Notatka z Sesji Sejmiku Województwa Opolskiego
We wtorek 27.03.2006 w siedzibie Urzędu Marszałkowskiego Województwa
Opolskiego odbyła się Sesja Sejmiku Województwa Opolskiego, na której
dyskutowano między innymi o problemach komunikacji kolejowej w regionie.
W posiedzeniu uczestniczyła Pani Genowefa Ładniak – Pełnomocnik Zarządu PKP
Przewozy Regionalne ds. Współpracy z klientami kluczowymi. Według Pani
pełnomocnik likwidacja 8 połączeń w regionie opolskim (Nysa – Brzeg, Opole –
Fosowskie) to wynik braku porozumienia przewoźnika z Samorządem Województwa.
Strata jaką ponosi przewoźnik z tytułu wykonywania przewozów na
Opolszczyźnie wynosi około 2,5 mln zł miesięcznie, którą obecnie musi pokryć
przewoźnik. Do pełnego dofinansowania regionalnych kolejowych przewozów
pasażerskich brakuje około 9 mln zł, co łącznie z 19 mln zł zarezerwowanymi w
budżecie województwa daje łączną kwotę 28 mln zł. Podczas wcześniejszych
negocjacji PKP PR przedstawiło dane według, których Opolski Zakład Przewozów
Regionalnych poniesie stratę 35 mln zł. Skąd ta różnica? Po raz kolejny
widać jak PKP PR manipuluje danymi starając się wyłudzić większą dotację do
przewozów. Pani Pełnomocnik podkreśliła, że umowy już zawarte z innymi
województwami pokrywają deficyt w 75%-100%, podczas gdy w województwie
opolskim przy dofinansowaniu kwotą 19 mln zł będzie to tylko 67%.
Na sesji podkreślono, że co do kosztów wszyscy są zgodni, natomiast
przychody z tytułu wykonywanych usług są zaniżane przez przewoźnika.
Zaproponowano aby wstrzymać się z likwidacją połączeń i poczekać do czerwca
2006 r., kiedy to będą znane rzeczywiste przychody. Do tego czasu ma działać
nowy system ewidencji przychodów w PKP PR. Wówczas będzie można podjąć
decyzję, czy w większym stopniu finansować przewozy, czy zlikwidować część
kursów. Niestety PKP Przewozy Regionalne nie przyjęły ww. propozycji.
Pełnomocnik PKP PR ds. Współpracy z klientami kluczowymi pokreśliła, że do
likwidacji są wytypowane pociągi które mają pokrycie kosztów przychodami na
poziomie mniejszym niż 40% lub którymi podóżuje mniej niż 70 osób na kurs.
Likwidacja z dniem 01.04.2006 r. ośmiu pociągów w regionie da oszczędność
rzędu 1,7mln zł. Na pytanie czym kierowano się oznaczając pociągi
literką „G”, Pani Pełnomocnik odpowiedziała, że są to kursy o najniższym
pokryciu kosztów przychodami i najmniższą liczbą pasażerów.
Podczas sesji zauważono, że likwidacja pociągów wiąże się z ograniczniem
kosztów zmiennych, natomiast w jaki sposób są ograniczane koszty stałe. Pani
Ładniak odpowiedziała, że znaczną część kosztów firmy to koszty zmienne, w
tym usługi obce które stanowią 60%. Do kosztów stałych zaliczyła
zatrudnenie, które jest cały czas zmniejszane, majątek w tym tabor, który
wraz z likwidacją połączeń w krótkim czasie jest złomowany. Większy problem
stanowią koszty utrzymania hal naprawczych itp, które mimo likwidacji
pociągów pozostają. Jednak PKP PR stara się racjonalizować punkty naprawcze.
W związku z trudną sytuacją w regionie dotyczącą przewozów regionalnych
Marszałek Województwa Opolskiego Grzegorz Kubat spotka się w najbliższym
czasie z Prezesem PKP PR.