bardzo łagodny łuk dla prawoskrętu z Marymonckiej w Dewajtis przecinającego tor jazdy rowerzysty. Można się spodziewać niebezpiecznego wymuszania pierwszeństwa przez samochody i skręcania z dużą prędkością. Postulujemy zmniejszenie promienia tego łuku i rozważenie innych środków poprawy bezpieczeństwa rowerzystów.
- Postulujemy rezygnację z odcinka ścieżki w ul. Lindego z uwagi na jego niewielką użyteczność, zwiększenie kosztów i aż 3 znaki drogowe na jego krańcach (efekt przeznakowania).
- Postulujemy zachowanie jak największej liczby drzew, szczególnie cenniejszych gatunków, jak np. szpaler brzóz po którym poprowadzono zachodni krawężnik ciągu pieszego między kładką a ul.Lindego. Nie budzi zastrzeżeń wycinka klonów jesionolistnych.
- Postulujemy zwiększenie przestrzeni oczekiwania dla podróżnych przy wiacie tramwajowej (np. do pleców wiaty) i przesunięcie wygrodzenia drogi rowerowej.
Kwestia sygnalizacji wybiega w przyszłość, ale jest na tyle istotna, że chcemy również jej poświęcić kilka zdań. Na ciągach w obrębie omawianego skrzyżowania występuje duże zróżnicowanie typów i natężeń ruchu, co powinno znaleźć odbicie w przemyślanym i optymalnym doborze sygnalizacji.
- Poważne zaniepokojenie budzi wprowadzenie sygnalizacji dla tramwajów przecinających ul. Dewajtis, co grozi ich znaczącym spowolnieniem. Uważamy takie rozwiązanie za dopuszczalne jedynie pod warunkiem skutecznej detekcji tramwajów gwarantującej im priorytet przejazdu.
- Faza sygnału dla tramwajów oraz pieszych na torowisku powinna być sterowana osobno, poprzez uzależnienie od obecności tramwajów, dla uniknięcia zatrzymywania pieszych, gdy nawet w oddali nie widać tramwaju, a więc zachęcania do lekceważenia czerwonego światła.
- Sygnał zielony dla samochodów wyjeżdżających z ul. Dewajtis (i czerwony dla pieszych) powinien być uruchamiany w koordynacji z pozostałymi, ale jedynie po wykryciu pojazdu przed linią zatrzymania.
- Prosimy o rozważenie dodatkowego sygnalizatora dla samochodów skręcających z Marymonckiej w ul. Dewajtis ze względów bezpieczeństwa rowerzystów (punkt 4).
Ponadto podtrzymujemy uwagi przekazane 29 marca 2009 na adres biuro@komprojekt.eu
- Projektowany pas skrętu z zachodniej jezdni ul. Marymonckiej w ul. Lindego przeprojektować tak, by zachować miejsce na drogę dla rowerów, z uniknięciem kolizji ze schodami z kładki dla pieszych.
- Wyłukowania jezdni w narożnikach skrzyżowania R-12 od ul. Lindego oraz R-6 od ul. Dewajtis.
- Zrezygnować z wytyczania pasa włączenia w kierunku południowym, tak by zachować rezerwę terenu na przedłużenie DR po zachodniej stronie ul. Marymonckiej.
- Czy na istniejącym ciągu P/R w ul. Marymonckiej (oznaczonym jako projektowany) będzie wymieniana nawierzchnia? Jeśli tak, to powinien zostać rozdzielony na odrębną ścieżkę i chodnik.
- Na wlocie ul. Dewajtis rozważyć ustawienie znaków:
- D-40 strefa zamieszkania (ze względu na duży ruch pieszy na jezdni; zamiast istniejącego A-30/piesi);
- B-18 zakaz wjazdu pojazdom ponad 10 ton (ze względu na niedostosowaną do ciężkiego ruchu nawierzchnię i brak możliwości zawrócenia większych pojazdów);
- B-29 zakaz używania sygnałów dźwiękowych (ze względu na rezerwat).
Do wiadomości: Rada Dzielnicy Bielany