Opole Takt 2011
Poniżej przedstawiamy wersję docelowego rozkładu jazdy pociągów regionalnych dla Województwa Opolskiego na lata 2010/11 OPOLE TAKT 2011
. Projekt oferty przewozowej jest przygotowany w oparciu o najlepsze wzorce europejskie – cykliczne kursowanie, standard ekspresów regionalnych, dogodne przesiadki, efektywne wyjkorzystanie nowego taboru szynowego.
Założenia projektu
Uwzględnia on ruch na wszystkich liniach Województwa Opolskiego, które kwalifikują się do służby publicznej ze względu na warunki postawione w rozporządzeniu dotyczącym tworzenia zapotrzebowania na kolejowe przewozy regionalne.
W związku z tym oczywiście objęte kursowaniem sa takie linie jak Głubczyce – Kędzierzyn Koźle, Głuchołazy – Opole czy Brzeg – Nysa. Oferta uwzględnia stan 10 autobusów szynowych, w tym 3 dwuczłonowych oraz 2 elektryczne zespoły trakcyjne dostosowane do prędkości 160 km/h.
Na liniach przewidziane jet cykliczne kursowanie pociągów – zasadniczo w cyklu godzinnym lub dwugodzinnym, na linii E30 częściej. Dofinansowanie do ruchu regionalnego jest szacowane w kwocie 20-22 milionów złotych, czyli niższym niż obecnie planowane dofinasowanie na 2007 r. Mimo to praca przewozowa jest porównywalna do tej z lat 80-tych – na poziomie ok. 5 mln pockm rocznie. Oszczędność szacowanej dotacji wynika z:
– efektywnego wykorzystania taboru (zapotrzebowanie na tabor jest nizsze o 50% od obecnego),
– ograniczenia zbędnej administracji kolejowej o 50 osób z obecnego poziomu w PKP PR ok. 90 osób,
– eliminacji niewykwalifikowanej siły roboczej,
– stosowania taniego w użytkowaniu taboru szynowego,
– likwidacji skrośnego finansowania pociągów międzywojewódzkich z dotacji samorządowej
Proponowany rozkład jazdy będzie możliwy do wdrożenia pod warunkiem zmiany zasad organizacji przewozów (samorządowa spółka przewozowa lub obsługa linii wyłoniona w drodze przetargu) i niekompetentnych decydentów za niego odpowiadających. Bez zmian w tym zakresie za 4 lata zaproponowany rozkład jazdy zamiast normalnością będzie marzeniem ściętej głowy.
OPOLE TAKT 2011
to projekt oferty dobrej europejskiej kolei. Mamy nadzieję, że za 4 lata jego wdrożenie bedzie dowodem na normalność w Polsce. Jego brak będzie zaś dowodem, że jest nam bliżej do także europejskiej Albanii lub Białorusi.
Z życzeniami miłej lektury
Stanisław Biega
dyrektor projektu kolejowego
PS. Projekt rozkładu jazdy na linii E30 Wrocław – Gliwice będzie dostępny w następnej odsłonie, czyli po 15 stycznia 2007 r.
Tabele do pobrania
Linia R1 (tabela 202) Głuchołazy – Nysa – Tułowice – Opole
PDF, 236 kB
Linia R1 (tabela 201) Opole – Kluczbork
(w przygotowaniu)
Linia R2 (tabela 210) Kluczbork – Wołczyn – Namysłów – Oleśnica – Wrocław
PDF, 240 kB
Linia R3 (tabela 101/220) Kędzierzyn – Zdzieszowice – Gogolin – Opole – Lewin – Brzeg – Oława – Wrocław (w przygotowaniu)
Linia R5 (tabela 220) Gliwice – Pyskowice – Strzelce Opolskie – Opole Główne
PDF, 240 kB
Linia R6/R67 (tabela 170/175) Lubliniec / Tarnowskie Góry – Fosowskie – Opole
PDF, 0 kB
Linia R7 (tabela 180) Lubliniec – Kluczbork
PDF, 313 kB
Linia R8 (tabela 235) Kamieniec – Otmuchów – Nysa – Prudnik – Kędzierzyn Koźle
PDF, 243 kB
Linia R11 (tabela 101) Gliwice – Rudziniec – Kędzierzyn Koźle (w przygotowaniu)
Linia R12 (tabela 160) Racibórz – Nędza – Kędzierzyn Koźle
PDF, 0 kB
Linia R13 (tabela 221) Nysa – Grodków – Brzeg
PDF, 240 kB
Linia R33 (tabela 215) Biskupice – Karłowice – Opole
PDF, 234 kB
Linia R77 (tabela 320) Kluczbork – Kępno
PDF, 235 kB
(tabela 219) Krapkowice – Gogolin
PDF, 0 kB