Petycja – standardy oraz jeden procent dla rowerów
Apelujemy o przyjęcie załączonych standardów projektowych dla
infrastruktury rowerowej oraz zarezerwowanie w budżecie miasta środków
na infrastrukturę rowerową odpowiadających przynajmniej 1% ogółu
wydatków na transport i komunikację w Warszawie.
Zalety roweru jako środka transportu są znane od dawna: nie truje,
nie hałasuje, jest zdrowy, nie powoduje groźnych wypadków, jest
dostępny praktycznie dla każdego, zajmuje mało miejsca. Jest to
szczególnie ważne w centrum miasta, gdzie przestrzeń jest wyjątkowo
cenna, a zanieczyszczenie powietrza i hałas bezpośrednio odbijają się
na zdrowiu ludzkim.
W miastach zachodnioeuropejskich ruch rowerowy stanowi od 5% do 50%
wszystkich podróży. Jest również szansą dla zakorkowanej i
zanieczyszczonej Warszawy, na co wskazuje m.in. obowiązująca od lat
polityka transportowa. Jednak komunikacja rowerowa nie może się
rozwijać bez właściwej infrastruktury.
Apelujemy o przyjęcie standardów technicznych dla infrastruktury
rowerowej w brzmieniu załącznika nr 1. Obecnie projektowane i
budowane ścieżki rowerowe nie zapewniają warunków dla ruchu
rowerowego. Często zamiast poprawiać bezpieczeństwo i wygodę jazdy
wręcz je pogarszają. Najczęściej popełniane błędy to brak ciągłości,
rozłażąca się po miesiącu od oddania do użytku nawierzchnia, wystające
krawężniki, zbyt ostre zakręty i niebezpieczne przejazdy przez
skrzyżowania.
Załączone standardy wzorowane są na obowiązujących w Gdańsku i
Krakowie. Jak pokazała praktyka, konsekwentne ich stosowanie prowadzi
nie tylko do poprawy bezpieczeństwa i wygody użytkowników, ale również
do obniżenia kosztów budowy i eksploatacji dróg dla rowerów.
Apelujemy też o przeznaczanie na budowę infrastruktury rowerowej co
najmniej 1% ogółu środków przeznaczonych z budżetu Warszawy na
transport i komunikację, co i tak będzie znacznie mniejszą częścią niż
pożądany udział transportu rowerowego w ogólnej liczbie podróży. Taka
kwota pozwoliłaby na oddawanie co roku przynajmniej 100 km nowych
wysokiej jakości tras rowerowych. W ciągu 5-6 lat zrealizowany
zostałby układ podstawowych tras rowerowych, który mógłby przejąć
5-10% ogółu podróży w mieście – niewiele mniej niż obecnie obsługuje
Metro Warszawskie.