30 tys. na ścieżki w Piasecznie
W Piasecznie udalo sie wcisnac do budzetu 30 tys. zl na sciezki
rowerowe. Taka suma to oczywiscie smiech i wlasciwie nic sie za to
nie da zrobic. A i tak te pieniadze nie sa zapisane w programie
inwestycyjnym pod pozycja „trasa / sciezka rowerowa” (jak powinno
byc), ale w gminnym funduszu ochrony srodowiska pod pozycja „dzialania
proekologicze – uslugi” (?!). Pewnie burmistrz myslal, ze jak tak
zapisze, to wszyscy zapomna o tej kasie i nie bedzie trzeba sobie
zawracac glowy jakimis sciezkami.
Dlugo zastanawialismy sie co wmasowac gminie za tak mala kwote. Wreszcie
padlo na oznakowanie trasy prowadzacej przez cale miasto z polnocy na
poludnie. Trasa ma okolo 6 km.
Prowadzi:
– od Lasu Kabackiego na pierwszym odcinku droga nieutwardzona,
– potem ulica asfaltowa Julianowska, która zbiera ruch z kilku
osiedli szeregowcow polozonych wzdluz niej (na Julianowskiej potrzebne
jest uspokojenie ruchu progami spowalaniajacymi)
– dalej przekracza bardzo ruchliwa szose wojewodzka (docelowo
potrzebne swiatla – zreszta nie tylko dla rowerzystow)
– dalej ulica asfaltowa Julianowska obok cmentarza komunalnego
(wazny dla wielu mieszkancow cel podrozy) do skrzyzowania z szosa
krajowa (obwodnica Piaseczna) – po drodze jest jedno mniejsze
skrzyzowanie z Przesmyckiego gdzie chcielibysmy zmienic pierwszenstwo
na dajace priorytet ulicy Julianowskiej z ruchem rowerzystow (ruch tak
jak dotad – bez wydzielonego ruchu rowerzystow)
– po przejsciu skrzyzowaniu z obwodnica natrafiamy na ulice
jednokierunkowa z dwoma pasami – Chyliczkowka – dlatego chcemy tu
zrobic kontrapas dla rowerzystow jadacych w kierunku Pulawskiej (w
przeciwnym kierunku ruch mieszany – rowery razem z samochodami) –
tutaj wazne cele podrozy: dwie szkoly srednie, starostwo
– skrzyzowanie z glowna, jednokierunkowa ulica miasta – Pulawska –
trasa skreca w strone urzedu miasta. Tutaj chcemy wydzielonego pasa
dla rowerzystow. Na Kosciuszki rownież – az do skrzyzowania z
Sienkiewicza (celow podrozy przy Pulawskiej i Kosciuszki nie będę
wymienial, bo jest ich cala masa, wlacznie z urzedem gminy)
– trasa na Kosciuszki od Sienkiewicza do ronda Solidarnosci – bez
wydzielonego pasa dla rowerzystow
– za rondem trasa prowadzic bedzie Swietojanska do mostu na Jeziorce i
mostku na Zielonej
– od mostku jest już ciag pieszo-rowerowy przez laczke do
ul. Rybackiej w Zabiencu
Jak widac 30 tys. zl starczy chyba tylko na oznakowanie pionowe
trasy, a wiec tabliczki szlaku rowerowego. No bo nie starczy przeciez
na uspokojenie ruchu na Julianowskiej, na wykonanie swiatel przy
przecieciu z Okulickiego, na wykonanie kontrapasa i swiatel dla
rowerzystow i pieszych po polnocnej stronie skrzyzowania z
Chyliczkowska, na kontrapas na ul. Chyliczkowskiej, a także na
wymalowanie pasa dla rowerow wzdluz Pulawskiej i Kosciuszki…
A może jednak? Kilometr wzorcowego kontrapasa w Krakowie na ul. Kopernika
kosztował dokładnie 30 tys. złotych – z wysepkami na skrzyżowaniach i
pełnym oznakowaniem pionowym i poziomym, a przecież wymieniony wyżej
odcinek ul. Chyliczkowskiej jest o połowę krótszy. Uspokojenie ruchu
na kilometrowym odcinku ulicy to też koszt podobnego rzędu. Za 30
tys. zł można zrobić całkiem sporo, jesli tylko jest wola polityczna
– przyp. Aleksander Buczyński