Poprzyj rowerowe zmiany w Prawie o ruchu drogowym
Załatajmy dziury prawne
Wielokrotnie pisaliśmy już o potrzebie zmian w Prawie o ruchu drogowym [zobacz >>>] oraz propozycji zmian przygotowanej przez sieć Miasta dla rowerów
. W ciągu ostatniego półtora roku propozycja ta została dopracowana w wyniku żmudnych negocjacji z Ministerstwem Infrastruktury i Krajową Radą Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego.
Celem zmian jest zażegnanie sprzeczności z Konwencją Wiedeńską, dopuszczenie kilku rozwiązań technicznych znanych z miast europejskich oraz wyeliminowanie dyskryminacji rowerzystów na drodze, co poprawi ich bezpieczeństwo.
Zależy nam na tym, aby zmiany w prawie o ruchu drogowym zostały wprowadzone jako inicjatywa poselska (a nie rządowa), co pozwoli znacząco skrócić proces legislacyjny. Aby przekonać posłów, że sprawa jest ważna i pilna, potrzebne jest Twoje wsparcie!
Poniżej znajdziesz treść apelu, który chcemy skierować do Parlamentarnej Grupy do spraw Rozwoju Komunikacji i Turystyki Rowerowej. Grupa ta zrzesza 41 posłów ze wszystkich ugrupowań parlamentarnych.
Apel do Parlamentarnej Grupy do spraw Rozwoju Komunikacji i Turystyki Rowerowej
Panie Posłanki, Panowie Posłowie,
Apelujemy o pilne podjęcie inicjatywy ustawodawczej na rzecz zmiany regulacji dotyczących ruchu rowerowego w ustawie Prawo o ruchu drogowym, zgodnie z projektem przygotowanym społecznie przez organizacje zrzeszone w sieci „Miasta dla rowerów”.
Polska jest krajem najwyższego ryzyka dla rowerzystów. Prawie 16 zabitych rowerzystów na milion mieszkańców rocznie to niechlubny rekord Unii Europejskiej. Średnio w UE ten wskaźnik wynosi aż czterokrotnie mniej.
Około 500 zabitych rowerzystów rocznie na polskich drogach to ogromne wyzwanie. Tym bardziej że wbrew obiegowym opiniom większość z nich to nie rowerzyści pijani i nieoświetleni. To często dzieci i osoby starsze, ginące w pełnym świetle dziennym na nowych lub zmodernizowanych drogach. Dla ich bezpieczeństwa kluczowa jest przyjazna dla rowerzystów infrastruktura oraz przepisy jednoznacznie chroniące prawa niechronionych użytkowników dróg.
Obecnie obowiązujące przepisy dyskryminują rowerzystów i są niezgodne z międzynarodową Konwencją Wiedeńską o ruchu drogowym. Co więcej, w wielu przypadkach utrudniają budowę infrastruktury zgodnej z dobrą praktyką krajów europejskich. Można w zgodzie z przepisami wybudować drogę rowerową, która pogorszy zamiast poprawić bezpieczeństwo rowerzystów – a jednocześnie te same przepisy uniemożliwiają stosowanie sprawdzonych rozwiązań z krajów UE, takich jak pasy, kontrapasy czy śluzy rowerowe na jezdni.
W wielu przypadkach zachowania najbardziej bezpieczne są niezgodne z obowiązującymi przepisami. Dotyczy to np. sposobu pokonywania rond czy przewozu dzieci w przyczepkach. W kwestii pierwszeństwa na skrzyżowaniach z przejazdami dla rowerów ustawa wprowadza w błąd co do obowiązującego stanu prawnego, wynikającego z nadrzędnej Konwencji Wiedeńskiej!
Konieczne jest pilne uporządkowanie przepisów dotyczących ruchu rowerowego. i infrastruktury rowerowej. Podstawą do tego powinien być pakiet zmian, przygotowany społecznie przez organizacje zrzeszone w sieci „Miasta dla rowerów”, a następnie doszlifowany w toku ponad rocznych prac z udziałem Ministerstwa Infrastruktury i Krajowej Rady Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego.
Liczymy na poselską inicjatywę ustawodawczą w tym zakresie, co pozwoli skrócić proces legislacyjny i wprowadzić zmiany w życie przed upływem kadencji parlamentu. Byłoby to symbolicznym zwieńczeniem prac Parlamentarnej Grupy do spraw Rozwoju Komunikacji i Turystyki Rowerowej.
Zbieranie podpisów na Masie – zdjęcia
Przygotowania do rozstawienia stoiska. Wbrew złośliwościom Zarządu Terenów Publicznych, rowerzystom bez problemu udało się pokojowo podzielić placem Zamkowym z szykującą teren do wielkiego biegu Fundacją Maratonu Warszawskiego.
Pierwsze podpisy pod apelem do posłów zebraliśmy już o 17:30.
Podpisujący mieli okazję zapoznać się zarówno ze szczegółowym projektem zmian, jak i ilustrowanym ich opisem.
…a także przygotowanymi w ramach projektu Zielona Warszawa
planszami na temat nowoczesnych rozwiązań transportowych.
Podpisów przybywa.
W Masie udział wziął również wiceminister Radosław Stępień, który opowiedział o procesie przygotowania zmian w Ministerstwie Infrastruktury.
Zobacz także
Tabelaryczne zestawienie uzgodnionych zmian przepisów ruchu drogowego:
PDF, 139 kB
Ilustrowane omówienie ww. zmian: [zobacz >>>]
Komplet propozycji zmian w przepisach przygotowanych przez sieć Miasta dla Rowerów:
www.rowery.org.pl/zmianyprzepisow2008.html
Petycja internetowa:
www.petycje.pl/4441