Ile obwodnic ma Londyn?
Londyn nie do końca pasuje do naszego przeglądu obwodnic stolic europejskich [zobacz >>>] [zobacz >>>] [zobacz >>>], ze względu na znacznie większe rozmiary i liczbę mieszkańców (dlatego też nie zamieszczamy mapki). Warto go jednak wymienić jako dobrze udokumentowany przykład ewolucji planów rozwoju systemu drogowego.
Ile obwodnic ma Londyn?
Miasto | Liczba mieszkańców | Powierzchnia | Liczba obwodnic zamiejskich | Liczba obwodnic miejskich |
---|---|---|---|---|
Londyn | 7,6 mln | 1572 km2 | 1 | 0,5 |
Co planowano?
W latach 40-tych, aby odciążyć centrum Londynu, zaplanowano system 5 obwodnic. Z pierwszej, najbardziej wewnętrznej zrezygnowano już w latach 60-tych, gdy opracowano nowy plan (tzw. Ringway Scheme), skorygowany tak, by zminimalizować liczbę wyburzeń. Ringway Scheme obejmował obwodnice ponumerowane od 1 (najbardziej wewnętrzna) do 4 (najbardziej zewnętrzna). Na przełomie lat 60-tych i 70-tych rozpoczęto budowę pierwszych odcinków systemu; bardzo szybko jednak w miarę coraz dokładniejszego liczenia kosztów i coraz głośniejszych protestów społecznych stopniowo okrajano plan o kolejne odcinki zastępując je planami rozwoju transportu publicznego. Przeciwnicy obwodnic zwracali uwagę na horrendalne koszty budowy, ryzyko powstania ruchu wzbudzonego oraz fakt, że w efekcie aż 13% londyńczyków będzie narażonych na hałas i zanieczyszczenia, mieszkając mniej niż 200 m od planowanych dróg.
W końcu w 1973 r. cały Ringway Scheme trafił do kosza. Jako oficjalny program rządowy plan budowy obwodnic Londynu obowiązywał jedynie przez… 2 dni.
Co powstało?
Obecnie Londyn ma obwodnicę zewnętrzną – M25, sklejoną ze zrealizowanych fragmentów Ringway 3 i Ringway 4. Od północy centrum można także ominąć za pomocą North Circular Road – fragmentu Ringway 2. Nie jest to jednak obwodnica w sensie warszawskim – np. Telford Road dopiero obecnie jest przebudowywane na drogę dwujezdniową, całkowicie zrezygnowano przy tym z wcześniejszych planów przebudowy skrzyżowań na bezkolizyjne.
Na mapie Londynu można znaleźć również South Circular Road. Tę jednak krętą i w większości jednojezdniową uliczkę należy porównać raczej z ciągiem Kleszczowa – Chrobrego niż z trasami typu Salomea-Wolica, N-S czy nawet z ul. Okopową.
Obrazu nędzy i rozpaczy dopełnia domknięcie obwodnicy miejskiej od wschodu – North i South Circular Road połączone są poprzez prom na Tamizie (Woolwich Ferry). Prom dziennie przewozi średnio 2500-3000 pojazdów. Ponieważ nie kursuje w czasie mgły, jako alternatywne połączenie wybudowano tunel pod rzeką… dla pieszych.
Jeszcze na początku XXI w. planowano zastąpienie promu na obwodnicy miejskiej mostem, jednak i ten plan trafił do kosza. Zamiast tego w 2009 r. przedłużono pod dnem rzeki linię metra (a w zasadzie szybkiego tramwaju – Docklands Light Railway), tworząc alternatywne połączenie transportem publicznym.
Docklands Light Railway.
Oczywiście…
Również w Londynie brak obwodnicy miejskiej nie przeszkadza wprowadzać drakońskich opłat za wjazd do centrum miasta [zobacz >>>], wytyczać pasów autobusowych, rowerowych i autobusowo-rowerowych [zobacz >>>].
Zamiast budować obwodnice, władze Londynu projektują superautostrady… rowerowe (Cycle Superhighways) [zobacz >>>], reintrodukują tramwaj na zatłoczone ulice i zamieniają zatoki autobusowe na antyzatoki [zobacz >>>]. Podczas Olimpiady 2012 100% widzów ma się poruszać po mieście transportem publicznym, rowerem lub pieszo, parkingów dla samochodów nie przewidziano.
Hm – to chyba jakaś prawidłowość…
Zobacz także
Więcej na temat historii dróg w Londynie można poczytać np. na stronach:
www.cbrd.co.uk/histories/ringways/
pathetic.org.uk/features/ringways/
Lub obejrzeć na filmie: