Notatka ze spotkania w ZDM
DTBR/490/04
Notatka Służbowa
W dniu 07.09.2004 r., odbyło się spotkanie robocze w Zarządzie Dróg Miejskich, w którym uczestniczyli ze strony ZDM Antoni Wilim i Daniel Gajewski, oraz ze strony stowarzyszenia „Zielone Mazowsze” Aleksander Buczyński i Krzysztof Rytel.
Przedstawiciele „Zielonego Mazowsza” zwrócili opracowaną w ZDM mapę dróg rowerowych z następującymi uzgodnieniami:
PROPONOWANA REALIZACJA NA PODSTAWIE PROJEKTÓW ORGANIZACJI RUCHU NA ROK 2005
– oznakowanie chodnika po wschodniej stronie Wybrzeża Gdyńskiego – od Krasińskiego do Dewajtis – jako ciągu pieszo-rowerowego oraz wyznaczenie przejazdów w rejonie skrzyżowania z ul. Gwiaździstą;
– ul. Puławska – wydzielenie drogi dla rowerów z chodnika na odcinku Al. Wilanowska — Dolina Służewiecka i oznakowanie chodnika na odcinku Dolina Służewiecka – Pileckiego jako ciągu pieszo-rowerowego, wraz z wyznaczeniem odpowiednich przejazdów;
– wydzielenie drogi dla rowerów z chodnika po północnej stronie ul. Gagarina;
– wydzielenie drogi dla rowerów z chodnika po północnej stronie Al. Solidarności i Radzymińskiej na odcinku od szlaku wzdłuż Wybrzeża Helskiego do ul. Nowotrockiej;
– uporządkowanie parkowania i wydzielenie drogi dla rowerów z chodnika wzdłuż Al. Ujazdowskich z wpuszczeniem ruchu w ulice lokalne w rejonie placu Trzech Krzyży (Prusa, Hoża, Żurawia, Nowogrodzka);
– wydzielenie dróg dla rowerów z chodników wzdłuż Al. Szucha;
– wydzielenie dróg dla rowerów z chodników wzdłuż ul. Wawelskiej i połączenie z istniejącym odcinkiem ścieżki w Al. Niepodległości;
– przystosowanie uliczki parkingowej po północnej stronie ul. Grochowskiej do dwukierunkowego ruchu rowerów;
– przeniesienie parkowania z chodnika ul. Chłodnej na jezdnię i wydzielenie na zwolnionej w ten sposób powierzchni drogi dla rowerów.
PROPONOWANA REALIZACJA NA PODSTAWIE PROJEKTÓW TECHNICZNYCH NA ROK 2005
– droga dla rowerów w ciągu ulic Marszałkowska – Andersa od Al. Jerozolimskich do ul. Słomińskiego, z łącznikami wzdłuż ul. MIędzyparkowej i nad stacją metra Dworzec Gdański (do istniejących ścieżek przy ul. Słomińskiego, na Moście Gdańskim i nad Wisłą);
– pasy dla rowerów w ul. Krakowskie Przedmieście (w ramach modernizacji ulicy);
– przedłużenie drogi dla rowerów w al. Jana Pawła II – od Al. Solidarności do ronda ONZ, po obu stronach ulicy;
– droga dla rowerów w ciągu ulic Świętokrzyska – Prosta – od ul. Kopernika do ronda Daszyńskiego;
– droga dla rowerów w ciągu ulic Okopowa – Towarowa (projekt Warcent), z odgałęzieniem wzdłuż ul. Leszno do istniejącej ścieżki przy ul. Górczewskiej;
– droga dla rowerów po wschodniej stronie ul. Czerniakowskiej (od ul. Zaruskiego do Chełmskiej);
– droga dla rowerów wzdłuż ul. Wólczyńskiej – od istniejącego ciągu pieszo-rowerowego na przedłużeniu ul. Broniewskiego do ul. Sokratesa;
– droga dla rowerów w ul. Grójeckiej łącząca istniejące odcinki (od ul. Korotyńskiego do wiaduktu nad torami kolejowymi);
– jednokierunkowe drogi dla rowerów wzdłuż ul. Grójeckiej na odcinku od Banacha do pl. Zawiszy;
– droga dla rowerów w ul. Żwirki i Wigury na odcinku od ul. Racławickiej do Wawelskiej (projekt Warcent), z wprowadzeniem ruchu rowerowego w ul. Uniwersytecką;
– jednokierunkowe drogi dla rowerów w Al. Niepodległości, z wykorzystaniem istniejących uliczek parkingowych (ewentualnie uspokojenie ruchu na w/w uliczkach parkingowych);
– droga dla rowerów po północnej stronie Al. Waszyngtona od Szlaku Słonecznego do ronda Wiatraczna i dalej po północnej stronie ul. Grochowskiej do uliczki parkingowej;
– drogi dla rowerów wzdłuż Al. Stanów Zjednoczonych;
– uzupełnienie brakującego odcinka Szlaku Słonecznego w rejonie węzła Żerań FSO oraz
tymczasowa (do czasu modernizacji Trasy AK / Toruńskiej) adaptacja chodników na Moście Grota-Roweckiego do ruchu rowerów (w tym przesunięcie latarni i drogowskazów oraz podjazd na skarpę);
– przedłużenie ścieżki rowerowej wzdłuż ul. Drewny do granicy miasta.
Ponadto ustalono, iż dalszy rozwój dróg rowerowych w mieście może następować przy okazji remontów chodników oraz sygnalizacji świetlnych, powstającego nowego zagospodarowania przyległego do pasa drogowego np. budowa nowych obiektów handlowych, stacji paliw, osiedli mieszkaniowych itd. Podstawą do ujęcia w projekcie zagospodarowania danego obiektu drogi rowerowej powinna być mapa rozwoju dróg rowerowych sporządzona w ramach Studium Uwarunkowań i Kierunków Zagospodarowania Przestrzennego m. st. Warszawy.