Uwagi do planu rejonu ul. Ostródzkiej w Dzielnicy Targówek
Uwagi do projektu miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego rejonu ul. Ostródzkiej w Dzielnicy Targówek
W związku z wyłożeniem projektu ww. planu do publicznego wglądu, Stowarzyszenie Zielone Mazowsze zgłasza następujące uwagi do ustaleń planu:
1. Ustalenia planu dla terenu ZP-8 (zieleń wzdłuż Kanału Bródnowskiego) wydają się wewnętrznie sprzeczne. Z rysunku wynika, że przewiduje się pas zieleni o szerokości ok. 5 m, na którym 80% powierzchni powinno pozostać biologicznie czynną, a jednocześnie lokalizuje się wzdłuż kanału ciąg pieszo-jezdny. Zakładając nawet subnormatywną szerokość ciągu 2 m, daje to 40% pokrycia terenu nawierzchnią jezdną. Pas o szerokości 5 m jest też zbyt wąski, by pełnić funkcję zieleni publicznej. Dlatego wnioskujemy o poszerzenie planowanego pasa zieleni publicznej do co najmniej 10-15 m, w miarę możliwości wynikających z obecnego zagospodarowania terenu.
2. Wnioskujemy o przekwalifikowanie wymienionego w zasadach obsługi komunikacyjnej terenu ZP-8 ciągu pieszo-jezdnego na ciąg pieszo-rowerowy z dopuszczonym ruchem pojazdów mechanicznych wykonujących prace konserwacyjno – eksploatacyjne kanału.
3. Wnioskujemy o uzupełnienie planu o drogę dla rowerów po wschodniej stronie ulicy Kowalskiego na całej długości od ulicy Malborskiej do wiaduktu nad Trasą Toruńską (tereny KD(z)-4, KD(z)-7, KD(z)-3, KD(z)-6). Jest to szczególnie istotne, gdyż projekt planu zagospodarowania osiedla Brzeziny przewiduje drogę dla rowerów po wschodniej stronie ulicy Nowokowalskiego. Brak drogi dla rowerów w terenie objętym planem rejonu ulicy Ostródzkiej skutkować będzie przerwaniem ciągłości potencjalnie istotnej trasy rowerowej.
4. Alternatywnym rozwiązaniem ruchu rowerowego w ul. Kowalskiego jest ulicy strefą „Tempo 30” i dodanie zapisu o wymogu zastosowaniu środków uspokojenia ruchu na tej ulicy. W ten sposób możliwy byłby bezpieczny ruch rowerów na zasadach ogólnych jezdnią.
5. Wskazane byłoby również utworzenie ciągu pieszo-rowerowego wschód-zachód, łączącego możliwie najkrótszą trasą ul. Kowalskiego (rejon skrzyżowania z ul. Krasnobrodzką lub kościoła) z terenem ZP1, a po zrealizowaniu kładki nad Kanałem Bródnowskim – z centrum handlowym Targówek. Takie połączenie jest konieczne z uwagi na minimalizację tras dojścia pieszego. Nawet obecnie, gdy konieczne jest nadkładanie drogi wzdłuż Trasy Toruńskiej lub ul. Malborskiej, można zaobserwować liczne osoby pokonujące dystans z osiedla do centrum handlowego pieszo.
6. Plan powinien również dopuszczać obsługę obszaru planu komunikacją autobusową w ul. Kowalskiego. Obecnie odległość z zabudowań przy ul. Ostródzkiej do najbliższego przystanku autobusowego sięga 700-800 m, co nie jest dystansem akceptowalnym w rejonie zabudowy miejskiej.