Uwagi do projektów ul. Żołnierskiej i Czerniakowskiej Bis
Opinie przesłane do Biura Drogownictwa i Komunikacji 2013.11.06.
Żołnierska
W nawiązaniu do spotkania 24 października br. w siedzibie BDiK i przedstawionego projektu budowy drogi wojewódzkiej nr 634 w ciągu ul. Marsa – Żołnierska na odc. węzeł Marsa – granica miasta etap II, opracowanego przez firmę Transprojekt – Warszawa, przedstawiamy uwagi do tego projektu.
1. Doprojektować przejście dla pieszych i przejazd dla rowerzystów na zachodnim wlocie ul. Marsa przy skrzyżowaniu z ul. Chełmżyńską i Okularową, zgodnie z przyjętym jednogłośnie 4.08.2009 stanowiskiem Komisji Dialogu Społecznego ds. transportu przy Biurze Koordynacji Inwestycji i Remontów w Pasie Drogowym.
2. Spiralny zjazd po północnej stronie wiaduktu WD-3 wymaga od pieszych i rowerzystów pokonywania niepotrzebnej różnicy wysokości i jest sprzeczny z wymogami wygody i bezpośredniości. Droga dla rowerów powinna prowadzić kładką łączącą bezpośrednio ciąg p-r na wiadukcie WD-3 i ciąg p-r 20 w rejonie zakrętu łącznicy. Promienie łuków na zjeździe powinny być nie mniejsze niż 30 m, tak by umożliwić zachowanie energii kinetycznej zyskanej na zjeździe do pokonania podjazdu do ul. Strażackiej.
3. Wprowadzić wyspę dzielącą na przejeździe dla rowerzystów i przejściu dla pieszych przez ul. Strażacką. Zmniejszyć promień łuku na połączeniu jezdni ul. Strażackiej i łącznicy pod wiaduktem do 8,0 m, zgodnie z § 71 rozporządzenia MTiGM z dnia 2 marca 1999 r. w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać drogi publiczne i ich usytuowanie, by wymusić redukcję prędkości przez samochody skręcające w prawo. Pozwoli to jednocześnie na przysunięcie przejścia, przejazdu i przystanku autobusowego do skrzyżowania.
4. Doprojektować odcinek drogi dla rowerów pod wiaduktem WD-3 po południowej stronie torów kolejowych (przedłużenie ul. Powroźniczej, istniejący czerwony szlak rowerowy Bitew Warszawskich).
Czerniakowska Bis
Do: Biuro Drogownictwa i Komunikacji, Inżynier Ruchu m.st. Warszawy.
W nawiązaniu do spotkania 24 października br. w siedzibie BDiK i przedstawionego projektu budowy ul. Czerniakowskiej – Bis etap I na odcinku od ul. Czerniakowskiej do ul. Wolickiej, opracowanego przez firmę Transprojekt Gdański Pracownia Projektowa w Warszawie, przedstawiamy uwagi do tego projektu.
1. Na skrzyżowaniu z ul. Czerniakowską projekt nie zapewnia możliwości włączenia się do ruchu z żadnej z projektowanych dróg dla rowerów w kierunku ul. Gagarina. W przeciwnym kierunku zjazd na drogę dla rowerów jest niebezpieczny ze względu na konieczność zmiany pasa ruchu przed skrzyżowaniem, a następnie przecięcia toru jazdy pojazdów skręcających w prawo w sposób mało dla nich czytelny. Dyskusyjna jest potrzeba prowadzenia trzech pasów ruchu z ul. Czerniakowskiej na wprost w ul. Gagarina – dalej znajdujące się ulice i tak nie będą w stanie odebrać tego ruchu. Jeden z tych pasów można by zastąpić pasem rowerowym. Promienie łuków na połączeniach jezdni nie chronią pieszych i rowerzystów przed nadmiernymi prędkościami pojazdów skręcających w prawo – powinny zostać zmniejszone, a powierzchnie wyłączone z ruchu zabudowane. Projekt powinien zostać uzupełniony o komplet przejazdów dla rowerów wokół skrzyżowania lub przejazd po zachodniej stronie ul. Czerniakowskiej i pasy dla rowerów przez skrzyżowanie na kierunku Gagarina – Czerniakowska Bis.
2. Po stronie północnej Czerniakowskiej Bis na długim odcinku projektowany jest wspólny ciąg pieszo-rowerowy. Jest to rozwiązanie odpowiednie dla terenów niezabudowanych, ale nie nadające się do rozwijającego się terenu miasta. Należy przewidzieć wydzieloną drogę dla rowerów i chodnik, dodatkowy teren (1 m) można pozyskać zwężając pasy ruchu na jezdni do 3,0 m.
3. Niedopuszczalne jest przerywanie ciągłości ciągu pieszo-rowerowego po stronie północnej przejściem dla pieszych przez ul. Zwierzyniecką. Obok przejścia dla pieszych należy zaprojektować przejazd dla rowerów, z uwzględnieniem uwagi 11.
4. Pierwszy za ul. Czerniakowską przystanek jest nadmiernie odsunięty od skrzyżowania – ponad 100 m! Blokuje to możliwość wytworzenia węzła przesiadkowego na skrzyżowaniu Czerniakowskiej / Gagarina / Czerniakowskiej Bis. Przystanek powinien zostać dosunięty do skrzyżowania.
5. Przy kładce w rejonie ul. Zwierzynieckiej przebieg dróg dla rowerów jest nieczytelny i nie zachowuje normatywnych promieni łuków. Należy wyprostować przebiegi (np. zrezygnować z „zawijasa” po wschodniej stronie południowego zejścia z kładki).
6. Budowa kładki dla pieszych tak blisko centrum miasta jest pomysłem archaicznym, kosztownym i niewygodnym. Lepszym rozwiązaniem byłoby przejście dla pieszych i przejazd dla rowerzystów w poziomie jezdni, zapewniające przy okazji dojście z drugiej strony do przyszłych przystanków tramwajowych.
7. Należy doprojektować łącznik drogi dla rowerów ze ślepym zakończeniem ul. Zwierzynieckiej po południowej stronie projektowanej ulicy z uwzględnieniem uwagi 10.
8. Na skrzyżowaniu z Trasą Siekierkowską wyspy oddzielające jezdnie do skrętu w prawo nie zapewniają powierzchni akumulacji dla rowerzystów. Jeśli np. na przejazd przez Czerniakowską Bis będzie czekać więcej niż 1-2 rowerzystów, to będą oni blokować ewakuację z przejazdu przez trasę Siekierkowską i na odwrót. Należy uwzględnić to w programie sygnalizacji świetlnej lub zrezygnować z wysp.
9. W północno-zachodnim narożniku skrzyżowania z trasą Siekierkowską geometria układu dróg dla rowerów daje priorytet dość egzotycznej relacji N<->W (jeżdżenie „w kółko”) kosztem ważniejszych relacji N<->S, W<->E i N<->E (promienie łuków, powierzchnia akumulacji). Należy odsunąć połączenie dróg dla rowerów od skrzyżowania i zapewnić większe promienie łuków dla bardziej popularnych relacji.
10. Łączniki dróg dla rowerów ze ślepymi zakończeniami ulic lokalnych (Zwierzyniecka po stronie południowej, droga bez nazwy po stronie północnej) powinny być projektowane w osi tych jezdni.
11. Przejścia dla pieszych i przejazdy dla rowerów przez wloty ulic lokalnych (bez sygnalizacji świetlnej – Zwierzyniecka po stronie północnej, Melomanów po stronie południowej) należy wynieść do poziomu chodnika / drogi dla rowerów.