Opinia na temat informacji o linii kolejowej nr 27
Na spotkaniu w dniu 15 lipca 2004 r. otrzymaliśmy dokument pod tytułem Informacja dotycząca linii nr 27 Nasielsk-Toruń (odcinek Nasielsk – Sierpc – Nasielsk)
. Już pobieżna analiza wymienionego dokumentu wskazuje na jego nierzetelność i sporządzenie w sposób kompromitujący dla Mazowieckiego Zakładu Przewozów Regionalnych. Nawet bez konieczności sprawdzania podanych danych, na podstawie wewnętrznych sprzeczności dokumentu można wskazać w jaki sposób samorząd jest oszukiwany przez przewoźnika w celu uzyskania zgody na zawieszenie przewozów na tej linii kolejowej.
Błędne założenia
Na ostatniej stronie informacji zamieszczono tabelę zatytułowaną Porównanie ekonomiczne pomiędzy pociągiem a KKA (Kolejową Komunikacją Autobusową)
Koszt km | Koszt kursu | |
---|---|---|
Pociąg | 25,49 zł | 2238,53 zł |
KKA | 2,30 zł | 264,50 zł |
Nr poc. | L. pasażerów | Wpływy | Procent pokrycia kosztów pociągu | Procent pokrycia kosztów KKA |
---|---|---|---|---|
15023 | 93 | 252,48 zł | 11% | 95% |
15025 | 108 | 320,86 zł | 14% | 121% |
15021 | 95 | 254,32 zł | 11% | 96% |
51022 | 114 | 200,25 zł | 9% | 76% |
51024 | 68 | 151,88 zł | 7% | 57% |
51026 | 82 | 171,61 zł | 8% | 65% |
razem | 559 | 1351,42 zł | 10% | 85% |
Z powyższej tabeli ma wynikać znaczne zmniejszenie deficytu linii przy zastosowaniu Kolejowej Komunikacji Autobusowej. Jednakże zwracamy uwagę, że w tym zestawieniu dla KKA przyjęto te same wpływy co w przypadku pociągu – a bezpośrednio niżej zamieszczono kolejną tabelę, z której wynika, że liczba pasażerów dziennie po wprowadzeniu KKA spadła z 559 do 250. Oznacza to, że wpływy po wprowadzeniu KKA spadły proporcjonalnie o około 55%.
Zaniżane wpływy
Jeśli na podstawie podanych w powyższej tabeli danych policzyć wpływ z jednego pasażera dla poszczególnych pociągów, to otrzymamy:
Nr poc. | Wpływ z pas. |
---|---|
15023 | 2,71 zł |
15025 | 2,97 zł |
15021 | 2,68 zł |
51022 | 1,76 zł |
51024 | 2,23 zł |
51026 | 2,09 zł |
Średnio | 2,42 zł |
Najniższa stawka za bilet bez zniżki na pociąg osobowy wynosi obecnie 2,40 zł za przejazd na odległość do 5 km. Trudno podejrzewać, że wszyscy pasażerowie podróżowali tylko na odległość do 5 km. W porównaniu zatem do powyższych obliczeń, należy stwierdzić, że albo przewoźnik przy obliczaniu wpływów nie brał pod uwagę refundacji za zniżki ustawowe, albo większość pasażerów pociągów stanowili pracownicy PKP. W tym pierwszym przypadku oznaczałoby, że przewoźnik znacznie zaniżył wpływy z pociągów na tej linii. W drugim przypadku udowadniałoby to nieatrakcyjność rozkładu jazdy dla tej linii dla mieszkańców leżących przy niej miejscowości. W obydwu przypadkach oznaczałoby to nieprawidłowe postępowanie przewoźnika.
Zaniżane koszty KKA
W podanej powyżej tabeli jeden pojazdokm dla KKA wyceniono na 2,30 zł. Cenę tę znacznie zaniżono podając jedynie koszty obsługi taboru, a nie uwzględniono kosztów pracy drużyny konduktorskiej, która na tej linii, także w KKA, składa się z dwóch konduktorów. Koszty te wynoszą 2,60 zł za km (1,30 zł za jedną osobę), a zatem koszt KKA za pojazdokilometr wynosi co najmniej 4,90 zł.
Zbyt pojemny tabor
Podane dla pociągów kursujących po linii nr 27 potoki podróżnych w ciągu doby wskazują na absurdalność dotychczasowej obsługi wymienionej linii czterowagonowymi składami typu Bhp, mogącymi pomieścić jednorazowo ponad 400 osób. Składy Bhp obsługiwały pociągi pomiędzy Nasielskiem i Sierpcem do momentu wprowadzenia KKA 1 czerwca 2004, mimo iż liczba osób pociągu nie przekraczała nawet 120 (także w latach 2002 i 2003). W takim wypadku PKP powinno już dawno zredukować koszty prowadzenia pociągu, zmieniając tabor na lokomotywę spalinową z pojedynczym wagonem klasy drugiej typu B. Wagon taki posiada 108 miejsc siedzących i dodatkowe miejsca stojące, a koszt prowadzenia pociągu takim składem spada do około 22,50 zł. Ponieważ niskie potoki podróżnych Mazowiecki Zakład wykazywał na tej linii od lat, stosowanie zbyt dużego taboru było niegospodarnością.
Opinia została przekazana Urzędowi Marszałkowskiemu Województwa Mazowieckiego 21 lipca 2004 r.