Mrówcza praca na Mrówczej
Do: Biuro Drogownictwa i Komunikacji.
Dotyczy: ruchu rowerowego w ul. Mrówczej.
Po zapoznaniu się na spotkaniu 20 stycznia br. w siedzibie Biura z projektem przystosowania ul. Mrówczej do ruchu komunikacji autobusowej autorstwa firmy Eskar wnosimy o odrzucenie proponowanych zmian w organizacji ruchu. Nie negując potrzeby wprowadzenia komunikacji autobusowej na tej ulicy, uważamy że projekt w obecnym kształcie jest nie do przyjęcia, gdyż:
1) Legalizując ruch pieszy na drodze rowerowej bez jej poszerzenia, obniża jakość i tak substandardowej trasy rowerowej.
2) Likwidując oznakowanie przejazdów rowerowych (usunięcie znaków poziomych P-11, zamiana znaków pionowych D-6b na D-6) na wszystkich przecięciach ciągu z drogami poprzecznymi, pozbawia kierowców zbliżających się do skrzyżowania informacji o tym, że mogą spodziewać się rowerzysty, a tym samym stwarza zagrożenie bezpieczeństwa.
Uważamy, że powinien zostać opracowany nowy projekt, opierający się na jednym z dwóch wariantów rozwiązania ruchu rowerowego:
A) Likwidacja wydzielonej drogi dla rowerów (przekształcenie w chodnik tylko dla pieszych), ruch rowerów na zasadach ogólnych jezdnią i zastosowanie na jezdni środków uspokojenia ruchu. Ze względu na przewidywany ruch autobusowy powinny to być prawdopodobnie wyspowe progi spowalniające.
B) Pozostawienie wydzielonej drogi dla rowerów z dobudowaniem odcinków chodnika przynajmniej w rejonie przystanków autobusowych (docelowo: na całej długości).
Uważamy, że w wariancie B konieczne jest ponadto uporządkowanie organizacji ruchu w rejonie skrzyżowania z ul. Zwoleńską, w tym wyznaczenie przejazdu dla rowerów po wschodniej stronie skrzyżowania i przysunięcie przejścia dla pieszych do skrzyżowania. Sytuacja, w której dwukierunkowy ruch rowerowy włączany jest w jezdnię w rejonie skrzyżowania, w miejscu obowiązywania znaku P-4 („podwójna ciągła” – po stronie północnej) lub na przejściu dla pieszych (po stronie południowej) jest nieakceptowalna.