Skarga w sprawie zaniechań ZDM na ul. Marymonckiej
ROW-07-0015-01
Do: Prezydent Miasta Stołecznego Warszawy
za pośrednictwem
Pełnomocnika Prezydenta M. St. Warszawy
ds. Rozwoju Transportu Rowerowego
Pana Stanisława Plewaki
Skarga
Działając na zasadzie przepisu § 5 Rozporządzenia Rady Ministrów w sprawie organizacji, przyjmowania i rozpatrywania skarg i wniosków Stowarzyszenie Zielone Mazowsze wnosi skargę na następujące działania i zaniechania Zarządu Dróg Miejskich w Warszawie:
1. Niewykorzystanie remontu ciągu pieszo-rowerowego wzdłuż ul. Marymonckiej (odcinek Smoleńskiego – Chlewińska [zobacz >>>]) do jego poszerzenia do wielkości 2,5 m wynikającej z treści przepisu § 47. p. 1 Rozporządzenia MTiGM z 2 marca 1999 r. w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać drogi i ich usytuowanie (Dz. U. Nr 43, poz. 430).
2. Zatajenie przed opinią publiczną zamiaru przeprowadzenia remontu wskazanego w punkcie 1., a tym samym uniemożliwienie wniesienia w stosownym terminie uwag lub zastrzeżeń.
3. Nieprzestrzeganie § 1, § 2 p. b i c, a w opisanym wypadku także § 4 Zarządzenia nr 380/2007 Prezydenta M. St. Warszawy w sprawie tworzenia warunków dla komunikacji rowerowej [zobacz >>>], zobowiązującego wszystkie jednostki podległe Prezydentowi M. St. Warszawy do uwzględniania w ramach wszelkich inwestycji drogowych potrzeb transportu rowerowego.
Uzasadnienie
Ad 1. W kwestii koordynacji i łączenia remontów chodników z wytyczaniem ścieżek rowerowych lub przekształcaniem chodników w ciągi pieszo–rowerowe Zielone Mazowsze występowało wielokrotnie [zobacz >>>], m.in. pismami z 9.08.2005 r. [zobacz >>>] i 20.11.2006 r. [zobacz >>>] do Prezydenta W-wy. W sprawie koniecznego poszerzenia ciągu oznaczonego jako pieszo-rowerowy przy ul. Marymonckiej wystąpiliśmy do Inżyniera Ruchu w lipcu 2006 r. Inżynier Ruchu przekazał sprawę do ZDM. Dyrekcja ZDM, zamiast potraktować ją poważnie i dostosować zakres planowanego remontu do zgłoszonych postulatów, udzieliła wymijającej odpowiedzi [zobacz >>>], a całą sprawę najzwyczajniej zignorowała.
12 miesięcy, które upłynęły od wniesienia postulatów do rozpoczęcia trwających obecnie prac wymiany nawierzchni, dawały oczywiste możliwości wzięcia ich pod uwagę, gdyby tylko ZDM wykazał należyte zainteresowanie i dobrą wolę w kwestii poprawy warunków transportu rowerowego. Opisany przykład dowodzi braku takiego nastawienia ze strony ZDM. Stowarzyszenie Zielone Mazowsze wnosi o wyciągnięcie konsekwencji służbowych wobec odpowiedzialnych za to zaniedbanie członków dyrekcji ZDM.
Dla porządku wskazujemy, że zgodnie z § 47. p. 1 Rozporządzenia w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać drogi, minimalna szerokość ciągu pieszo-rowerowego powinna wynosić 2,5 metra. Prace wykonywane obecnie na zlecenie ZDM polegają na wymianie nawierzchni ciągu pieszo-rowerowego o szerokości zaledwie 1,5 m, bez poszerzania.
Ad 2. O udostępnienie wykazu planowanych remontów chodników Stowarzyszenie wystąpiło już we wrześniu 2006 r., podczas spotkania zorganizowanego przez BDiK, w obecności dyrekcji ZDM. Wykaz taki przez długi czas do nas nie wpłynął. Dopiero po przypomnieniu sprawy otrzymaliśmy 2 marca b.r. (tylko drogą elektroniczną) skany trzech tabel i pisma ZDM/DZWD/0717/37/07 (do wiadomości dyrektora BDiK). W wykazach zabrakło omawianego odcinka ulicy Marymonckiej! Jest zupełnie niezrozumiałe, dlaczego ZDM nie udziela w tak prostej sprawie rzetelnych informacji. Czy wynika to z bałaganu i niekompetencji, z braku kontroli wewnętrznej czy ze złej woli i chęci pozbycia się „kłopotliwych natrętów”? Stowarzyszenie wnosi o:
– sprawdzenie przyczyn i wyciągnięcie konsekwencji służbowych wobec członków dyrekcji ZDM odpowiedzialnych za dezinformowanie i wprowadzanie w błąd obywateli i nadrzędnej jednostki (BDiK).
– zobowiązanie ZDM i zarządów dzielnic do publikowania w internetowym Biuletynie Informacji Publicznej, w czytelnej, przystępnej formie wszystkich bez wyjątku planów inwestycyjnych od momentu ich ustalania, aby społeczeństwo miało pełny i przejrzysty obraz oraz czas na wniesienie uwagi i wniosków.
Ad 3. Opisane w p. 1 tło sprawy i zaniechania ze strony ZDM należy traktować jako złamanie obowiązującego Zarządzenia nr 380/2007. W związku z tym Stowarzyszenie wnosi o:
– zbadanie przyczyn odstąpienia przez ZDM od poszerzenia opisanego ciągu lub budowy równoległej wydzielonej drogi dla rowerów, ponieważ powody cytowane w prasie sprawiają wrażenie zaciemniania sprawy i jedynie uzasadniania wygodnej dla ZDM bezczynności.
– jeśli w opisanym przypadku faktycznie występuje konieczność wykupu gruntu, władze Miasta powinny niezwłocznie podjąć w tym celu działania. Zwracamy uwagę, że szlak rowerowy na ulicy Marymonckiej wytyczono w roku 2000. ZDM miał więc 7 lat na wykupienie niezagospodarowanych działek w pasie drogowym.
– rozszerzenie zakresu prac o poszerzenie opisanego ciągu na tych odcinkach, na których wytyczenie równoległej wydzielonej drogi dla rowerów okaże się faktycznie niewykonalne.
Stowarzyszenie Zielone Mazowsze wyrażając potrzeby wielotysięcznej i stale rosnącej rzeszy stołecznych rowerzystów ma nadzieję, że Pani Prezydent potraktuje poważnie zarówno tę konkretną skargę, jak i ogólniejszy problem niewłaściwego nastawienia urzędników ZDM do kwestii rozwoju infrastruktury rowerowej, wpisanej jako istotny cel w strategii rozwoju naszego miasta.
Przypominamy po raz kolejny, że praktykowana od lat przez ZDM wymiana nawierzchni chodników bez żadnych zmian funkcjonalnych jest ewidentnym marnotrawstwem środków publicznych. Na terenie Warszawy wyremontowano już wiele chodników, z których powinny – i bez większych nakładów mogły – być wydzielone drogi dla rowerów. Niewykonanie tych dróg przy okazji remontu automatycznie zwiększa koszty ich realizacji w przyszłości. Oczekujemy, że Pani Prezydent wykaże troskę o racjonalne i oszczędne gospodarowanie środkami publicznymi i przeciwstawi się tego rodzaju praktykom.
Z chwilą wydania Zarządzenia 380/2007 [zobacz >>>], opisane powyżej działania instytucji będącej przedmiotem niniejszej skargi stanowią nie tylko naruszenie ogólnych zasad racjonalnej gospodarki finansami publicznymi i norm technicznych, ale naruszają również obowiązujące w Warszawie prawo.
Stowarzyszenie wnosi o niezwłoczne przypomnienie wszystkim jednostkom zarządzającym drogami gminnymi i powiatowymi na terenie Warszawy o konieczności uwzględniania wspomnianych potrzeb przy okazji remontów nie tylko jezdni, ale i chodników, oraz o wydanie im odpowiedniego polecenia służbowego w tej sprawie i kontrolę jego efektów.
Stowarzyszenie wnosi o pisemne poinformowanie o wydanych w sprawie niniejszej skargi poleceniach lub innych podjętych środkach i działaniach oraz przekazanie do naszej wiadomości korespondencji.