Stanowisko w sprawie Trasy Mostowej Budowlana – Krasińskiego
W związku z projektem budowy Trasy Mostowej Budowlana – Krasińskiego oraz docierającymi do nas protestami mieszkańców zarówno Żoliborza jak i Pragi w sprawie tej trasy, przedstawiamy stanowisko stowarzyszenia Zielone Mazowsze w tej sprawie.
1. Mylące jest określanie inwestycji jako Trasa Mostowa Budowlana-Krasińskiego wraz z ekologicznym środkiem transportu
. Większość inwestycji – zarówno przestrzennie jak i finansowo – przeznaczona jest dla nieekologicznego środka transportu, jakim są samochody.
2. Mitem jest, że Warszawa ma za mało mostów drogowych. Liczący sobie 1,7 mln mieszkańców Wiedeń doskonale sobie radzi z pięcioma mostami. Sztokholmowi (1,2 mln mieszkańców w mieście, 1,9 mln w obszarze metropolitarnym) wystarczą cztery. Warszawskie siedem mostów jest po prostu źle zarządzanych, nadmiernie faworyzowany jest na nich nieefektywny indywidualny transport samochodowy.
3. Argument o długiej historii planów budowy mostu, sięgającej czasów międzywojennych jest raczej argumentem przeciw, nie za budową trasy. Przez 70 lat diametralnie zmieniła się sytuacja komunikacyjna Warszawy, dlatego trudno opierać się na planach przedwojennych. Dla porównania np. plany przebiegu linii metra zmieniły się w tym czasie czterokrotnie. W szczególności dzisiaj oczywiste jest, że ruch drogowy może pełnić jedynie marginalną rolę w obsłudze komunikacyjnej dużej aglomeracji.
4. Przekroczenia dopuszczalnych stężeń zanieczyszczeń, których głównym źródłem są spaliny samochodowe, notowane są właściwie w całej Warszawie, nie tylko w obszarze wewnątrz obwodnicy śródmiejskiej (dane ze stacji pomiarowych wojewódzkiego monitoringu jakości powietrza dostępne są np. na stronach Wojewódzkiego Inspektoratu Ochrony Środowiska). Dlatego odciążanie centrum od ruchu samochodowego kosztem obszarów takich jak dzielnice mieszkaniowe Bródno i Żoliborz jest bezcelowe – nie rozwiązuje problemu zagrożenia zdrowia i życia warszawiaków przez ponadnormatywne skażenia powietrza. Realną szansę poprawy daje tylko ograniczanie ruchu samochodowego, rekompensowane rozwojem komunikacji publicznej.
5. Uzasadnione są obawy mieszkańców w kwestii tranzytowego wykorzystania mostu. Wskazują na to zarówno ujawnione w koncepcji szczegóły rozwiązania (np. szerokie, dostosowane do szybkiego ruchu ciężkich pojazdów pasy), jak i proponowany sposób etapowania (w pierwszej kolejności odcinek Wisłostrada – Jagiellońska, czyli połączenie dwóch tras o charakterze tranzytowym, wcale nie ułatwiające dojazdu z Bródna do metra).
Biorąc powyższe pod uwagę, postulujemy dokonać rzetelnego zdefiniowania problemu i analizy wariantów jego rozwiązania. W szczególności warty uwagi jest pomysł, który pojawił się na XXXVI forum dyskusyjnym Stowarzyszenia Inżynierów i Techników Komunikacji – wykonania mostu Krasińskiego i kładki nad torami kolejowymi jako trasy pieszo-rowerowo-tramwajowej, bez jezdni samochodowej. Taki most stanowiłby faktyczną, nie tylko deklaratywną promocję ekologicznych środków transportu i zachęcałby do dojazdu z Bródna czy Żerania do stacji metra Plac Wilsona rowerem lub tramwajem. Wydaje się jednak, że priorytet powinno mieć przedłużenie linii tramwajowej z Żerania na Tarchomin, które pozwoliłoby lepiej wykorzystać już istniejącą w tym rejonie infrastrukturę.