Warto zwrócić uwagę MZA
2012.02.29: Pasażer do MZA
Szanowni Państwo,
Około dwa tygodnie temu jechałem autobusem linii 131 i zaobserwowałem niepokojące zjawisko w jednym autobusów Solaris Urbino 18 w posiadaniu spółki MZA (niestety wtedy nie odnotowałem numeru bocznego autobusu). Siedzenia znajdujące się na lewej burcie autobusu tuż za przestrzenią dla wózków nad drugą osią pojazdu (siedzenia skierowaane do przodu) podczas postoju i jazdy autobusu wpadają w wibracje, które mogą powodować u pasażera szkodliwe skutki. W moim przypadku, gdy dotknąłem dłonią siedzenia i wyczułem wibracje przeszył mnie dotkliwy ból. Obecnie, gdy większość pasażerów jeździ w grubych zimowych ubraniach problem ten może nie wydawać się znaczący, ale w lecie na niekorzystne wibracje pasażerowie będą bardziej podatni.
Możliwe, że siedzenie wpada w wibracje w związku z urządzeniem klimatyzacyjnym umieszczonym pod siedzeniem (w trakcie mojej podróży było włączone), albo w wyniku niewystarczającego wytłumienia silnika pojazdu. Podobne zjawisko zauważyłem na tak samo usytuowanym siedzeniu w dniu 22.02.2012 w autobusie Solaris Urbino 18 (MZA) na linii 180, a w dniu 24.02.2012 w takim samym autobusie na linii 167 (numer boczny 8151). Uważam, że dla dobra pasażerów autobus Solaris Urbino 18 o nr bocznym 8151 oraz być może autobusy z tej samej serii powinny przejść dodatkowy przegląd techniczny i naprawę w celu wyeliminowania dolegliwych dla pasażerów wibracji wspomnianych siedzeń. Liczę na pozytywne rozpatrzenie mojego wniosku i odpowiedź na mój wniosek.
Pasażer – Wojciech Szymalski
2012.03.20: MZA do pasażera
W odpowiedzi na Pana e-mail z dnia 29.02.2012 dotyczącego wystąpienia zjawiska wibracji siedzenia w autobusie marki Solaris uprzejmie informujemy, że podjęliśmy niezwłoczne działania sprawdzające dotyczące przedstawionej sytuacji.
Zgodnie z informacją Kierownika Oddziału „Woronicza” eksploatującego wskazany przez Pana autobus o numerze bocznym 8151 stwierdzono wystąpienie uszkodzenia łożyskowania wirnika dmuchawy nagrzewnicy zamontowanej pod siedzeniem pasażerskim. Uszkodzenie tego typu może powodować przenoszenie się drgań (wibracji) na siedzenie pasażerskie, ponieważ nagrzewnica jest zamontowana bezpośrednio do konstrukcji szkieletu siedzenia.
Przedmiotowy autobus został poddany naprawie.
Jednocześnie informujemy, że podobne przypadki uszkodzenia nagrzewnicy, powodujące wystąpienie drgań siedzenia pasażerskiego, występują sporadycznie w eksploatowanych autobusach i są każdorazowo, po odpowiednim zdiagnozowaniu usuwane.
Dziękujemy Panu za przekazane spostrzeżenia.
Dyrektor – Wojciech Ulikowski
Komentarz
Przedstawiona korespondencja przedstawia pożądaną reakcję pasażera na napotkaną uciążliwą usterkę autobusu i tak samo pożądaną, właściwą reakcję właściciela autobusu na wniosek pasażera. Warto podkreślić także bardzo edukacyjny walor odpowiedzi MZA na wniosek pasażera. Szkoda jedynie, że odpowiedź przyszła do mnie zwykłą pocztą, a nie elektroniczną.