Co z tą Marynarską?
Od czego się wszystko zaczęło…
5 VI 2008 r.
Od: Transprojekt Gdański
Do: Urząd m. st. Warszawy Biuro Drogownictwa i Komunikacji
dotyczy: Przebudowy ul. Marynarskiej na odc. od ul. Taśmowej do ul Rzymowskiego w Warszawie – technologii wykonania dróg dla rowerów.
TRANSPROJEKT Gdański, działając na podstawie umowy zawartej z Zarządem Dróg Miejskich w Warszawie, jako projektant przedmiotowej inwestycji, zwraca się z prośbą o wyrażenie zgody na odstępstwo od §3 Zarządzenia Nr 30/2007 z dnia 24 kwietnia 2007r. wydanego przez Prezydenta m.st. Warszawy w sprawie tworzenia korzystnych warunków dla rozwoju komunikacji rowerowej: „Budowa dróg dla rowerów winna odbywać się w technologii nawierzchni asfaltowej…”.
W nowo projektowanym układzie drogowym ul. Marynarskiej i Postępu z uwagi na mnogość infrastruktury podziemnej (kabli energetycznych, telekomunikacyjnych, wodociągów, gazociągów itp.) konieczne jest ich ułożenie pod drogami dla rowerów, a co za tym idzie wykonanie wspomnianych dróg z nawierzchni rozbieralnej (np, kostka betonowa).
Spotkanie w Biurze Drogownictwa
NOTATKA SŁUŻBOWA
TEMAT: nowoprojektowana ścieżka rowerowa na ul. Marynarskiej (między Taśmową a Rzymowskiego) – odstępstwo od nawierzchni asfaltowej
MIEJSCE: BDiK, ul. Solec 48
DATA: 2 lipca 2008
Streszczenie
W dniu dzisiejszym odbyło się spotkanie z udziałem dyrekcji Biura Drogownictwa i Komunikacji, wydziału BDiK-KR, przedstawicieli Firmy Transprojekt Gdański, ZDM oraz Stowarzyszenia Zielone Mazowsze.
Na spotkaniu przedyskutowano wystąpienie firmy Transprojekt Gdański (pismo w załączniku) dotyczące odstępstwa od § 3 Zarządzenia Prezydenta m.st. Warszawy Mr 380/2007 z dnia 24 kwietnia 2007 w sprawie tworzenia korzystnych warunków dla rozwoju komunikacji rowerowej. Zarządzenie to zaleca „budowa dróg dla rowerów winna odbywać się w technologii asfaltowej”.
Transprojekt Gdański wniósł o odstąpienie od zastosowania nawierzchni asfaltowej na nowoprojektowane] ścieżce rowerowej na rzecz betonowej kostki brukowej (niefazowanej) na całej długości po obu stronach jezdni. Stanowiska stron poniżej.
Szczegółowe stanowisko firmy Transprojekt Gdański:
• istniejąca podziemna infrastruktura pod ścieżką rowerową (kanalizacja, sieci energetyczne itd.) przebiegają po dwóch stronach jezdni i nie ma możliwości ich przeniesienia,
• inwestycja jest skorelowana z pracami GDDKiA realizowanymi w ramach porozumienia pomiędzy PPL, Ministrem Infrastruktury, PLK i Prezydentem m. st. Warszawy,
• całe opracowanie projektu (w okolicach ulicy Postępu) ograniczone jest gęstą zabudową – dysponenci podziemnej infrastruktury zgodnie z obowiązującymi normami mogą nie wyrazić zgody na lokalizację infrastruktury pod ścieżką z nawierzchni asfaltowej.
Szczegółowe stanowisko Biura Drogownictwa i Komunikacji – Wydziału Transportu Rowerowego i Komunikacji Pieszej:
• częstotliwość rozbierania nawierzchni asfaltowej stanowi czasowo niewielki procent w stosunku do okresu jej eksploatacji,
• istnieją możliwości technicznego rozbierania nawierzchni asfaltowych, odpady porozbiórkowe można stosować ponownie w innych inwestycjach,
• jak pokazuje praktyka, nawierzchnia z kostki brukowej jest niszczona przez nielegalnie wjeżdżające pojazdy, niestety także służb miejskich (ekipy utrzymujące zieleń miejską, piaskarki),
• nowe ścieżki rowerowe z nawierzchni asfaltowej nad skomplikowaną infrastruktura podziemną zostały w Warszawie zbudowane w 2007/2008 r. – ul. Puławska.
Szczegółowe stanowisko strony społecznej – Stowarzyszenia Zielone Mazowsze:
• kostka nie nadaje się do jazdy rowerem ze względu na wysokie opory toczenia oraz szybko powstające i potęgujące się nierówności,
• kwestia „precedensu” – spowoduje lawinę innych odstępstw w Warszawie (instalacje podziemne w mieście są regułą, a nie wyjątkiem). Jak pokazują sztandarowe inwestycje ostatnich lat – ścieżki z nawierzchnią z kostki brukowej zarastają zielenią (vide ścieżka rowerowa na ul. 17 Stycznia, cały system ścieżek w okolicach ul. Wolickiej),
• ryzyko kolejnej nagonki prasowej na Biuro Drogownictwa i Komunikacji – Wydział Transportu Rowerowego,
• wieloletnie warszawskie doświadczenia pokazują, że po robotach podziemnych kostka nigdy nie jest kładziona prawidłowo – asfalt jest również pod tym względem znacznie mniej uciążliwy dla użytkowników ścieżki.
Ustalenia ze spotkania:
1. Nie podjęto wiążących decyzji,
2. Ustalono zorganizowanie przez Biuro Drogownictwa i Komunikacji kolejnego spotkania z zainteresowanymi oraz z dysponentami podziemnej infrastruktury, w dniu 9 lipca br. o godzinie 12.00,
3. Firma Transprojekt Gdańsk zobowiązała się do dostarczenia danych teleadresowych wszystkich stron (gestorów podziemnej infrastruktury).
Do wiadomości:
1. Transprojekt Gdański
2. ZDM DZWD
3. ZMID WI
4. Stowarzyszenie Zielone Mazowsze
Załączniki:
1. pismo TG/WA/PP/2008/93
2. lista uczestników
3. opory toczenia materiałów
Zał. 2. Lista obecności
1. Marek Chrabałowski – ZDM DZWD
2. Maciej Sulmicki – Zielone Mazowsze
3. Rafał Muszczynko – Zielone Mazowsze
4. Marcin Czajkowski – BDiK-KR
5. Marek Utkin – BDiK-KR
6. Karolina Malczyk – GP – Doradca Prezydenta
7. Mieczysław Reksnis – BDiK
8. Joanna Błanczak – ZMiD
9. Hubert Moczyński – Transprojekt Gdański
10. Michał Bryszewski – Transprojekt Gdański
Zał. 3. Opory toczenia materiałów
Według UPI (Umwelt – und Prognose – Institut e. V. – Niemcy)
Rodzaj drogi rowerowej | Materiał | Właściwości | Układanie | Zużycie energii | Zasięg/obszar obsługi |
---|---|---|---|---|---|
Jakość drogowa | Beton asfaltowy | Długi okres eksploatacji | Rozściełacz | 100% | 100% |
Jakość „ścieżki rowerowej” | Asfalt | Krótki czas eksploatacji | Walec | 120% | 70% |
Jakość „ścieżki rowerowej” | Kostka betonowa | niefazowana | 130% | 60% | |
Jakość „ścieżki rowerowej” | Kostka betonowa | fazowana | 140% | 50% | |
Żwirowa, spajana na mokro | Żwir drobnoziarnisty | 150% | 45% | ||
Żwirowa, spajana na mokro | Żwir gruboziarnisty | 200% | 25% |
Ciąg dalszy nastąpi
Już jutro kolejne spotkanie w tej sprawie.