Polskie miasta ignorują pieszych w czasie pandemii
Pod koniec kwietnia Federacja Piesza Polska wystosowała wniosek do władz wszystkich dużych miast w kraju. [zobacz >>>]. Zawierał on prośbę o wskazanie miejsc, gdzie miasta zamierzają:
– zezwolić pieszym poruszać się po jezdni,
– wprowadzić taką organizację ruchu na stałe lub czasowo (za pomocą barier, taśm, słupków lub innych wygrodzeń), aby piesi mieli możliwość chodzenia chodnikiem zgodnie z zapisami rozporządzenia o pandemii,
– przenieść ruch rowerowy z chodników na jezdnię,
– poszerzyć istniejące i wyznaczyć nowe pasy ruchu lub drogi dla rowerów na jezdniach, celem zwiększenia miejsca dla pieszych, integracji sieci ruchu rowerowego i poprawy bezpieczeństwa ruchu,
– utworzyć strefy rekreacji dla mieszkańców w miejscach, w których najbliższy park lub inny teren zieleni oddalony jest więcej niż 400 metrów, umożliwiając bezpieczne korzystanie z przestrzeni miasta bez potrzeby pokonywania znacznych odległości.
Przenoszenie parkowania z chodnika częściowo na jezdnię na ul. Pięknej w Warszawie. Przykład zmiany w kierunku poprawy warunków ruchu pieszych, która nie do końca się udała, bo kierowcy nadal parkują czterema kołami na chodniku.
Milczenie prezydentów
Zebraliśmy otrzymane odpowiedzi. Wyłania się z nich obraz niewiedzy, ignorancji i braku perspektywicznego myślenia. Połowa miast w ogóle nie przysłała odpowiedzi. Kolejnych kilkanaście nie zamierza wprowadzać żadnych zmian. Jedynie kilka będzie dalej oddawać przestrzeń na swoich drogach pieszym lub wprowadzi nowe udogodnienia.
Sprawdziliśmy też, co miasta napisały o poprawie warunków chodzenia na swoich stronach internetowych. W ten sposób częściowo uzupełniliśmy tabelę z odpowiedziami, choć w mocy pozostaje formalny brak udzielenia informacji zwrotnej. Dlatego oceny uzyskane na podstawie własnej kwerendy podajemy w nawiasie.
Ocena proponowanych zmian
Odpowiedzi postanowiliśmy ocenić w skali od 1 do 5, gdzie poszczególne noty oznaczają:
5 – zamierzamy wykorzystać czas pandemii na realne zmiany dające pieszym swobodę i bezpieczeństwo poruszania się
4 – damy pieszym trochę więcej miejsca niż dotychczas planowaliśmy
3 – zmieniamy miasto na bardziej przyjazne dla pieszych tak jak dotychczas planowaliśmy
2 – dla pieszych robimy drobiazgi jak zawsze
1 – nic nie zamierzamy robić, nie rozumiemy waszych pytań, jesteśmy miastem samochodowym itp.
1! – brak odpowiedzi
miasto | ocena | uzasadnienie |
---|---|---|
Białystok | 1! | Brak odpowiedzi |
Bielsko-Biała | 1 | Miasto nie planuje zmian, bo… mają mało miejsca na ulicach i musi być dojazd do każdego budynku. |
Bydgoszcz | 3 | Miasto zrealizuje dotychczasowe plany przenoszenia parkowania z chodników na jezdnie i wykona parki kieszonkowe w ramach… budżetu obywatelskiego. |
Bytom | 1! | Brak odpowiedzi |
Chorzów | 1! | Brak odpowiedzi |
Częstochowa | 1 | Miasto nie planuje zmian, bo… to pogorszy bezpieczeństwo. |
Dąbrowa Górnicza | 1! | Brak odpowiedzi |
Elbląg | 1! | Brak odpowiedzi |
Gdańsk | 4- | Miasto wprowadzi strefy zamieszkania na kilku ulicach, przeniesie też parkowanie z chodnika na jezdnię, w tym na Al. Grunwaldzkiej, która jest główną ulicą miasta. |
Gdynia | 1! | Brak odpowiedzi |
Gliwice | 1 | Miasto nie planuje zmian, bo… większość ulic jest dwukierunkowa. |
Gorzów Wielkopolski | 3 | Miasto realizuje dotychczasowe plany. Ograniczają ruch samochodowy w centrum, wdrożą nowe deptaki, strefy zamieszkania i strefy tempo-30. Nie planują nowych zmian. |
Kalisz | 1! | Brak odpowiedzi |
Katowice | 3 | Miasto realizuje dotychczasowe plany zmian w centrum i wprowadzania stref tempo-30 na osiedlach. |
Kielce | 2 | Miasto planuje parklet i woonerf, dbają o zieleń, ale nie planuje większych zmian. |
Koszalin | 1 | Miasto nie planuje zmian, ale za to… znieśli opłaty za parkowanie. |
Kraków | 4 | Krakowska tarcza dla mobilności zmienia jezdnię pod Wawelem na strefę zamieszkania, oddaje cały chodnik na Moście Grunwaldzkim dla pieszych i wiele innych zmian. Wprowadzono je szybko w trakcie pandemii. |
Legnica | 1! | Brak odpowiedzi |
Lublin | 1!(3) | Miasto planuje wykonać dotychczasowe powolne zmiany. |
Łódź | 1 | Miasto nie planuje żadnych zmian. |
Olsztyn | 1! | Brak odpowiedzi |
Opole | 3 | Miasto realizuje dotychczasowe plany, czyli powiększy strefę zamieszkania w centrum i powiększy strefy tempo-30. Nie planują zmian tymczasowych. |
Płock | 1 | Miasto nie planuje zmian, bo… mieszkańcy chcą jeździć samochodami. |
Poznań | 1!(4) | Miasto uporządkuje przestrzeń kilkunastu ulic i poszerzy chodniki. Planuje też ograniczyć ruch samochodowy przed trzema szkołami. W kilku miejscach przeniesie ruch rowerowy z chodników na jezdnie. |
Radom | 1! | Brak odpowiedzi |
Ruda Śląska | 1! | Brak odpowiedzi |
Rybnik | 1 | Miasto nie planuje zmian, bo… są miastem samochodowym i dlatego znieśli opłaty za parkowanie. |
Rzeszów | 1 | Miasto nie planuje zmian, bo… nie ma takiego nakazu. |
Sosnowiec | 1 | Nie planują zmian. |
Szczecin | 1! | Miasto nie tylko nie udzieliło nam odpowiedzi, ale jedyne zmiany jakie wprowadziło, to zniesienie opłat za parkowanie. Wstyd. |
Tarnów | 1! | Brak odpowiedzi |
Toruń | 1! | Brak odpowiedzi |
Tychy | 1! | Brak odpowiedzi |
Wałbrzych | 1! | Brak odpowiedzi |
Warszawa | 1!(3) | Miasto poszerzy chodniki na kilku ulicach tak, jak dotychczas planowało. |
Włocławek | 1! | Brak odpowiedzi |
Wrocław | 4- | Miasto powiększyło strefę pieszą o dwie ulice, poszerzyło chodniki w kilkunastu miejscach, pojawiły się nowe strefy tempo-30 i 18 parków kieszonkowych. |
Zabrze | 1 | Miasto nie planuje zmian, bo… ma duże potrzeby parkingowe, więc nie mogą zlikwidować miejsc na chodnikach, a poza tym to kosztuje. |
Zielona Góra | 1! | Brak odpowiedzi |
Przewidujemy przyszłość
Uśredniona odpowiedź władz miast na nasz apel wynosi jeden i pół na pięć. Jedynie kilka największych ośrodków widzi pieszych jako odbiorców swoich prac, których trzeba wesprzeć w czasie pandemii. Teraz w wakacje problemy transportowe nie są szczególnie widoczne. Ale już we wrześniu dzieci wrócą do szkół.
Pozostaną z nami obawy rodziców o dojazdy dzieci transportem zbiorowym. Drogi wokół szkół nie będą dostosowane do ruchu pieszego. Wielu rodziców będzie więc wolało dowieść swoje dzieci samochodami. Szykujmy się we wrześniu na gigantyczne korki i zanieczyszczenie powietrza, szczególnie tam, gdzie swoboda i bezpieczeństwo poruszania się pieszo są ogromnie ważne.
Będziemy dalej przyglądać się działaniom miast i jesteśmy gotowi je wspierać we wprowadzaniu zmian prowadzących do zrównoważenia transportu.