Kamienie milowe czyli jak powstawał wspólny bilet na Pomorzu
1 stycznia 2008 r. w Trójmieście Metropolitalny Związek Komunikacyjny Zatoki Gdańskiej (MZKZG) wprowadzi wspólny bilet. Dzięki tej inicjatywie pasażer na jednym bilecie będzie mógł poruszać się każdym środkiem komunikacji (autobus, tramwaj, trolejbus i SKM) na terenie Gdańska, Gdyni, Wejherowa i gmin ościennych.
Jak powołano MZKZG… w 5 lat do celu.
2004 r. – Rozpoczęcie rozmów związanych z powołaniem związku. Powołanie przez Marszałka województwa pomorskiego Jana Kozłowskiego Rady Mertopolitalnej. Do Rady zostali zaproszeni Burmistrzowie, Prezydenci, Wójtowie z Trójmiasta i gmin ościennych. Spotkania odbywały się raz w miesiącu, a głównym poruszanym zagadnieniem był problem komunikacyjny. W rezultacie zlecono przygotowanie opracowania możliwości integracji komunikacyjnej.
Prawnicy z wszystkich gmin wchodzących w skład związku, przygotowali statut MZKZG (trwało to około 2 lata).
Dopiero w czerwcu 2007 r. MZKZG zostaje formalnie zarejestrowany.
Styczeń 2008 r. – wprowadzenie wspólnego biletu.
2009 r. – planowane pełne połączenie.
Zadania MZKZG
Z założenia integracja komunikacyjna będzie realizowana dwuetapowo:
I etap dotyczy integracji taryfowo – biletowej w ramach której do 1 stycznia 2008 roku wprowadzany jest wspólny bilet (przy zachowaniu już istniejących). W tym też etapie każda gmina wpłaca do MZKZG składkę, która jest uzależniona od liczby jej mieszkańców (1 zł za osobę).
W II etapie, do 2009 roku, ma nastąpić całkowite połączenie – powstanie jedna trójmiejska taryfa, w wyniku czego zmieniony zostanie klucz rozliczeń. Od tego momentu MZKZG będzie nadzorować min. uchwalanie taryf i przepisów, dystrybucję i kontrolę biletów oraz zatrudnianie przewoźników. Na etapie tym każda gmina będzie pokrywać różnicę pomiędzy kosztem, a dochodem deficytowych inwestycji przez siebie zaproponowanych.
Proponowana oferta
MZKZG w swojej ofercie proponuje zarówno bilety całodzienne (dostępne w wersji papierowej i elektronicznej), jak i okresowe.
Oferta biletów 24-godzinnych i okresowych normalnych (źródło: Trójmiasto. Wspólny bilet w tym roku, Dziennik Bałtycki, Polskapresse 2007):
Nazwa biletu | Cena biletu 24-godzinnego | Cena biletu miesięcznego | Zasięg biletu |
---|---|---|---|
Komunalny Metropolitalny | 12 zł | 140 zł | usługi wszystkich przewoźników komunalnych z wyłączeniem SKM (autobusy, tramwaje, trolejbusy) |
Kolejowo – komunalny | 15 zł | 170 zł | usługi tylko dwóch organizatorów przejazdu kolejowego lub komunalnego (SKM + ZTM Gdańsk, ZKM Gdynia lub MZK Wejherowo) |
Kolejowo – komunalny Metropolitalny | 18 zł | 200 zł | SKM + komunikacja miejska (upoważnia do podróży na terenie wszystkich gmin – członków związku) |
Powstanie MZKZG jest dowodem, iż regulacja ustawowa w sprawie tworzenia związków aglomeracyjnych nie jest potrzebna. Na przykładzie Gdańska należałoby przeprowadzić analizę, żeby zidentyfikować czynniki, które najbardziej utrudniają tego typu działania, a w przyszłości jedynie je wyeliminować.
Dziękujemy Panu Hubertowi Kołodziejskiemu, przewodniczącemu zarządu MZKZG, za udzielenie informacji do artykułu.