Platforma dla Warszawy a rowery
Z okazji rocznicy wyborów samorządowych podsumowaliśmy pierwszy rok rządów pani prezydent Hannę Gronkiewicz – Waltz w zakresie komunikacji rowerowej. Warto przypomnieć, że program wyborczy Platforma dla Warszawy
zawierał obszerny rozdział na temat rowerów. Co z niego już udało się zrealizować? Z czym nowe władze Warszawy nie dają sobie rady?
Realizacja programu wyborczego
Platforma dla Warszawy | Realizacja | |
---|---|---|
Bezwzględnie powrócimy do zasady z lat 90., że każda budowana czy remontowana droga otrzyma pełnowartościową ścieżkę rowerową. | +/- | Różnie bywa – np. na Puławskiej droga dla rowerów powstaje tylko na części remontowanego odcinka. Na Antoniewskiej czy Herbsta zaprojektowane zostały rozwiązania niepełnowartościowe. |
Zlikwidujemy skutki kompromitującego w swej bezmyślności pomysłu prowadzenia ścieżek donikąd, łącząc je z siecią pozostałych dróg. | +/- | Poprawa poszczególnych projektów w ramach Rad Technicznych ZDM i konsultacji Inżyniera Ruchu – m.in. Radzymińska, al. Dzieci Polskich. Brak jednak działań na rzecz łączenia dróg dla rowerów w spójną sieć. Brak konsultacji specyfikacji zakresów projektów. |
Nietrwałą i niewygodną kostkę zastąpimy standardową w krajach zachodnich nawierzchnią asfaltową. | +/- | Przyjęte zostało zarządzenie, które mówi, że budowa dróg dla rowerów winna odbywać się w nawierzchni asfaltowej, a odstępstwo od tej zasady wymaga uzgodnienia z pełnomocnikiem prezydenta. Drogi rowerowe przy Bitwy Warszawskiej, Marymonckiej i Puławskiej będą miały nawierzchnię asfaltową. Niestety, równie często urzędnicy ignorują zarządzenie prezydenta – np. przy Herbsta, Broniewskiego czy Kadetów budowane są ścieżki z kostki bez uzgodnienia pełnomocnika. |
Przeprowadzimy akcje uświadamiające na szeroką skalę, | – | Brak akcji. |
a służby miejskie będą dbać, by ścieżki były drożne i aby nie tarasowały ich parkujące samochody oraz piesi. | – | Służby nie dbają. |
Dziś zbyt często układ dróg, ścieżek i chodników jest nieprzemyślany i wręcz zmusza współużytkowników ulicy do konfliktowych sytuacji. | – | Trafna diagnoza stanu obecnego. Niestety, ZDM jawnie przyznaje, że nie ma zamiaru nic z tym stanem zrobić (nie przewidujemy korekty geometrycznej zrealizowanych już ścieżek rowerowych– pismo ZDM/5511/DTBR/20/07 z 10.04.2007) |
Zadbamy też o dokuczliwe dla rowerzystów detale: minimalne promienie łuków, sposoby kończenia ścieżek rowerowych i włączania do ruchu ogólnego. | +/- | Wiele rzeczy udało się poprawić dzięki udziałowi Zielonego Mazowsza w Radach Technicznych ZDM i spotkaniach u Inżyniera Ruchu. Wciąż jednak brak w Warszawie obowiązujących standardów dla infrastruktury rowerowej. O każdy zakręt i ślepe zakończenie trzeba toczyć zażarte boje, często także z miejskimi urzędnikami, którzy chcieliby jak najszybciej klepnąć projekt, byle mieć go już „z głowy”. |
W ciągu czterech lat powstanie szkielet całościowego systemu dróg rowerowych w mieście, czyli około 150 km dróg rowerowych, tworzących razem z istniejącymi spójny i logiczny system, obejmujący całe miasto. | +/- | Rocznie powinno zatem powstawać prawie 40 km ścieżek. W 2007 r. powstało zaledwie 2 km (+ 5 km spacerniaka na Wale Miedzeszyńskim). Trudno zrozumieć dlaczego tak mało, skoro na początku roku gotowe były projekty na 8 km, a radni zwiększyli budżet na ścieżki do 3,8 mln zł. |
W miejscach, w których budowa wydzielonych ścieżek byłaby trudna lub nieracjonalna, powstaną wydzielone pasy rowerowe | +/- | Miasto zamówiło projekty wytyczenia pasów dla rowerów na 5 ulicach, niestety bez konsultacji tych lokalizacji z rowerzystami. |
…lub kontrapasy na jezdni… | – | Jedyny jak dotąd kontrapas w Warszawie powstał na 4 dni przed wyborami samorządowymi. Ciekawe, czy na drugi będziemy czekać do następnych wyborów? |
…oraz strefy ruchu uspokojonego. | – | Brak działań. |
Opracujemy także kompleksowy plan budowy infrastruktury okołorowerowej powstającej przy ścieżkach i będącej pod stałym dozorem – instalowanie stojaków, | +/- | Pojawiły się stojaki dla rowerów w kilku lokalizacjach w dzielnicy Śródmieście oraz przed Urzędem Dzielnicy Praga Południe, a także na wyremontowanym odcinku Krakowskiego Przedmieścia. Niestety, te ostatnie są mało funkcjonalne. |
…budowę przechowalni rowerów przy większych węzłach komunikacyjnych (metro, stacje kolejowe). | +/- | Zainstalowano stojaki rowerowe na parkingach Park and Ride. Brak przechowalni na stacjach metra. |
Wprowadzimy zachęty dla właścicieli sklepów i innych lokali usługowych przy budowie stojaków rowerowych. | – | Nie stwierdzono. |
W Ratuszu powołany zostanie Pełnomocnik Prezydenta do spraw rowerowych, który będzie koordynował prace różnych instytucji związane z planowaniem i budową ścieżek oraz całej infrastruktury rowerowej na terenie miasta. | +/- | Pełnomocnik powołany został jeszcze przed wyborami przez Kazimierza Marcinkiewicza. Koordynacja napotyka na problemy, wiele istotnych dla ruchu rowerowego decyzji wciąż zapada bez udziału pełnomocnika. |
Reaktywujemy też Warszawski Okrągły Stół Transportowy. Będzie to miejsce dialogu samorządowców, rowerzystów i urbanistów – przy tym stole powstawać będą pomysły na uczynienie Warszawy miastem coraz bardziej przyjaznym rowerzystom. | – | WOST nie został reaktywowany. |
A rowery swoją drogą – oryginalny tekst programu
(fragment programu samorządowego Platformy Obywatelskiej – Platforma dla Warszawy 2006-2010
)
Od wielu lat problem rozbudowy sieci ścieżek rowerowych i pozostałej infrastruktury jest spychany na dalszy plan i zaniedbywany. Warszawscy rowerzyści spotykają się z arogancją i ignorancją urzędników, którzy nie ukrywają swego lekceważenia dla tej formy transportu. My wiemy to, czego nie wie ustępująca władza, a co jest oczywiste w całej Europie. Rower to tani, wygodny, ekonomiczny i zdrowy środek transportu, mogący radykalnie poprawić komunikację w mieście. Najwyraźniej niektórym trudno zrozumieć tę prostą prawdę, ale gdy się ją zrozumie wówczas podjęcie odpowiednich działań nie jest ani skomplikowane, ani kosztowne.
Bezwzględnie powrócimy do zasady z lat 90., że każda budowana czy remontowana droga otrzyma pełnowartościową ścieżkę rowerową. Zlikwidujemy skutki kompromitującego w swej bezmyślności pomysłu prowadzenia ścieżek donikąd, łącząc je z siecią pozostałych dróg. Nietrwałą i niewygodną kostkę zastąpimy standardową w krajach zachodnich nawierzchnią asfaltową. Przeprowadzimy akcje uświadamiające na szeroką skalę, a służby miejskie będą dbać, by ścieżki były drożne i aby nie tarasowały ich parkujące samochody oraz piesi. Dziś zbyt często układ dróg, ścieżek i chodników jest nieprzemyślany i wręcz zmusza współużytkowników ulicy do konfliktowych sytuacji. Zadbamy też o dokuczliwe dla rowerzystów detale: minimalne promienie łuków, sposoby kończenia ścieżek rowerowych i włączania do ruchu ogólnego.
W ciągu czterech lat powstanie szkielet całościowego systemu dróg rowerowych w mieście, czyli około 150 km dróg rowerowych, tworzących razem z istniejącymi spójny i logiczny system, obejmujący całe miasto. W miejscach, w których budowa wydzielonych ścieżek byłaby trudna lub nieracjonalna, powstaną wydzielone pasy rowerowe lub kontrapasy na jezdni oraz strefy ruchu uspokojonego.
Opracujemy także kompleksowy plan budowy infrastruktury okołorowerowej powstającej przy ścieżkach i będącej pod stałym dozorem – instalowanie stojaków, budowę przechowalni rowerów przy większych węzłach komunikacyjnych (metro, stacje kolejowe). Wprowadzimy zachęty dla właścicieli sklepów i innych lokali usługowych przy budowie stojaków rowerowych.
W Ratuszu powołany zostanie Pełnomocnik Prezydenta do spraw rowerowych, który będzie koordynował prace różnych instytucji związane z planowaniem i budową ścieżek oraz całej infrastruktury rowerowej na terenie miasta. Reaktywujemy też Warszawski Okrągły Stół Transportowy. Będzie to miejsce dialogu samorządowców, rowerzystów i urbanistów – przy tym stole powstawać będą pomysły na uczynienie Warszawy miastem coraz bardziej przyjaznym rowerzystom.