Opinia do studium ul. E. Plater
Opinia do opracowania Studium koncepcyjne rozwiązania komunikacyjnego ciągu ulic: Emilii Plater – Noakowskiego, założenia dla ruchu rowerowego
, przygotowanego przez firmę TransEko – Brzeziński, Dybicz, Szagała sp.j.
Stowarzyszenie Zielone Mazowsze w pełni podziela przyświecającą opracowaniu opinię, że konieczne jest udrożnienie dla dwukierunkowego ruchu rowerowego ciągu ul. Emilii Plater. Mamy jednak wątpliwości co do przyjętego w obu wariantach przedstawionej koncepcji sposobu prowadzenia
ruchu rowerowego.
Wytyczony na jezdni dwukierunkowy pas rowerowy jest rozwiązaniem dopuszczalnym polskimi przepisami, ale w zasadzie niespotykanym w krajach o większym doświadczeniu w organizacji ruchu rowerowego. Zaburza ono intuicyjnie pojmowane przez użytkowników drogi zasady organizacji ruchu – prawostronność ruchu oraz gradację prędkości. W
przyjętym rozwiązaniu rowerzyści jadący w kierunku północnym będą zmuszeni poruszać się pomiędzy dwoma potokami pojazdów nadjeżdżającymi z naprzeciwka – po prawej samochody, po lewej rowery. Z kolei z punktu widzenia kierowcy samochodu rowerzyści będą poruszać się lewą stroną
jezdni. Rodzi to szereg dodatkowych komplikacji w relacjach skrętnych na skrzyżowaniach (np. nieuregulowane przepisami PoRD kwestie pierwszeństwa w niektórych sytuacjach).
Naszym zdaniem, lepszym rozwiązaniem jest tzw. kontrapas –
jednokierunkowy pas dla ruchu rowerów pod prąd. Ruch rowerów w kierunku zgodnym z ruchem samochodowym powinien natomiast odbywać się jezdnią, razem z samochodami. Rozwiązanie takie wymaga mniej miejsca (1,5 m
zamiast 2,5 m), jest zgodne z intuicją użytkowników i znakomicie upraszcza sytuację na skrzyżowaniach.
W przypadku Emilii Plater problem może polegać na tym, że przy obowiązującym kierunku ruchu samochodów, właściwym miejscem do lokalizacji kontrapasa jest wschodnia strona jezdni, co przy zachowaniu pozostałych założeń projektowych wiązałoby się z większym ograniczeniem liczby miejsc parkingowych. Widzimy dwa możliwe rozwiązania tego problemu:
1. Pozostawienie na ulicy obustronnego parkowania równoległego. W takim wypadku pomiędzy kontrapasem rowerowym a pasem parkingowym po wschodniej stronie ulicy powinna zostać pozostawiona wolna przestrzeń o szerokości
co najmniej 0,5 m. Typowy przekrój wyglądałby następująco (przy założeniu, że miejsca parkingowe po stronie wschodniej częściowo znajdują się na chodniku, podobnie jak na rysunku 2 opracowania TransEko): poczynając od strony zachodniej 2,0 m pas parkingowy, 3,0 m jezdnia, 1,5 m kontrapas rowerowy, 0,5 m wolna przestrzeń, 2,5 m miejsca
parkingowe (w tym 1,0 m na jezdni i 1,5 m na chodniku).
2. Odwrócenie kierunku ruchu samochodów na ul. Emilii Plater lub tym jej odcinku, na którym występuje wyraźna przewaga liczby możliwych do wytyczenia miejsc parkingowych po wschodniej stronie ulicy. W takim wypadku kontrapas dla rowerów znalazłby się po zachodniej stronie ulicy
i można bez większych zmian skopiować rozwiązania z wariantu 1 opracowania.
Niezależnie od przyjętego wariantu rozwiązania, uważamy, że niezbędne jest objęcie kwartałów ulic lokalnych pomiędzy ulicami Al. Jerozolimskie, Marszałkowska, Koszykowa i Chałubińskiego oraz pomiędzy Koszykową, Waryńskiego, Al. Armii Ludowej i Al. Niepodległości strefami „Tempo 30” i sukcesywne wprowadzanie elementów uspokojenia ruchu na
poszczególnych ulicach. W rejonach skrzyżowań i przejść dla pieszych, zamiast nierespektowanych malowań na jezdni, powinny się pojawić poszerzenia chodników i wygrodzenia uniemożliwiające nielegalne (ograniczające widoczność!) parkowanie.