Biuro Drogownictwa o płatnym parkowaniu
Odpowiedź Biura Drogownictwa i Komunikacji
Bardzo dziękuję za przesłanie przygotowanego przez Zielone Mazowsze Raportu o płatnym, parkowaniu niestrzeżonym w Warszawie
[zobacz >>>]. Przygotowane przez Państwa opracowanie porównujące m. st. Warszawę z innymi miastami Polski oraz wybranymi stolicami Europy, jak również przedstawione wnioski i rekomendacje. Zostaną one przeanalizowane i wykorzystane do dalszych prac nad zmianami w systemie płatnego parkowania niestrzeżonego. Zresztą część Państwa postulatów już została zrealizowana, a część można uznać za dyskusyjne:
– W pierwszych latach funkcjonowania SPPN pobierano opłaty za parkowanie w soboty, co spotkało się z dużym niezadowoleniem prowadzących działalność gospodarczą w śródmieściu, gdyż powodowało odpływ klientów do dużych obiektów handlowych, które zapewniały miejsca parkingowe bezpłatnie – wycofano się z pobierania opłat za parkowanie w soboty.
– odnośnie dużej liczby parkujących ponad opłacony czas – może to wynikać ze słabej oceny przez kierowców rzeczywistego czasu parkowania, wprowadzenie możliwości opłacania postoju przez telefon komórkowy wpłynie na poprawę tej sytuacji;
– ograniczanie nieprawidłowego parkowania poprzez proponowane wygradzania miejsc parkingowych nie zawsze jest możliwe do zastosowania z uwagi na zagrożenia spowodowane np. trudnościami z dojechaniem do niektórych miejsc — zwiększenie kontroli przez uprawnione służby – Policja i Straż Miejska – wpłynęłyby na eliminowanie takich przypadków;
– nie możemy się także zgodzić z Państwa rekomendacją, aby zaniechać rozbudowy i powiększania przepustowości ulic prowadzących do śródmieścia oraz planowania wszelkich inwestycji dla pojemności poniżej prognoz ruchu. Mieszkańcy powinni mieć możliwość sprawnego dojechania do urzędów, miejsc użyteczności publicznej oraz domów w sposób jak najsprawniejszy, natomiast należałoby raczej położyć nacisk na stworzenie mechanizmów zwiększających rotację w parkowaniu pojazdów oraz poprzez podnoszenie standardów funkcjonowania komunikacji miejskiej;
– w sprawie nakładów na rozwój komunikacji publicznej – m.st. Warszawa corocznie wydaje na ten cel ponad 1 mld zł.
– nie można zbytnio ograniczyć parkowania na chodnikach, z uwagi na przepisy budowlane, które w przeszłości nie wymagały zapewnienia miejsc postojowych w powstających budynkach. Liczba tych miejsc jest zbyt mała nawet dla osób
mieszkających w strefie;
– zapisy w regulaminie SPPN muszą być zgodne z zapisami ustaw.
Przekazując powyższe uwagi jeszcze raz dziękuję za przekazanie opracowania oraz zainteresowanie problemami związanymi z funkcjonowaniem strefy płatnego parkowania niestrzeżonego.
p.o Zastępcy Dyrektora BDiK, Piotr Sójka
Od redakcji
Warto przypomnieć, że „możliwości sprawnego dojechania” można zapewnić bez poszerzania dróg, za pomocą komunikacji publicznej. Również w tym celu warto ograniczać ilość miejsc parkingowych w śródmieściu. Tym bardziej, że zgodnie z Programem Ochrony Powietrza dla Warszawy, ruch samochodowy na terenie wewnątrz planowanej obwodnicy śródmiejskiej ma zostać zmniejszony o ponad 70%.
A zasada niepowiększania przepustowości dróg prowadzących do centrum została zapisana już w obowiązującej od 1995 r. Polityce Transportowej miasta stołecznego Warszawy [zobacz >>>]. Wypadałoby, żeby dyrektor Biura Drogownictwa i Komunikacji znał ten dokument.
Mamy jednak nadzieję, że Biuro Drogownictwa faktycznie wykorzysta wnioski wynikające z raportu w pracach nad zmianami w strefie płatnego parkowania i zmiany te wprowadzi możliwie szybko.