Bezpośredniość
Ścieżka nie może zmuszać rowerzysty do nadkładania drogi. Niewskazane są np. zmiany strony ulicy, po której biegnie ścieżka; niedopuszczalne jest prowadzenie ścieżki dookoła skrzyżowania przez trzy fazy sygnalizacji świetlnej.
Droga dla rowerów powinna być krótsza od drogi dla samochodów.
Wydłużenie (stosunek długości trasy do odległości w linii prostej) nie może przekroczyć 1,2. Należy udostępniać dla rowerzystów skróty niedostępne dla samochodów (kładki, drogi pod prąd, ślepe zakończenia ulic). Wiele z ograniczeń (zakazów skrętu, wjazdu) nie powinno dotyczyć rowerów.
DOBRZE: przejazd na wprost pomiędzy osiedlami położonymi po obu stronach ulicy jest dostępny jedynie dla rowerów, podobnie jak wszelkie lewoskręty na skrzyżowaniu
(Ratyzbona, Niemcy).
DOBRZE: kontrapas dla ruchu rowerów pod prąd
jednokierunkowej ulicy (Graz, Austria).
DOBRZE: rozwiązanie modelowe – kontrapas dla ruchu rowerów z wyspą separującą pod prąd jednokierunkowej ulicy Kopernika (Kraków).
DOBRZE: niedostępny dla samochodów przejazd pod wiaduktem to atrakcyjny skrót dla rowerów (Groningen, Holandia).