Warszawskie metro niemal najdroższe w Europie
Budowa II linii metra w Warszawie jest jedną z najdroższych w przeliczeniu na kilometr długości tego typu inwestycji w Europie ostatnich kilkunastu lat! Porównaliśmy 20 inwestycji w sieć metra z całej Unii. Droższa okazała się tylko jedna – w Marsylii. W większości krajów (także bardzo bogatych) metro udało się zbudować 3-4 razy taniej niż w Polsce.
Warszawskie metro niemal najdroższe w Europie
Do analizy przyjęliśmy tylko projekty zrealizowane po 2000 roku lub będące jeszcze w realizacji. Braliśmy pod uwagę wyłącznie kwoty brutto z zawartych umów (stąd nie uwzględnialiśmy projektów będących dopiero w fazie planowania). Musieliśmy także odrzucić 3 projekty, w przypadku których ze względu na nieprzewidziane trudności (Amsterdam – zalanie, Kolonia – zawalenie się budynku do wykopu, Rzym, linia C – katastrofa budowlana i inne problemy) nie wiadomo, które koszty – pierwotne, czy aktualne – należałoby uwzględniać, oraz czy obecne koszty są ostateczne.
Porównanie kosztów budowy metra w miastach Unii Europejskiej (mln euro/km).
Droższy od warszawskiego okazał się tylko marsylski kilometr metra. Ale tam na odcinku długości zaledwie 2,5 km zbudowano aż 4 stacje (w Warszawie średnia odległość między stacjami przekracza 1 km). W cenę wliczono także 3 parkingi podziemne na 940 stanowisk.
W cenie wielu z analizowanych projektów powstały linie metra sterowanego automatycznie – bez maszynistów (Tuluza, Turyn, Kopenhaga, Mediolan, Barcelona) i ze stacjami wyposażonymi w przegrodę między peronem i torem (wyżej wymienione oraz Norymberga). O tym w Warszawie możemy tylko pomarzyć.
Analizowane projekty
Miasto | linia | odcinek | długość | rok ukończenia |
---|---|---|---|---|
Bilbao | L3 | przedłużenie linii 3 | 5,9 km | 2013 |
Monachium | U6 | przedłużenie linii U6 do stacji Garching-Forschungszentrum | 4,5 km | 2006 |
Madryt | L12 | pętla Metro Sud na południu | 41 km | 2003 |
Sofia | L2 | przedłużenie linii 2 do stacji James Bourchier | 6,5 km | 2012 |
Bukareszt | L5 | pierwszy odcinek linii 5 | 6,1 km | 2013 |
Sofia | L1 | przedłużenie linii 1 do stacji Tsarigradsko Shose | 2,1 km | 2012 |
Norymberga | U3 | przedłużenie linii U3 do stacji Friedrich-Ebert-Platz | 1,3 km | 2011 |
Lyon | A | przedłużenie linii A do stacji Vaulx-en-Velin – La Soie | 1 km | 2007 |
Tuluza | B | nowa linia B | 15,7 km | 2007 |
Turyn | L1 | pierwsza linia w mieście | 13,1 km | 2011 |
Kopenhaga | M1+M2 | dwie linie łącznie [zobacz >>>] | 20 km | koszty z 2002 |
Ateny | 2 | przedłużenie linii 2 do stacji Elliniko | 5,5 km | 2009 |
Monachium | U3 | przedłużenie linii U3 do stacji Olympia-Einkaufszentrum | 2,2 km | 2007 |
Hamburg | U4 | przedłużenie linii U4 do stacji Hafencity pod basenami portowymi | 3,5 km | 2012 |
Mediolan | L4 | czwarta linia w mieście | 15,8 km | 2017 |
Paryż | M4 | przedłużenie linii M4 do stacji Mairie de Montrouge | 1,5 km | 2013 |
Praga | C | przedłużenie linii C do stacji Letňany | 4,6 km | 2008 |
Barcelona | L9+L10 | nowe linie 9 i 10 | 47,8 km | 2014 |
Rzym | B1 | odnoga linii B | 5 km | 2013 |
Warszawa | L2 | pierwszy odcinek linii 2 | 6,3 km | 2014 |
Marsylia | L1 | przedłużenie linii 1 do stacji La Fourragère | 2,5 km | 2010 |