Polskie miasta ignorują pieszych w czasie pandemii
Pod koniec kwietnia Federacja Piesza Polska wystosowała wniosek do władz wszystkich dużych miast w kraju. [zobacz >>>]. Zawierał on prośbę o wskazanie miejsc, gdzie miasta zamierzają:
– zezwolić pieszym poruszać się po jezdni,
– wprowadzić taką organizację ruchu na stałe lub czasowo (za pomocą barier, taśm, słupków lub innych wygrodzeń), aby piesi mieli możliwość chodzenia chodnikiem zgodnie z zapisami rozporządzenia o pandemii,
– przenieść ruch rowerowy z chodników na jezdnię,
– poszerzyć istniejące i wyznaczyć nowe pasy ruchu lub drogi dla rowerów na jezdniach, celem zwiększenia miejsca dla pieszych, integracji sieci ruchu rowerowego i poprawy bezpieczeństwa ruchu,
– utworzyć strefy rekreacji dla mieszkańców w miejscach, w których najbliższy park lub inny teren zieleni oddalony jest więcej niż 400 metrów, umożliwiając bezpieczne korzystanie z przestrzeni miasta bez potrzeby pokonywania znacznych odległości.
Przenoszenie parkowania z chodnika częściowo na jezdnię na ul. Pięknej w Warszawie. Przykład zmiany w kierunku poprawy warunków ruchu pieszych, która nie do końca się udała, bo kierowcy nadal parkują czterema kołami na chodniku.
Milczenie prezydentów
Zebraliśmy otrzymane odpowiedzi. Wyłania się z nich obraz niewiedzy, ignorancji i braku perspektywicznego myślenia. Połowa miast w ogóle nie przysłała odpowiedzi. Kolejnych kilkanaście nie zamierza wprowadzać żadnych zmian. Jedynie kilka będzie dalej oddawać przestrzeń na swoich drogach pieszym lub wprowadzi nowe udogodnienia.
Sprawdziliśmy też, co miasta napisały o poprawie warunków chodzenia na swoich stronach internetowych. W ten sposób częściowo uzupełniliśmy tabelę z odpowiedziami, choć w mocy pozostaje formalny brak udzielenia informacji zwrotnej. Dlatego oceny uzyskane na podstawie własnej kwerendy podajemy w nawiasie.
Ocena proponowanych zmian
Odpowiedzi postanowiliśmy ocenić w skali od 1 do 5, gdzie poszczególne noty oznaczają:
5 – zamierzamy wykorzystać czas pandemii na realne zmiany dające pieszym swobodę i bezpieczeństwo poruszania się
4 – damy pieszym trochę więcej miejsca niż dotychczas planowaliśmy
3 – zmieniamy miasto na bardziej przyjazne dla pieszych tak jak dotychczas planowaliśmy
2 – dla pieszych robimy drobiazgi jak zawsze
1 – nic nie zamierzamy robić, nie rozumiemy waszych pytań, jesteśmy miastem samochodowym itp.
1! – brak odpowiedzi
| miasto | ocena | uzasadnienie |
|---|---|---|
| Białystok | 1! | Brak odpowiedzi |
| Bielsko-Biała | 1 | Miasto nie planuje zmian, bo… mają mało miejsca na ulicach i musi być dojazd do każdego budynku. |
| Bydgoszcz | 3 | Miasto zrealizuje dotychczasowe plany przenoszenia parkowania z chodników na jezdnie i wykona parki kieszonkowe w ramach… budżetu obywatelskiego. |
| Bytom | 1! | Brak odpowiedzi |
| Chorzów | 1! | Brak odpowiedzi |
| Częstochowa | 1 | Miasto nie planuje zmian, bo… to pogorszy bezpieczeństwo. |
| Dąbrowa Górnicza | 1! | Brak odpowiedzi |
| Elbląg | 1! | Brak odpowiedzi |
| Gdańsk | 4- | Miasto wprowadzi strefy zamieszkania na kilku ulicach, przeniesie też parkowanie z chodnika na jezdnię, w tym na Al. Grunwaldzkiej, która jest główną ulicą miasta. |
| Gdynia | 1! | Brak odpowiedzi |
| Gliwice | 1 | Miasto nie planuje zmian, bo… większość ulic jest dwukierunkowa. |
| Gorzów Wielkopolski | 3 | Miasto realizuje dotychczasowe plany. Ograniczają ruch samochodowy w centrum, wdrożą nowe deptaki, strefy zamieszkania i strefy tempo-30. Nie planują nowych zmian. |
| Kalisz | 1! | Brak odpowiedzi |
| Katowice | 3 | Miasto realizuje dotychczasowe plany zmian w centrum i wprowadzania stref tempo-30 na osiedlach. |
| Kielce | 2 | Miasto planuje parklet i woonerf, dbają o zieleń, ale nie planuje większych zmian. |
| Koszalin | 1 | Miasto nie planuje zmian, ale za to… znieśli opłaty za parkowanie. |
| Kraków | 4 | Krakowska tarcza dla mobilności zmienia jezdnię pod Wawelem na strefę zamieszkania, oddaje cały chodnik na Moście Grunwaldzkim dla pieszych i wiele innych zmian. Wprowadzono je szybko w trakcie pandemii. |
| Legnica | 1! | Brak odpowiedzi |
| Lublin | 1!(3) | Miasto planuje wykonać dotychczasowe powolne zmiany. |
| Łódź | 1 | Miasto nie planuje żadnych zmian. |
| Olsztyn | 1! | Brak odpowiedzi |
| Opole | 3 | Miasto realizuje dotychczasowe plany, czyli powiększy strefę zamieszkania w centrum i powiększy strefy tempo-30. Nie planują zmian tymczasowych. |
| Płock | 1 | Miasto nie planuje zmian, bo… mieszkańcy chcą jeździć samochodami. |
| Poznań | 1!(4) | Miasto uporządkuje przestrzeń kilkunastu ulic i poszerzy chodniki. Planuje też ograniczyć ruch samochodowy przed trzema szkołami. W kilku miejscach przeniesie ruch rowerowy z chodników na jezdnie. |
| Radom | 1! | Brak odpowiedzi |
| Ruda Śląska | 1! | Brak odpowiedzi |
| Rybnik | 1 | Miasto nie planuje zmian, bo… są miastem samochodowym i dlatego znieśli opłaty za parkowanie. |
| Rzeszów | 1 | Miasto nie planuje zmian, bo… nie ma takiego nakazu. |
| Sosnowiec | 1 | Nie planują zmian. |
| Szczecin | 1! | Miasto nie tylko nie udzieliło nam odpowiedzi, ale jedyne zmiany jakie wprowadziło, to zniesienie opłat za parkowanie. Wstyd. |
| Tarnów | 1! | Brak odpowiedzi |
| Toruń | 1! | Brak odpowiedzi |
| Tychy | 1! | Brak odpowiedzi |
| Wałbrzych | 1! | Brak odpowiedzi |
| Warszawa | 1!(3) | Miasto poszerzy chodniki na kilku ulicach tak, jak dotychczas planowało. |
| Włocławek | 1! | Brak odpowiedzi |
| Wrocław | 4- | Miasto powiększyło strefę pieszą o dwie ulice, poszerzyło chodniki w kilkunastu miejscach, pojawiły się nowe strefy tempo-30 i 18 parków kieszonkowych. |
| Zabrze | 1 | Miasto nie planuje zmian, bo… ma duże potrzeby parkingowe, więc nie mogą zlikwidować miejsc na chodnikach, a poza tym to kosztuje. |
| Zielona Góra | 1! | Brak odpowiedzi |
Przewidujemy przyszłość
Uśredniona odpowiedź władz miast na nasz apel wynosi jeden i pół na pięć. Jedynie kilka największych ośrodków widzi pieszych jako odbiorców swoich prac, których trzeba wesprzeć w czasie pandemii. Teraz w wakacje problemy transportowe nie są szczególnie widoczne. Ale już we wrześniu dzieci wrócą do szkół.
Pozostaną z nami obawy rodziców o dojazdy dzieci transportem zbiorowym. Drogi wokół szkół nie będą dostosowane do ruchu pieszego. Wielu rodziców będzie więc wolało dowieść swoje dzieci samochodami. Szykujmy się we wrześniu na gigantyczne korki i zanieczyszczenie powietrza, szczególnie tam, gdzie swoboda i bezpieczeństwo poruszania się pieszo są ogromnie ważne.
Będziemy dalej przyglądać się działaniom miast i jesteśmy gotowi je wspierać we wprowadzaniu zmian prowadzących do zrównoważenia transportu.
