Tzw. raport o oddziaływaniu na środowisko parkingu dwupoziomowego UKSW
Tekst raportu
Dr inż. Roman Zielony
Biegły w zakresie ochrony przyrody z listy wojewody mazowieckiego
Nr uprawnień 0109
Raport o spodziewanym oddziaływaniu na środowisko przyrodnicze projektowanego parkingu dwupoziomowego na terenie Uniwersytetu Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie
Projektowany parking dwupoziomowy zlokalizowany ma być na terenie Uniwersytetu Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie, przy ul. Dewajtis 5. Zgodnie z materiałami projektowymi przedstawionymi przez inwestora (Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie) parking ma być konstrukcją żelbetową składającą się z 2 rzędów słupów, ścian oporowych oraz płyt poziomu dolnego i górnego.
Ściany boczne, do balustrady górnego poziomu, mają być pokryte pnączami zieleni rosnącymi na ruszcie z metalowych rur. Odwodnienie parkingu odprowadzone będzie do kanalizacji ogólnospławnej z zastosowaniem separatora w przykanaliku.
Zgodnie z projektem parking ma mieć 42 miejsca postojowe na poziomie dolnym oraz 84 miejsca na poziomie górnym, łącznie 126 miejsc. Powierzchnia poziomu dolnego parkingu ma wynosić 825 m2. Ogólna powierzchnia gruntu, który zostanie zajęty pod parking i obiekty towarzyszące szacowana jest na ok. 3200m2. Poziom dolny parkingu zlokalizowany zostanie trzy metry poniżej powierzchni gruntu.
Obszar będący przedmiotem niniejszej opinii (przyszły parking) jest terenem otwartym, pozbawionym roślinności drzewiastej, stanowiącym pod względem przyrodniczym jedno założenie planistyczne z sąsiadującym od zachodu parkingiem (o nawierzchni asfaltowej) będącym własnością Metropolitalnego Wyższego Seminarium Duchownego. Obszar przewidziany pod projektowany parking wcześniej był często wykorzystywany jako okresowe miejsce składowania lub parkowania.
Opiniowany parking znajduje się w bliskim sąsiedztwie rezerwatu przyrody Las Bielański. Pod względem położenia (npm) większość obszaru rezerwatu znajduje się znacznie wyżej niż parking. Jedynie część rezerwatu, położona na wschód od parkingu, znajduje się poniżej.
Na podstawie przeprowadzonej lustracji oraz znajomości warunków siedliskowych występujących w rezerwacie Las Bielański, stwierdzam, że zbudowanie projektowanego parkingu
nie wpłynie na pogorszenie stanu środowiska na omawianym terenie, w tym na stosunki wodne oraz przyrodę tego rezerwatu.
Parking przyczyni się jedynie do usprawnienia ruchu i lepszej organizacji terenu. Moim zdaniem nie wpłynie on także na ilość samochodów, jakie przejeżdżają ulicą Dewajtis (wiodącą przez Las Bielański) oraz parkujących w rejonie budynków Metropolitalnego Wyższego Seminarium Duchownego i Uniwersytetu Kardynała Stefana Wyszyńskiego.
Na podstawie dokonanej lustracji oraz po zapoznaniu się z założeniami technicznymi projektu uważam, że zgodnie z rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 24 września 2002 r. w sprawie określenia rodzajów przedsięwzięć mogących znacząco oddziaływać na środowisko oraz szczegółowych kryteriów związanych z kwalifikowaniem przedsięwzięć do sporządzenia raportu o oddziaływaniu na środowisko (Dz. U. 02.179.1490 z dnia 29 października 2002 r.) lokalizacja projektowanego parkingu dwupoziomowego na terenie Uniwersytetu Kardynała Stefana Wyszyńskiego może być zaopiniowana pozytywnie.
Skan kopii dokumentu str. 1
PNG, 147 kB, str. 2
PNG, 72 kB.
Od redakcji
Uważamy za skandal fakt, że inwestycję mogącą oddziaływać na środowisko bezcennego rezerwatu
zaakceptowano bez rzetelnej OOŚ, badań hydrogeologicznych, prognostycznych analiz ruchu itp.
Powyższa opinia liczy PÓŁTOREJ STRONY A4, z czego większość stanowią oczywiste fakty dotyczące inwestycji.
Opiniodawca nie raczył odnieść się do planu ochrony rezerwatu i wykazać, że planowana inwestycja nie narusza zawartych w nim ustaleń. Nie wykazał, że wykop nie naruszy stosunków wodnych, czego zabrania Art. 15. Ustawy o ochronie przyrody. Drzewa nie zaprotestują – usychają stojąc…
Nie zauważył nawet rozbieżności liczby miejsc postojowych i przyjął, że wynosi ona 126. Tymczasem po zsumowaniu miejsc z wyrysu mapy otrzymujemy liczbę 127, z kolei na rzutach z projektu – 128
Parking powstaje w granicach Warszawskiej Strefy Chronionego Krajobrazu – Skarpy Warszawskiej. Dlaczego opiniodawca nie wspomniał słowem o tym fakcie? W strefie obowiązują daleko idące ograniczenia prac budowlanych i ziemnych. Czy budowa jest pod tym względem legalna?
Czy przyroda i krajobraz Lasu Bielańskiego nie są zbyt cenne, by ryzykować szkodę, jaką może spowodować subiektywna ocena jednego omylnego człowieka?