Bike and Ride
Bike and Ride w Europie
Rower jest masowym pojazdem do odbywania krótkich podróży 3-7 km. Dzięki powiązaniu z transportem zbiorowym może służyć także do odbywania podróży dalekich. Podstawowym elementem integracji transportu rowerowego i zbiorowego są stojaki i przechowalnie rowerów. Pozwalają one na dojazd rowerem z domu do przystanku komunikacji zbiorowej i kontynuację podróży transportem zbiorowym.
W krajach europejskich powszechne jest tworzenie miejsc postojowych dla rowerów w projektach parkingów przesiadkowych P+R (Park and Ride) oraz niezależnych parkingów B+R (Bike and Ride). Na przykład w aglomeracji Helsinek przy każdym parkingu dla samochodów w węźle komunikacji zbiorowej zapewnione są dodatkowe miejsca dla rowerów. Z ,,Bike and Ride” korzysta tam w sezonie 5000 osób, a w zimie 1000 osób (dla porównania: maksymalne wykorzystanie parkingów dla samochodów ,,Park and Ride” nie przekracza 3800 osób).
Bike and Ride w Olsztynie
Wytypowane lokalizacje parkingów Bike and Ride w Olsztynie.
W przypadku Olsztyna system Bike and Ride może stanowić w szczególności sposób na poprawę efektywności komunikacji publicznej w terenach o zabudowie rozproszonej, a także – w połączeniu z restrykcjami dla ruchu samochodów osobowych w centrum miasta – zmniejszenie liczby samochodów wjeżdżających do Olsztyna z miejscowości sąsiadujących.
Tabela poniżej przedstawia potencjalne lokalizacje parkingów Bike and Ride, ze wskazaniem środków komunikacji (K – kolej, T – planowana linia tramwajowa, A – autobus komunikacji miejskiej) i grupy celowej (osiedla i miejscowości w pobliżu).
Lokalizacja | Środki komunikacji | Grupa celowa |
---|---|---|
Dworzec Główny / Partyzantów | K, T, A | Cały Olsztyn, w szczególności w przypadku zamiejscowej podróży koleją |
Dworzec Główny / Zientary-Malewskiej (po wybudowaniu przejścia na stronę północną stacji) | K, A | Zatorze, Zielona Górka, Track |
Dworzec Zachodni / Artyleryjska | K, A | Likusy, Os. nad Jeziorem Długim, Dajtki, Os. Grunwaldzkie; w przypadku zamiejscowej podróży koleją – także Kortowo i Stare Miasto |
PKP Gutkowo | K | Gutkowo, Łupstych |
Pętla Gutkowo | A | Gutkowo, Łupstych (wskazane powiązanie z powyższym, np. poprzez przeniesienie pętli pod przystanek kolejowy) |
Pętla Likusy | A | Gutkowo, Os. Redykajny |
Al. WP / Wadąska | A | Dywity, Kieźliny |
Pętla Jakubowo | A | Jakubowo, Oficerska, część Zatorza |
Żołnierska / Obiegowa | T, A | Os. Kormoran |
Pstrowskiego / Synów Pułku | A | Os. Mazurskie |
Krasickiego / Wilczyńskiego | A | Pieczewo, Jaroty |
Witosa / Kanta | T, A | Jaroty, Stary Olsztyn |
Sikorskiego / Wilczyńskiego | T, A | Jaroty, Os. Generałów, Bartąg |
Sikorskiego / Tuwima | T, A | Nagórki, Brzeziny |
Wilczyńskiego / Popiełuszki | A | Os. Generałów, Bartąg |
Warszawska / Tuwima | T, A | Kortowo, Słoneczny Stok, Brzeziny |
Pętla Brzeziny | A | Brzeziny |
Sielska / Stara Sielska | A | Dajtki, Gronity |
W przypadku parkingów przy stacjach kolejowych (Dworzec Główny, Dworzec Zachodni), według najlepszych wzorców holenderskich, duńskich i niemieckich powinny powstać przy nich tzw. centra rowerowe integrujące różnego rodzaju usługi: strzeżone przechowalnie rowerów, warsztaty rowerowe, sklepy z częściami i wyposażeniem oraz wypożyczalnie rowerów. Należy przewidzieć możliwość rozwoju w tym kierunku, rezerwując teren w obrębie lub w bezpośredniej bliskości dworca.
Zdjęcia – przykłady parkingów Bike and Ride
Centrum rowerowe – przechowalnia, wypożyczalnia i serwis – na dworcu kolejowym w Groningen (Holandia).
Zamykane indywidualne szafki na rowery na peronie głównego dworca w Ratyzbonie.
Parking Bike and Ride przy linii szybkiego tramwaju w Dublinie. Odległość od stojaka do drzwi tramwaju nie przekracza 5 m.
Parking rowerowy przy przystanku autobusowym na peryferiach Amsterdamu (fot. Zbigniew Oględzki).
Montaż stojaków rowerowych przy stacji metra Marymont w Warszawie.