Proste wyjście z problemów przy Prostej
ZM/08/0428/02/AB
Do: Zarząd Miejskich Inwestycji Drogowych.
W związku z doniesieniami prasowymi na temat trudności z uzgodnieniem projektu ulicy Prostej („Prosta krzywa na wieki?”, Gazeta Stołeczna 2008-10-22), wnosimy o rewizję przyjętych założeń projektowych.
Zwracamy uwagę, że zgodnie z rozporządzeniem Nr 67 Wojewody Mazowieckiego z dnia 24 grudnia 2007 r., w sprawie określenia programu ochrony powietrza dla strefy aglomeracja warszawska, w obszarze objętym Obwodnicą Śródmiejską, do jakiego należy omawiany odcinek ulicy Prostej, natężenie ruchu powinno zostać ograniczone:
– samochodów osobowych – o 70%,
– samochodów ciężarowych – o 95%,
– autobusów – o 30%.
Projektowanie przebudowy ulicy w oparciu o prognozy ruchu nieuwzględniające konieczności ograniczenia ruchu jest zatem sprzeczne z obowiązującym rozporządzeniem.
Takie podejście niezgodne jest również z obowiązującą od 1995 r. Polityką transportową m. st. Warszawy, która nakazuje niepowiększanie poziomu przepustowości tras drogowych prowadzących do centrum ponad chłonność komunikacyjną tego obszaru. Nie ma wątpliwości, że chłonność komunikacyjna centrum została już przekroczona i zasadą powinno być raczej ograniczanie przepustowości tras radialnych.
Dlatego modernizacja powinna porządkować ruch i parkowanie pojazdów, uniezależnić komunikację publiczną od korków, poprawić warunki dla pieszych i rowerzystów — ale nie zwiększać przepustowości dla samochodów osobowych. Proponujemy, by ul. Prosta zapewniała dla samochodów osobowych po jednym pasie ruchu w każdą stronę oraz ewentualne pasy skrętne przed skrzyżowaniami. Nieznaczną poprawę przepustowości i płynności ruchu można uzyskać poprzez przeniesienie autobusów na wspólne pasy autobusowo – tramwajowe. Pozwoli to uniknąć nadmiernych ingerencji w teren i zabudowania Norblina, a jednocześnie stworzyć przestrzeń dla ruchu pieszego i rowerowego.
Do wiadomości:
– Komprojekt s.c.
– Stołeczny Konserwator Zabytków.