Polowa konferencja prasowa na modernizowanym Nowym Świecie
Warszawa, 13 maja 1996 r.
Do: wiceprezydent J. Leyk.
Od: Grupa Rowerowa Federacji Zielonych.
Dotyczy: przebudowa ulicy Nowy Świat, brak drogi rowerowej, zaproszenie na polową konferencję prasową.
Szanowny Panie Prezydencie,
Zwracamy się do Pana, jako osoby wielokrotnie deklarującej poparcie dla rozwoju komunikacji rowerowej, z prośbą o interwencję w sprawie, która dotyczy przebudowywanej właśnie ulicy Nowy Świat. W wielu projektach architektonicznych droga rowerowa była przewidziana wzdłuż całej ulicy Nowy Świat, z naszych najnowszych informacji wynika że obecnie ma ona dobiegać tylko do połowy długości ulicy i ma pozostać nieoznakowana.
Droga rowerowa na ulicy Nowy Świat jest niezbędna ze względu na strategiczne znaczenie tej ulicy dla projektowanego systemu komunikacji rowerowej. Wprowadzenie ograniczonego ruchu na ulicy Nowy Świat (autobusy komunikacji miejskiej i taksówki) idzie w parze z istnieniem tam drogi rowerowej. Wspomnieć wystarczy choćby Uchwałę Rady Miasta Stołecznego Warszawy numer XXVI z dnia 27 listopada 1995r (paragraf E, punkt 4), która mówi o faworyzowaniu nieobciążających środowisko środków komunikacji, w tym również komunikacji rowerowej.
Zbudowanie drogi rowerowej tylko do połowy długości ulicy Nowy Świat i w dodatku nieoznakowanie jej jest decyzją nie do końca przemyślaną. Nieoznakowanie drogi rowerowej naraża ją na zastawienie tablicami reklamowymi oraz stoiskami sprzedawców różnych drobiazgów. Tak więc droga pomimo jej zbudowania nie będzie pełniła swej funkcji.
Zbudowanie drogi rowerowej tylko do połowy długości ulicy Nowy Świat stawia pod znakiem zapytania celowość istnienia drogi rowerowej na ulicy Nowy Świat w ogóle. Wszystkim znane są plany przebudowy całego Traktu Królewskiego, którego ulica Nowy Świat jest kluczowym elementem. Tak więc, planując bardziej przyjazne człowiekowi i środowisku naturalnemu rozwiązania komunikacyjne na całej długości Traktu Królewskiego należy uwzględnić już dzisiaj poprowadzenie wydzielonej drogi rowerowej wzdłuż całej ulicy Nowy Świat. Najtaniej jest budować drogę rowerową podczas przebudowy już się dokonującej, koszty wydzielenia drogi dla rowerów stanowią wtedy ułamek kosztów całej inwestycji.
Ufamy, że tylko ze względu na wiele obowiązków, Pan Prezydent, który ku naszemu zadowoleniu popiera rozwój komunikacji rowerowej, nie mógł dopilnować i tej sprawy. Z nadzieją na pozytywne rozwiązanie problemu zwracamy się z prośbą o interwencję.
Jednocześnie chcielibyśmy zaprosić Pana Prezydenta na organizowaną przez nas polową konferencję prasową w dniu 16 maja 1996 o godzinie 14.00 na skrzyżowaniu ulicy Nowy Świat i ronda de Gaulle’a. Konferencja dotyczyć będzie problemu drogi rowerowej na ulicy Nowy Świat. Na konferencję zaprosiliśmy także przedstawicieli środków masowego przekazu.
Z poważaniem,
Adam Buczkowski, Grupa Rowerowa Federacji Zielonych