Niebezpieczny Most Poniatowskiego
3 zdarzenia w 2 tygodnie
Wystąpienie trzech wypadków w tym samym miejscu w ciągu dwóch tygodni powinno spowodować, u myślącego człowieka, zapalenie się czerwonej lampki. Gdy stwierdzi, że takich samych wypadków jest dużo więcej, lampka powinna zacząć błyskać. Jednak nie u naszych drogowców. We wrześniu 2017 roku na Moście Poniatowskiego w stronę Pragi nad jezdniami Wisłostrady doszło do serii zdarzeń.
2017.09.08 – tvnwarszawa.tvn24.pl
2017.09.18 – tvnwarszawa.tvn24.pl
2017.09.20 – tvnwarszawa.tvn24.pl
Jako punkt orientacyjny można wziąć znak końca strefy płatnego parkowania. Kwerenda w internetowej wyszukiwarce ukazała więcej zdarzeń dokładnie w tym samym miejscu.
2013.11.07 – tvnwarszawa.tvn24.pl
2016.06.01 – youtube.com
2016.10.11 – warszawa.tvp.pl
Powtarzalność miejsca zdarzenia oznacza, że organizacja ruchu jest nieprawidłowa. Przed feralnym miejscem (zaznaczonym na zdjęciu) znajduje się odgięcie jezdni, którego pokonanie wymaga wykonania trzech szybkich skrętów. Z kolei wcześniejszy długi prosty odcinek zachęca do nadmiernego rozpędzenia pojazdu.
W połączeniu ze śliskością nawierzchni dochodzi do utraty przyczepności i w efekcie do zderzenia z barierkami lub wjazdu na torowisko. Można zwalić odpowiedzialność na nieodpowiedzialnych kierowców, jednak ruch drogowy to nie konkurs na nagrodę Darwina. Sprawca może zrobić krzywdę nie tylko sobie, ale też pasażerom czy pieszym. Aby przeciwdziałać podobnym wypadkom, została wysłana prośba do Zarządu Dróg Miejskich, jak i Biura Polityki Mobilności i Transportu o wprowadzenie bezpiecznej organizacji ruchu.
2017.09.21 – Wniosek
Pismo do Zarządu Dróg Miejskich oraz Biura Polityki Mobilności i Transportu
Szanowni państwo
Proszę o zmianę organizacji ruchu na Moście Poniatowskiego na wysokości Wisłostrady w stronę Pragi. Dochodzi tam do wielu wypadków z udziałem samochodów. Spowodowane one są prawdopodobnie złym wyprofilowaniem zakrętu; jadący zbyt szybko kierowcy nie potrafią opanować samochodu, szczególnie na mokrej nawierzchni. W bieżącym miesiącu doszło tam do 3 zdarzeń.
tvnwarszawa.tvn24.pl
tvnwarszawa.tvn24.pl
tvnwarszawa.tvn24.pl
Proszę o wprowadzenie zmian organizacji ruchu, na przykład takich, jak przy Spójni na Wisłostradzie.
Z poważaniem
Paweł Ziniewicz
2017.10.31 – Pozytywna odpowiedź Zarządu Dróg Miejskich
Odpowiedź ZDM potwierdziła potrzebę zmniejszenia dopuszczalnej prędkości i wyraźnego oznakowania:
Pismo Zarządu Dróg Miejskich
ZDM-TOR-IO.5512.2532.2017.ABA
Odpowiadając na maila dotyczącego Mostu Poniatowskiego Zarząd Dróg Miejskich dziękuje za przesłanie informacji o wypadkach w przedmiotowej lokalizacji. Zarząd Dróg Miejskich informuje, że z uwagi na bliską odległość budynków mieszkalnych od obiektu mostowego nie jest możliwe zastosowanie w tej lokalizacji pasów akustycznych. W celu poprawy bezpieczeństwa opracujemy projekt organizacji ruchu uwzględniający ograniczenie prędkości do 40 km/h poprzez zastosowanie oznakowania pionowego oraz aplikacji na jezdni. Po uzyskaniu wszystkich niezbędnych uzgodnień projekt zostanie przekazany do realizacji.
Tamas Dambi
2017.11.27 – Negatywna odpowiedź Biura Polityki Mobilności i Transportu
Biuro Polityki Mobilności i Transportu nie uznało za zasadne wprowadzenie jakichkolwiek zmian.
Pismo BPMiT
PM-IO-OR.152.104.2017.PBU (5.PBU)
W odpowiedzi na Pana pismo w sprawie zmian organizacji ruchu na Moście Poniatowskiego informuję, że zgodnie z danymi przekazanymi z Zarządu Dróg Miejskich w okresie od 01.01.2014, do 31.08.2017 w rejonie wskazanego przez Pana miejsca doszło do sześciu zdarzeń drogowych z czego cztery zakwalifikowano jako kolizje zaś dwa jako pozostałe wypadki bez ofiar śmiertelnych. Przyczyną tylko jednego zdarzenia było niedostosowanie prędkości do warunków jazdy czego efektem było najechanie na barierę. Jedna spośród kolizji miała charakter zderzenia bocznego. zaś pozostałe zdarzenia miały charakter zderzeń tylnych na łącznicy. W związku z powyższym ww. dane nie potwierdzają Pana spostrzeżeń odnośnie znacznej ilości wypadków wywołanych przez źle wyprofilowany zakręt i brak umiejętności kierowców w opanowaniu pojazdu.
Michał Domaradzki
2018.01.04 – Termin zatwierdzenia nowej organizacji ruchu
Do końca roku 2017 dochodzi do kolejnych dwóch wypadków:
2017.10.05 – tvnwarszawa.tvn24.pl,
2017.10.11 – facebook.com.
Na początku roku 2018 wciąż nie ma zapowiadanych zmian. Niebezpieczne miejsce nie wybacza. 2018.01.16 dochodzi do kolejnego zdarzenia. facebook.com.
2018.01.04 mija termin na zatwierdzenie organizacji ruchu przygotowanej przez ZDM (patrz ostatni mail – poniżej).
2018.01.20 – Wypadek śmiertelny
Do tego momentu zdarzenia kończyły się zniszczeniem mienia lub urazami. Nie było ofiar śmiertelnych. Niestety w sobotę 2018.01.20 statystyka upomniała się o swoje. Wydarzył się wypadek, w którym jedna osoba poniosła śmierć.
2018.01.20 – facebook.com,
warszawawpigulce.pl,
źródło zdjęcia: www.warszawa-straz.pl
Do kolejnego zdarzenia doszło tego samego dnia.
2018.01.20 –
www.facebook.com/pragapoludnienasygnale/posts/2026889674254082?comment_id=2026997820909934
W następnych dniach sytuacja się powtarza:
2018.01.22 –
www.facebook.com/groups/282213542248815/permalink/389297094873792/
2018.02.01 –
tvnwarszawa.tvn24.pl/ulice,news,stluczka-przed-mostem-poniatowskiego-ogromne-korki-w-jerozolimskich,251853.html
2018.02.06 –
tvnwarszawa.tvn24.pl/informacje,news,znow-most-poniatowskiego-brsamochod-na-torowisku,252135.html
Miesiąc po tragicznym wypadku Biuro Polityki Mobilności i Transportu wciąż nie potrafiło poprawić bezpieczeństwa. Projekt organizacji ruchu, który powinien być zatwierdzony w ciągu 30 dni, nadal czekał na rozpatrzenie.
2018.02.16 – Projekt czeka na rozpatrzenie
Pismo Zarządu Dróg Miejskich
ZDM-TOR-IO.5512.593.2018.ABA
Odpowiadając na maila dotyczącego ograniczenia prędkości na Moście Poniatowskiego Zarząd Dróg Miejskich informuje, że projekt organizacji ruchu został złożony 05.12.2017r. do Biura Polityki Mobilności i Transportu w celu uzyskania zatwierdzenia. Po uzyskaniu niezbędnych pozwoleń prześlemy Panu skan projektu z informacją o terminie realizacji.
Wojciech Partyka
2018.03.26 – Wciąż brak działań
Tej śmierci można było zapobiec, jednak Biuro Polityki Mobilności i Transportu – najważniejszy organ odpowiedzialny za bezpieczeństwo na warszawskich drogach za nic ma zdrowie i życie uczestników ruchu.