Stanowisko CZT w sprawie unieważnienia konkursu na projekt Mostu Północnego
Centrum Zrównoważonego Transportu z aprobatą przyjmuje informację o unieważnieniu przetargu na projekt Mostu Północnego. Budowę Mostu w formie wyłonionej w konkursie oceniamy źle z dwóch powodów:
1. Pierwszy powód ma charakter generalny. Celem budowy Mostu Północnego ma być poprawa dojazdu do centrum z dzielnicy Białołęka, a także z obszarów podwarszawskich (Jabłonna, Legionowo). Niestety Most Północny jest wyjątkowo kosztowny – jego realizacja ma kosztować miasto ok. 800 mln zł (z cała trasą 1,3 mld zł) i trwać trzy lata. Tymczasem po wybudowaniu wraz z mostem linii tramwajowej na Moście Północnym i metra do Młocin, czas dojazdu z Tarchomina do Centrum wyniesie ok. 35 minut. Natomiast według naszych szacunków za 5 razy mniejszą kwotę – ok. 150 mln zł w jeden-dwa lata w oparciu o istniejącą infrastrukturę kolejową można stworzyć kilka linii Szybkiej Kolei Miejskiej. Zapewniałyby one dojazd do centrum nie tylko mieszańcom Białołęki, ale także Bródna, Targówka, Pragi, Grochowa, Wawra, Rembertowa, Wesołej, Włoch, Ursusa, Rakowca, Okęcia, a po rozbudowie także wielu miejscowości podwarszawskich – w tym Legionowa i Jabłonny.
Zaproponowany most z sześcioma pasami ruchu jest przewymiarowany. Zawsze mówiło się, że ma to być lokalne połączenie Białołęki i Bielan – w takiej formie tę inwestycję popieramy. Jednakże zaprojektowano trasę szybkiego ruchu z monstrualnymi węzłami zwłaszcza na Bielanach w pobliżu rezerwatu przyrody, co oceniamy negatywnie.
Naszym zdaniem budowa Mostu Północnego to ukrywany koszt w budżecie Warszawy przeprowadzenia ruchu z autostrady A2 przez miasto. Drogi przenoszące ruch z autostrady są reklamowane jako budowane za pieniądze rządu, nie obciążające budżetu miasta. Tymczasem wprowadzenie ruchu z autostrady (w tym tranzytu A2 – Via Baltica) na most Grota-Roweckiego, który już obecnie jest zwykle całkowicie zakorkowany, przy poszerzeniu go tylko o jeden pas ruchu (przy istniejących czterech), powoduje konieczność odciążenia go przez budowę Mostu Północnego. Jest to więc ukryty udział miasta w finansowaniu autostrad przez Warszawę.
2. Drugim powodem jest rozwiązanie zaproponowane w nagrodzonej pracy. Przewiduje ono kuriozalny przebieg tramwaju po serpentynach, co niepotrzebnie wydłuża czas przejazdu. Takie rozwiązanie może stanowić jedynie atrakcję turystyczną i być przedmiotem tzw. polskich dowcipów. Wszyscy inni uczestnicy konkursu potrafili zaprojektować tramwaj prosto.