Odliczacze tak, ale nie na wszystkich sygnalizatorach
Pismo ZM-16-0707-01-MS – wysłane 31 X 2016 r.
Do Ministerstwa Infrastruktury i Budownictwa.
Nawiązując do projektu zmian w rozporządzeniu ws. znaków i sygnałów drogowych, składam następujące uwagi:
Odliczacze tak, ale nie kosztem bezpieczeństwa
1. W projekcie nie przedstawiono, na jakiej podstawie ustalono, że wprowadzenie odliczaczy
czasu będzie miało pozytywny wpływ na warunki ruchu. Kwerenda dotychczas
przeprowadzonych badań wskazuje, że odliczacze adresowane do kierowców samochodów
sprzyjają niebezpiecznym zachowaniom na drodze. Dotyczy to zwłaszcza odliczaczy
wskazujących ilość czasu pozostałego do światła czerwonego (przyspieszanie, gwałtowne
manewry, wzrost liczby zdarzeń drogowych) – por.
www.tandfonline.com/doi/abs/10.1080/15389588.2013.845752
,
www.tandfonline.com/doi/abs/10.1080/15389588.2011.593010
,
ascelibrary.org/doi/abs/10.1061/(ASCE)TE.1943-5436.0000343
. [Omówienie wyników badań można też znaleźć na stronie
www.brd24.pl/technologie/sekundniki-skrzyzowaniach-kierowcy-uwielbiaja-koniec-zalet/
.]
Potwierdziły to
badania przeprowadzone w warunkach polskich: Z badań przeprowadzonych przez ZDM [w Grudziądzu]
(
od 1 marca 2014 r. do 31 lipca 2014 r. jednoznacznie wynika, że po zamontowaniu licznika
czasu światła zielonego znacznie wzrosła liczba pojazdów wjeżdżających na skrzyżowanie
podczas nadawania sygnału czerwonego oraz przekraczających dopuszczalną prędkość we
wszystkich poddanych badaniu zakresach. Reasumując – wyniki eksperymentu wskazują
na negatywny wpływ licznika czasu na zachowania kierujących pojazdami.Wspólnota
13/1175, 27 czerwca 2015, str. 17.) [Więcej informacji o badaniach można znaleźć na stronie
www.brd24.pl/technologie/urzednicy-grudziadza-udowodnili-liczniki-swiatlach-sa-niebezpieczne-zdjeli/
.]

W związku z powyższym. wnosimy o ograniczenie zakresu wyświetlaczy czasu do
sygnalizatorów przeznaczonych dla pieszych, rowerzystów i tramwajów.
Detekcja tylko automatyczna
2. Nowelizacja powinna zostać wykorzystana do wprowadzenia jednoznacznego obowiązku
stosowania automatycznej detekcji wszystkich uczestników ruchu w przypadku sygnalizacji
akomodacyjnej.

W tym celu powinna zostać wykreślona możliwość stosowania detekcji
ręcznej, będącej formą utrudniania ruchu pieszego i dyskryminacji osób o ograniczonej
mobilności, jak też skłaniania do ignorowania sygnalizacji przez pieszych ([zobacz >>>][zobacz >>>]).
W związku z powyższym, wnosimy o aktualizację definicji detektora poprzez skrócenie
zdania Sygnał wytwarzany jest automatycznie w przypadku pojazdów, a w sposób
do
wymuszony bądź automatyczny w przypadku pieszychSygnał wytwarzany jest
.
automatycznie