Czy Pełnomocnik pełen jest mocy?
Od dłuższego czasu społeczny audyt projektów rowerowych w Warszawie praktycznie nie istnieje. Mimo wciąż obowiązującego zarządzenia nr 5523/2010 Prezydenta m.st. Warszawy w sprawie tworzenia korzystnych warunków dla rozwoju systemu transportu rowerowego na terenie m.st. Warszawy, które zakłada udział organizacji rowerowych w opiniowaniu projektów z komponentem rowerowym, nie otrzymujemy do opiniowania praktycznie nic.
Nie oznacza to jednak, że nic się nie projektuje. Bez opiniowania zatwierdzony został np. projekt przebudowy alei Niepodległości. Wczoraj, również z pominięciem procedury audytu rowerowego, ogłoszony został przetarg na przebudowę ulicy Lazurowej, na której niezgodnie ze standardami zaplanowano prowadzenie ruchu rowerowego na wspólnym ciągu z pieszymi.
W związku z tym, że odbierana jest nam możliwość wychwytywania tego rodzaju bubli, chcemy się dowiedzieć, czy na straży wysokiej jakości projektów rowerowych stoi przynajmniej powołany w tym celu miejski urzędnik, czyli Pełnomocnik ds. komunikacji rowerowej, w osobie pana Łukasza Puchalskiego. W tym celu wysłaliśmy do Pełnomocnika wniosek o udzielenie informacji publicznej.
Treść wniosku
Dzień dobry,
w związku z ogłoszeniem w dniu 05.07.2022 r. przez Stołeczny Zarząd Rozbudowy Miasta przetargu na przebudowę ulicy Lazurowej na odcinku od Górczewskiej do trasy S8 (https://szrm.pl/aktualnosci/przetarg-na-rozbudowe-ul-lazurowej-1955/) oraz na podstawie art. 2 ust. 1 ustawy o dostępie do informacji publicznej z dnia 6 września 2001 r. (Dz. U. z 2015 r. poz. 2058, z późn.zm.) zwracam się z wnioskiem do Pełnomocnika Prezydenta m.st. Warszawy ds. komunikacji rowerowej o udostępnienie informacji publicznej w następującym zakresie:
- Czy opiniował Pan, jako Pełnomocnik ds. komunikacji rowerowej, projekt ww. przebudowy?
- Czy przy projektowaniu były analizowane prognozowane wolumeny ruchu pieszych i rowerzystów?
- Czy zostały wydane przez Pana zgody na odstępstwa od standardów rowerowych dla ww. inwestycji, w szczególności dla punktów 3.3.6 oraz 3.3.8.
- Czy analizowana była późniejsza możliwość wyznaczenia przejazdów rowerowych na węźle trasy S8 w przypadku przebudowy ulicy Lazurowej do przekroju 2×2?
- Proszę o udostępnienie wszystkich zgód na odstępstwa od standardów rowerowych, wydanych przez Pana od dnia 8 października 2021, kiedy zarządzeniem 1682/2021 został Pan zobligowany do ich wydawania.
Co dalej?
Tematu braku przeprowadzania procedury audytu rowerowego odpuszczać nie zamierzamy. Planujemy już kolejne kroki, o których nie omieszkamy Was poinformować. W przeciwieństwie do miejskich urzędników nie mamy nic do ukrycia i nasze działania pozostaną jawne.
Aktualizacja
Z otrzymanej informacji wynika, że musimy tutaj uderzyć się w piersi i przyznać, że Pełnomocnik rowerowy stanął przy tej inwestycji na wysokości zadania. Uwagi odnoszące się do wszystkich problemów, które w projekcie wychwyciliśmy my, zostały do projektanta przekazane. Również ta o konieczności rozdzielenia rowerzystów od pieszych w tym opisanym wyżej newralgicznym miejscu. Nie zostały one jednak uwzględnione.
W związku z tym zasadnym wciąż pozostaje pytanie zawarte w tytule niniejszego artykułu: czy Pełnomocnik wciąż pełen jest mocy? Czy czasem nie został przez swoich mocodawców odstawiony na boczny tor? Czy jednak przeważyła polityka przez co ta inwestycja, powstająca na zamówienie rządzącej dzielnicą Bemowo koalicji, nie zasługiwała na to, by zrobić ją dobrze?