Stanowisko ws. pasów rowerowych na Żoliborzu
W związku z powtarzającymi się postulatami wytyczenia pasów rowerowych na terenie dzielnicy Żoliborz, przedstawiamy stanowisko stowarzyszenia Zielone Mazowsze w tej sprawie.
Uważamy, że na dzień dzisiejszy wskazane jest wytyczenie pasów dla rowerów na następujących ulicach:
1. Al. Wojska Polskiego na całej długości.
2. Mickiewicza na odcinku al. AK – plac Wilsona
Typowy przekrój dla poszczególnych jezdni tych ulic powinien wyglądać następująco, poczynając od prawej strony:
Część drogi | Szerokość |
---|---|
– pas parkingowy | 2,00 m |
– odstęp | 0,50 m |
– pas rowerowy | 1,50 m |
– pas ruchu | 3,00 m |
Razem | 7,00 m |
W al. Wojska Polskiego, ze względu na brak komunikacji autobusowej, możliwe jest zwężenie pasów ruchu do 2,75 m w celu powiększenia odstępu pomiędzy pasem parkingowym a pasem rowerowym do 0,75 m. Al. Wojska Polskiego, ze względu na lokalny charakter, powinna zostać objęta strefą „Tempo 30 km/h”.
Przed skrzyżowaniami z sygnalizacją świetlną powinny zostać wyznaczone tzw. śluzy rowerowe – przestrzeń dla rowerzystów zlokalizowana przed pasem dla ruchu zmotoryzowanego.
Na odcinkach dojazdowych przed skrzyżowaniem możliwy jest przekrój z pasem do skrętu zamiast pasa parkingowego (pasy ruchu 2 x 2,75-3,00 + pas rowerowy 1,00 – 1,50). Jeśli pas skrętny przeznaczony ma być do skrętu w prawo, powinien zostać zlokalizowany po prawej stronie pasa rowerowego.
W razie podjęcia prac projektowych, z chęcią spotkamy się z projektantami, by przedyskutować szczegóły proponowanych rozwiązań.
Po otwarciu stacji metra Słodowiec i ograniczeniu liczby autobusów o trasach pokrywających się z linią metra, za możliwe i celowe uważamy również wyznaczenie pasów rowerowych w ulicach:
3. Słowackiego na odcinku Popiełuszki – plac Wilsona (istniejąca droga rowerowa, ze względu na zawiły przebieg i natężenie ruchu pieszego, nie spełnia swych zadań);
4. Mickiewicza na odcinku plac Wilsona – Zajączka.
Alternatywnym rozwiązaniem dla odcinków ulic wymienionych w punktach 3 i 4 byłoby wyznaczenie na jezdni pasów parkingowych, lub nawet przeznaczenie części jezdni do parkowania skośnego, co odciążyłoby chodniki od nielegalnego parkowania, a w efekcie – umożliwiło poprawne wytyczenie i budowę wydzielonych dróg rowerowych poza jezdnią.