Marketingowy sukces pod Opolem
Biuro Koordynacji Komunikacji Kolejowej w Opolu odniosło kolejny sukces marketingowy w branży kolei regionalnych. Akcja informacyjna i promocja plakatowa przejazdów koleją z podopolskich miejscowości Komprachcice i Chmielowice do Opola przyniosła skokowy przyrost liczby pasażerów.
Jeszcze w kwietniu br. liczba pasażerów wsiadających lub wysiadających na wskazanych stacjach nie przekraczała 1-7 osób na pociąg. Po akcji informacyjnej w sierpniu w obu miejscowościach (plakaty z rozkładami jazdy i informacją o cenach oraz czasie przejazdu) liczba korzystających z obydwu stacji wzrosła do średnio 15, a maksymalnie nawet 50 osób na pociąg. Maksymalna frekwencja w pociągach wzrosła dzięki temu nawet o 25%. Dzienne przewozy na linii Nysa – Opole wzrosły o 400 – 450 osób w dni robocze, do poziomu ok. 2600 pasażerów dziennie. W pociągu jadącym do Opola na ósmą rano jeździ 80 – 90 osób więcej niż w maju, czyli nawet ponad 300 osób łącznie. Dochodzi do sytuacji, że pasażerowie z trudem mieszczą się w dwuwagonowym (2 wagony 2. klasy) składzie pociągu.
Akcja miała na celu pokazanie zalet dojazdu koleją względem oferty podmiejskiej autobusowej komunikacji publicznej. Moment był doskonały, gdyż od lipca br. trwa przebudowa trasy do centrum Opola i komunikacja miejska MZK musi korzystać z objazdów. Tymczasem kolej zapewnia nie tylko trzykrotnie krótszy czas jazdy do centrum Opola, ale także niższe koszty, o 15-60% – w zależności od rodzaju biletu.
Ważnym czynnikiem sukcesu akcji jest najlepsza w historii oferta kolei na tej linii, co może być informacją zaskakującą dla każdego, kto zna obecny stan kolei w Polsce. Linią kursuje aż 8 par pociągów w ciągu doby, w tym pociągi na 7, 8, 9 do Opola oraz po 14, 15, 16 z Opola. Pięć lat temu kursowało tylko 5 par, a w godzinach szczytu nigdy oferta z obu miejscowości nie była tak dostosowana do potrzeb lokalnych dowozów do pracy i szkół. Nawet konduktorzy od dawna pracujący na tej linii przyznają, że nie pamiętają, aby kiedykolwiek było tylu pasażerów na tej trasie. Za przygotowanie projektu rozkładu jazdy na linii Nysa – Opole odpowiada Biuro Koordynacji Komunikacji Kolejowej w Opolu (stowarzyszenia Zielone Mazowsze).
Jak zauważa inicjator akcji – Stanisław Biega – linii, gdzie kolej jest tańsza i szybsza od innych środków komunikacji publicznej, jest w Polsce więcej. Mankamentem w innych miejscach kraju jest jednak to, że oferta kolei została ograniczona do 3-4 par pociągów dziennie w niekoniecznie dogodnych porach dnia, co nie jest satysfakcjonujące dla pasażerów.
Pociągiem nr 9934 do Opola Głównego na 7:37 z Komprachcic nigdy nie jechało więcej niż 7 osób. 18 września br. do tego pociągu wsiadło co najmniej 19 osób.
W Chmielowicach do tego pociągu także wsiada teraz więcej niż 7 osób – tutaj widzimy co najmniej 21 osób podczas dojazdu pociągu do przystanku.
Częstymi pasażerami kolei na Opolszczyźnie są uczniowie i studenci. To dobrze wróży na przyszłość.