Czy pętle indukcyjne mogą wykrywać aluminiowe rowery?
Czy pętle indukcyjne mogą wykrywać aluminiowe rowery?
Jednym z zabobonów związanych z sygnalizacją świetlną jest przekonanie, że pętlami indukcyjnymi niedasię wykryć metali nieżelaznych, w szczególności aluminium, z którego często wykonywane są ramy rowerowe. W efekcie rowerzyści na wielu drogach dla rowerów zamiast automatycznie dostawać zielone światło, uszczęśliwiani są przyciskami, a jadąc jezdnią w nocy, gdy samochodów niewiele, na niektórych skrzyżowaniach mogą w ogóle nie doczekać się legalnej możliwości przejazdu przez skrzyżowanie. Postanowiliśmy sprawdzić, czy rowery są równie niewidzialne dla duńskich pętli indukcyjnych, korzystając z lekkiej aluminiowej szosówki i licznika rowerzystów w Kopenhadze.
Jednocześnie ten sam licznik oparł się próbom oszukania przez stalowe U-locki.
Dlaczego?
Detekcja pojazdów przez pętle indukcyjne nie opiera się na efekcie ferromagnetycznym, ale na wzbudzaniu prądów wirowych w przewodzących częściach pojazdu, którego efektem jest mierzalny spadek indukcyjności pętli. Dlatego dla detekcji pojazdów istotne jest przewodnictwo elektryczne materiału z którego są zbudowane, jego powierzchnia oraz odległość od pętli, a nie przenikalność magnetyczna czy masa. Aluminium wykryć jest wręcz łatwiej niż stal. To, że w Polsce zdarzają się pętle „nie widzące” rowerów, to kwestia błędów w projekcie, wykonaniu i regulacji pętli, a nie aluminiowej ramy.
O filmie
W roli głównej, jako cyklista doświadczalny – Rafał Stawecki.
Operator kamery – Aleksander Buczyński.
Montaż – Karol Mocniak.
Co jeszcze warto wiedzieć o pętlach?
– Efekt ferromagnetyczny oczywiście występuje – osłabia on działanie pętli, ale na szczęście wywołany nim wzrost indukcyjności jest znacznie mniejszy niż spadek wywołany wzbudzeniem prądów wirowych.
– Wśród znanych ludzkości technik detekcji pojazdów na skrzyżowaniach są także czujniki magnetyczne, o innej zasadzie działania, dla których aluminium rzeczywiście stanowi problem, ale nie mają one kształtu zatopionej w asfalcie pętli i na szczęście są bardzo rzadko spotykane.
– Pętle indukcyjne stosowane są zarówno na wydzielonych drogach dla rowerów jak i na pasach ruchu dla rowerów w jezdni.
– Pętle indukcyjne stosowane są do detekcji rowerów nie tylko w Danii, ale też np. w Holandii, Niemczech, na Węgrzech.
– Detekcja rowerzystów dla potrzeb sygnalizacji świetlnej powinna odbywać się z wyprzedzeniem, dlatego np. w Holandii pętle indukcyjne lokalizuje się ok. 20 m przed skrzyżowaniem.
– Dobrze wykonana i wyregulowana pętla wykrywa rower na swoim pasie, a nie daje się oszukać przez np. ciężarówkę czy autobus na sąsiednim pasie. Nawet przegubowy Ikarus.
– Od 10 lat stosowanie przycisków do wzbudzania sygnalizacji na drogach dla rowerów jest w Polsce nielegalne. Zgodnie z rozporządzeniem Ministra Infrastruktury z dnia 3 lipca 2003 r. w sprawie szczegółowych warunków technicznych dla znaków i sygnałów drogowych oraz urządzeń bezpieczeństwa ruchu drogowego i warunków ich umieszczania na drogach, detekcja pojazdów powinna odbywać się automatycznie, a rower zgodnie z definicją w akcie nadrzędnym (ustawa prawo o ruchu drogowym) jest pojazdem.
– To samo rozporządzenie mówi, że rowery powinny być wykrywane przez urządzenia detekcyjne wbudowane w nawierzchnię jezdni (załącznik 3, pkt. 3.3.4).
Parę obrazków
Licznik rowerowy z detektorem na pasie rowerowym na jezdni – bulwar Hansa Christiana Andersena, Kopenhaga.
Licznik rowerowy z detektorem na pasie rowerowym na jezdni – Kiskörút (Mała Obwodnica), Budapeszt.
Niemcy czasem zaznaczają położenie pętli indukcyjnych białą farbą – ułatwia to rowerzystom (ale też np. motocyklistom) orientację, przez który obszar powinni przejechać, by zostać wykryci. Na zdjęciu Wuppertal.
To samo z pasem rowerowym – Söllingen, Niemcy.
Detekcja z wyprzedzeniem – dojazd do dworca kolejowego w Zutphen [zobacz >>>].
Detekcja z wyprzedzeniem – Meester Visserplein [zobacz >>>], Amsterdam.
Polak też potrafi – kontrapas na ul. Ruskiej [zobacz >>>], Wrocław.
Zobacz także
Detection of Bicycles by Quadrupole Loops at Demand-Actuated Traffic Signals:
www.humantransport.org/bicycledriving/library/signals/detection.htm
Traffic Detector Handbook – Chapter 2, Sensor Technology:
www.fhwa.dot.gov/publications/research/operations/its/06108/02.cfm
Więcej o sygnalizacji dla rowerzystów w Holandii: