Robert Czapla udowadnia, że się nie da
Poniższe pismo byłego szefa ZTM na temat przechowalni dla rowerów na stacjach metra jest klasą samo dla siebie. Tym niemniej zasługiwało na kilka dopisków od redakcji odróżnionych pochyłą czcionką. Z wytłuszczeń zrezygnowaliśmy, gdyż w piśmie tak wysoce nasyconym błyskotliwymi przejawami kompetencji i czynnego zaangażowania należałoby wyróżnić każde zdanie.
Jako drugie publikujemy pismo Metra do ZTM – niby zapytanie, ale widać w nim wyraźnie sugestię odpowiedzi, z której dyr. Czapla skwapliwie skorzystał.
ZTM/IN-075-32/2-D6
Warszawa, dnia 05.10.2006 r.
Do: Biuro Budżetu Urzędu m.st Warszawy
W związku z pismem „Metra Warszawskiego” Sp. z o.o. nr DP/111/2006/MK, w którym MW zwraca się o opinię wniosków Pana Marcina Jackowskiego w zakresie „wybudowania przechowalni rowerów na każdej stacji metra” lub „stworzenia przechowalni dla rowerów na stacjach metra”, Zarząd Transportu Miejskiego zwraca się z uprzejmą prośbą o odpowiedź na pytanie, czy istnieje możliwość wyasygnowania środków na ten cel, w przypadku gdyby zapadły decyzje o realizacji przedmiotowych przechowalni. Jednocześnie Zarząd Transportu Miejskiego przedstawia uwagi do powyższych wniosków:
1. Budowa takich obiektów wiązałaby się z ograniczeniem przepustowości komunikacyjnej dla pasażerów na stacjach metra, co przy wielkości obecnie istniejących potoków pasażerskich mogłoby nie spełniać wymogów bhp i p.poż., tym bardziej że stacje zostały zaprojektowane na określoną ilość pasażerów.
[Nie są zaś ograniczeniem przepustowości komunikacyjnej dla pasażerów archaiczne i toporne bramki, przy których regularnie tworzą się duże zatory.]
2. Wątpliwym jest, aby Policja i Straż Pożarna wydały pozytywne opinie na budowę podobnych pomieszczeń z uwagi na względy bezpieczeństwa.
[Wątpliwym jest teoretycznie, czy może uzyskano jakieś konkretne opinie, a jeśli tak, czego konkretnie dotyczyły? ]
3. Niecelowym wydaje się budowanie przechowalni rowerów na stacjach metra, gdy przystosowane do tego celu miejsca zostały przewidziane w budowanych obecnie jak i przewidzianych do realizacji w następnym etapie, parkingach w systemie „Park&Ride”.
[Ciekawe czy pan Czapla uzna z tych samych względów za niecelowe istnienie miejsca postojowego, na którym parkuje samochód np. przy swoim domu albo miejscu pracy. Przecież może go zostawić na Włościańskiej czy Połczyńskiej.]
4. Ewentualna budowa wskazanych obiektów byłaby podjęciem zupełnie nowych zadań inwestycyjnych, które nie zostały przewidziane w WPI, a których realizacja wiązałyby się zarówno z wykonaniem stosownych projektów przebudowy stacji metra, uzyskaniem pozwoleń na budowę, a następnie okresowym wyłączeniem z użytkowania części stacji w celu ich realizacji. Brak jakichkolwiek danych o ewentualnych kosztach budowy podobnych obiektów i późniejszego ich wykorzystania.
[Faktycznie, same problemy, prawdopodobnie sztandarowe przedsięwzięcia ZTM z okresu p. Czapli powstawały bez tych wymogów i na samą myśl o ich wypełnieniu trudno nie czuć przerażenia]
5. Brak jest jakiejkolwiek koncepcji funkcjonowania wskazanych obiektów na stacjach metra.
[To rzeczywiście poważny problem. Jako żywo bez opracowania takiej koncepcji i przedstawienia jej rowerzystom nie będą oni w stanie korzystać ze wskazanych obiektów]
6. Brak informacji na temat kosztów utrzymania obiektów po ich wybudowaniu, jak również źródeł ich finansowania.
Z poważaniem
Robert Czapla
Dyrektor Zarządu Transportu Miejskiego
[Pismo dotarło do nas z ponad rocznym opóźnieniem, więc polemizowanie z autorem straciło sens. Ale z drugiej strony – to naprawdę ulga pomyśleć, że pan Robert Czapla nie zajmuje już w/w stanowiska i nie ma innych okazji by w podobnie żenujący sposób wstrzymywać rozwój stołecznego transportu.]
Do wiadomości:
– „Metro Warszawskie” Sp. z o.o.
DP/111/2006/MK
Warszawa, dnia 28.09.2006 r.
Do: Robert Czapla
Dyrektor Zarządu Transportu Miejskiego M. St Warszawy
W nawiązaniu do pisma ZDM znak: ZDM/5512/DTBR-286/2006 oraz pisma Biura Drogownictwa i Komunikacji znak: BD-KS/555/30/ł479/06 dotyczących wniosków Pana Marcina Jackowskiego (w załączeniu) w sprawie „wybudowania przechowalni rowerów na każdej stacji metra” lub „stworzenia przechowalni dla rowerów na stacjach metra”, Metro Warszawskie Sp. z o.o. uprzejmie prosi o zajęcie stanowiska w sprawie możliwości realizacji ww. przechowalni oraz w przypadku pozytywnej decyzji o wskazanie źródła ich finansowania.
Jednocześnie informujemy, iż wszystkie stacje I linii zostały zrealizowane bądź są realizowane zgodnie z zatwierdzoną dokumentacją projektową, dlatego też wykonanie ww. przechowalni wymaga podjęcia prac tak jak w przypadku nowych zadań inwestycyjnych.
Z poważaniem
Jerzy Lejk
Prezes Zarządu