O prawdziwym priorytecie dla tramwajów
Fakt: system uprzywilejowania tramwajów w Alejach Jerozolimskich nie działa.
Odcinek 4,5 km od Ronda Waszyngtona do Placu Zawiszy wg rozkładu tramwaj pokonuje od 13 (czas minimalny) do 15 minut (czas maksymalny) [*]. Daje to nam na całkowicie wydzielonym torowisku prędkość handlową <= 20 km/h.
Rzeczywisty czas przejazdu jest z reguły dłuższy. Często zielone światło zamiast zapalać się w momencie, kiedy tramwaj rusza z przystanku, pali się, kiedy tramwaj stoi na przystanku, by wypuścić pasażerów. Kiedy natomiast motorniczy jest gotowy ruszyć, nie ma już tej możliwości, bo pali się dla niego „czerwone”. W efekcie tramwaj stoi na przystankach dwa razy dłużej niż powinien.
Jak to się dzieje zatem, że na nowych liniach tramwajowych we Francji tramwaje uzyskują prędkość handlową powyżej 20 km/h? I to pomimo faktu, że wiele ich fragmentów przebiega deptakami, gdzie ruch tramwajowy łączy się z ruchem pieszym?
Odpowiedź na to pytanie uzyskamy po obejrzeniu poniższych filmów. Nagrania miały miejsce we francuskim mieście Mulhouse. Zbliżenie się do skrzyżowania oznacza zielone światło dla tramwaju…
Proszę zwrócić uwagę na drugi film, na którym tramwaj stoi 20 sekund na przystanku i dokładnie w momencie, w którym rusza, otrzymuje zielone światło.
Identycznie jak w Mulhouse działają systemy sterowania ruchem w Paryżu oraz Strasbourgu.
[*] Dane dla linii 25 (rozkład Annopol – Banacha w dniu 2 lutego 2009).