II etap Programu Rozwoju Tras Rowerowych – 2 razy za wolno
Warszawa ma Program?
W 2013 r. firma Transeko opracowała na zlecenie miasta Program rozwoju tras rowerowych Warszawy do roku 2020
[zobacz >>>] (dalej Program). Zaplanowane w nim inwestycje podzielono na 3 etapy, z którym pierwszy miał się zakończyć w 2016 r., a drugi w 2018. Publikujemy aktualizację z postępów prac dla etapu II, a także o ile bardziej jest zaawansowany etap I.
Zadania planowane i zrealizowane
Etap I
Tabela przedstawia zadania uwzględnione w I etapie Programu, zakres planowany, oraz zakres faktycznie zrealizowany do końca 2016 r i do końca 2018 r.
Zadanie | ulica / odcinek | długość wg Programu [km] | długość wykonana do kwietnia 2017 [km] | długość wykonana do kwietnia 2019 [km] | uwagi |
---|---|---|---|---|---|
1E | al. Wilanowska (Rzymowskiego – Sikorskiego) | 3 | 0 | 0 | |
2D | Pole Mokotowskie | 1 | 0 | 1 | |
3C | Modlińska (Płochocińska – Kowalczyka) | 1 | 0 | 1 | |
3D | Jagiellońska (S-8 – rondo Starzyńskiego) | 2,9 | 0 | 2,9 | |
4D | Polna (pl. Politechniki – rondo Jazdy Polskiej) | 0,3 | 0,3 | 0,3 | |
5A | Wysockiego (Trasa AK – Matki Teresy) | 1,5 | 1,5 | 1,5 | |
6A | Głębocka (Toruńska – CH Targówek) | 0,5 | 0 | 0 | |
6B | Św. Wincentego (Kondratowicza – Matki Teresy) | 0,8 | 0 | 0 | |
7A | Wybrzeże Helskie (most Gdański – Ratuszowa) | 1 | 0 | 0 | |
7D | Wał Miedzeszyński (most Łazienkowski – Wersalska) | 0,6 | 0 | 0 | |
8A | Okopowa (rondo Radosława – Niska) | 0,6 | 0 | 0,6 | |
8B | Okopowa – Towarowa (Anielewicza – al. Jerozolimskie) | 2,3 | 0 | 2,2 | |
8D | Żwirki i Wigury (Wawelska – 17 Stycznia) | 4,1 | 1,8 | 4,1 | |
10B | Włościańska – Słowackiego (Żelazowska – Popiełuszki/S) | 0,6 | 0 | 0 | |
10C | Słowackiego (Włościańska – Popiełuszki/N) | 0,3 | 0,2 | 0,2 | |
11E | Andersa (Dawidowskiego – Anielewicza) | 0,7 | 0 | 0 | |
11G | Marszałkowska (Królewska – al. Jerozolimskie) | 1,1 | 0,4 | 0,4 | |
12B | Wybrzeże Gdyńskie (Krasińskiego – most Gdański / W) | 1,6 | 0 | 1,6 | |
12C | Czerniakowska (most Łazienkowski – Zaruskiego) | 0,5 | 0,5 | 0,5 | |
14A | Słomińskiego (Inflancka – zjazd) | 0,2 | 0,2 | 0,2 | |
14B | Słomińskiego (Bonifraterska – Wenedów) | 0,9 | 0,9 | 0,9 | |
14C | Starzyńskiego (Namysłowska – 11 Listopada) | 0,6 | 0 | 0 | |
14D | Bonifraterska (Słomińskiego – Międzyparkowa) | 0,3 | 0,3 | 0,3 | |
14D | Krajewskiego | 1,1 | 0 | 0 | |
16D | al. Solidarności (Okopowa – al. JP2) | 1,1 | 0 | 0 | |
16J | Radzymińska (Skargi – Gorzykowska) | 0,1 | 0,1 | 0,1 | błąd w Programie – odcinek zrealizowany w 2011 r. |
16K | Radzymińska (Karkonoszy – Koniczynowa) | 0,5 | 0 | 0,5 | |
19B | al. Jerozolimskie (Łopuszańska – WKD) | 0,1 | 0 | 0 | |
19C | al. Jerozolimskie (WKD – Mszczonowska) | 0,2 | 0 | 0 | |
19D | rondo Zesłańców Syberyjskich | 0,1 | 0 | 0 | |
19E | al. Jerozolimskie (Grzymały – pl. Zawiszy) | 1,3 | 0,4 | 1,3 | |
19F | al. Waszyngtona (Galijska – Wiatraczna) | 2,2 | 0 | 0 | |
19G | al. Zieleniecka (str. E) | 1 | 0 | 0 | |
20B | al. Krakowska – Grójecka (1 Sierpnia – Banacha) | 1,7 | 0,6 | 0,6 | |
22B | Wawelska (Raszyńska – al. Niepodległości) | 1,1 | 0 | 1,1 | |
22F | al. Stanów Zjednoczonych – Ostrobramska (Wał Miedzeszyński – Fieldorfa) | 7,4 | 6,5 | 7,4 | |
23A | Rzymowskiego | 1,1 | 1,1 | 1,1 | |
25A | Żeromskiego (Reymonta – Duracza) | 1,4 | 0 | 0 | |
27A | Bazyliańska – Kondratowicza (Wysockiego – Łabiszyńska) | 1,7 | 0,6 | 1,7 | |
28A | Łabiszyńska (Toruńska – Kondratowicza) | 1,3 | 0 | 0 | |
28A | Rembielińska (Toruńska – Kondratowicza) | 0,4 | 0 | 0,4 | |
29B | Woronicza | 1,6 | 0 | 0 | w rozdziale 7 Programu mylnie opisane jako 29A |
38A | Wiśniowa | 0,3 | 0 | 0 | |
38A | Kazimierzowska (Rakowiecka – Narbutta) | 0,3 | 0,3 | 0,3 | |
38A | Kazimierzowska – Krasickiego (Narbutta – Woronicza) | 1,9 | 0 | 0 | |
39A | Krasińskiego (Broniewskiego – pl. Wilsona) | 1 | 0,4 | 0,4 | |
39B | Krasińskiego (pl. Wilsona – Wybrzeże Gdyńskie) | 1,4 | 1 | 1,4 | |
42A | Orląt Lwowskich | 1 | 0 | 0 | planowana zamiana drogi dla rowerów w chodnik |
RAZEM | 57,7 | 17,1 | 34 | wg Programu w I etapie planowano 57,5 a nie 57,7 km – różnica wynika prawdopodobnie z zaokrągleń | |
30% | 59% |
Realizacja I etapu była kontynuowana w trakcie II etapu. Długość wykonanych tras wzrosła dwukrotnie. Niestety, nadal 41% I etapu nie zostało wykonane. Istnieje realne niebezpieczeństwo, że nie wszystko zostanie wykonane do 2020 roku.
Etap II
Tabela przedstawia zadania uwzględnione w II etapie Programu, zakres planowany, oraz zakres faktycznie zrealizowany do kwietnia 2019 r.
Zadanie | ulica / odcinek | długość wg Programu [km] | długość wykonana do kwietnia 2019 [km] | w budowie [km] (kwiecień 2019) | uwagi |
---|---|---|---|---|---|
1c | Dźwigowa (Połczyńska – początek/koniec pasów) | 0,4 | 0,4 | ||
1d | Globusowa – Chrobrego | 1,8 | 0 | ||
1f | Al Wilanowska (Rzymowskiego – Sikorskiego) | 3,2 | 0 | 0 | |
2b | Batorego | 0,4 | 0,4 | ||
2c | Boya Żeleńskiego – Bagatela | 0,7 | 0 | ||
2d | Pole Mokotowskie | 0,8 | 0,8 | ||
3a | Modlińska (Aluzyjna – Płochocińska) zachodnia | 3,5 | 2,8 | ||
3b | Modlińska (Aluzyjna – Płochocińska) wschodnia | 3,5 | 3,1 | ||
3e | Mehoffera (Ordonówny – Modlińska) | 0,5 | 0 | ||
8c | Raszyńska | 0,7 | 0 | ||
9A | Pl. Starynkiewicza | 0,3 | 0 | ||
11b | Mickiewicza (Potocka – pl. Wilsona) | 0,7 | 0 | ||
11d | Mickiewicza (pl. Wilson – wiadukt Słonimskiego | 1,4 | 0,4 | ||
11l | Puławska (Domaniewska – Dolina Służewiecka) | 2 | 0 | 2 | w budowie |
11J | Puławska (Rybitwy – Kuropatwy) | 4,5 | 4,5 | ||
11k | al. Słowiańska Stawy Kellera Rudzka | 0,8 | 0,4 | ||
12D | Wisłostrada (Most św – Limanowskiego) | 4,4 | 0,5 | ||
13A | Nowy Świat (Krakowskie Przedmieście – Świętokrzyska | 0,1 | 0 | ||
13c | Nowy Świat (Al. Jerozolimskie – Książęca , plac 3+) | 0,4 | 0 | ||
13D | Al. Ujazdowskie (Piękna – pl. Na Rozdrożu) | 0,3 | 0 | ||
14E | Szymanowska Ciąg ulic Jeziorańskiego – Zakroczymska (Krajewskiego – Szymanowska) Zakroczymska (Szymanowska – Konwiktorska) | 0,7 | 0 | ||
14G | Łącznik przez park na wschód od ul. Międzyparkowej | 0,4 | 0 | ||
14H | Przejazd rowerowy pod ul. Słomińskiego | 0,1 | 0 | ||
15A | Stawki (Okopowa-Jana Pawła II) | 0,4 | 0 | ||
16B | Połczyńska/Wolska (Powstańców Śląskich- Sieradzka) | 1,1 | 0 | ||
16C | Wolska (Józefa Sowińskiego- Ordona) | 0,9 | |||
16E | Al. Solidarności (JPII – Plac Bankowy) | 0,6 | 0 | ||
16G | most Śląsko- Dąbrowski | 0,8 | 0 | ||
16H | al. Solidarności (Wybrzeże Helskie- rejon wejścia do Parku | 0,3 | 0,3 | ||
16I | al. Solidarności (pl. Wileński- ul. Szwedzka) | 0,1 | 0 | ||
17A | Kasprzaka (Wolska-Bema) | 1,1 | 1,1 | ||
17B | Tamka-Zajęcza | 0,8 | 0,8 | ||
18B | Górczewska Leszno | 1 | 0,3 | 0,7 | trwa budowa |
20C | „Grójecka (Zawiszy – Banacha)” | 1,7 | 0 | ||
21B | Piękna – Myśliwiecka – Łazienkowska/ Górnośląska | 3,1 | 0 | ||
22A | Grzymały Sokołowskiego – (Al. Jerozolimskie –Szczęśliwicka) | 0,1 | 0 | ||
22C | Wawelska (Raszyńska – al. Niepodległości), strona południowa | 1,1 | 1,1 | ||
22D | Al. Armii Ludowej (al. Niepodległości – Waryńskiego),strona północna | 0,5 | 0 | ||
22E | Al. Armii Ludowej (al. Niepodległości – Waryńskiego), strona północna | 0,2 | 0 | ||
23B | Rzymowskiego (Cybernetyki – Puławska) | 1,3 | 1,3 | ||
23D | Dolina Służewiecka (Puławska – al. KEN) | 1,9 | 0,2 | ||
23E | Dolina Służewiecka (al. KEN – Nowoursynowska), strona południowa | 0,8 | 0 | ||
23F | „Dolina Służewiecka (al. KEN – Nowoursynowska), strona północna Dolina Służewiecka (Nowoursynowska – al. Wilanowska) | 1,6 | 0 | 1,1 | |
23G | Sikorskiego (Wilanowska – Sobieskiego) | 4 | 0,2 | ||
23H | al. Sikorskiego (ul. Sobieskiego – ul. Beethovena) | 0,6 | 0 | ||
24A | 11 Listopada | 0,7 | 0 | ||
24B | Ratuszowa | 0,7 | 0 | ||
26A | Kasprowicza (Al. Zjednoczenia- Serek Bielański) | 1,3 | 0 | ||
29A | Woronicza (Królikarnia + Idzikowskiego (Piaseczyńska – Witosa)) | 1,7 | 0 | ||
29C | Samochodowa – Domaniewska | 1 | 0 | ||
31B | Słowackiego (Popiełuszki- Krechowicka) | 0,3 | 0 | ||
33B | Czecha | 5,1 | 0 | ||
36A | Mazowiecka/Jasna-Krucza-Mokotowska | 3,1 | 0,8 | ||
42B | Traktorzystów | 1,4 | 0 | ||
42C | Traktorzystów – Świerszcza (Szamoty – Globusowa) | 1,5 | 0 | ||
RAZEM | 72,4 | 19,4 | 3,8 | wg Programu w II etapie planowano 73,2 a nie 72,4 km – różnica wynika prawdopodobnie z zaokrągleń | |
26,5% |
Z zaplanowanych w II etapie 72,4 km tras powstało zaledwie 19,4 km; to tylko 26% tego etapu. Biorąc pod uwagę dwa pierwsze etapy, wykonano 40% planu.
Etap III
Ze zgrubnych wyliczeń wynika, że z III etapu wykonano 8,6 km. Biorąc pod uwagę wszystkie etapy, odsetek wykonanych tras wynosi około 30%.
Dokumentacja zdjęciowa
Trasa wzdłuż Połczyńskiej, Wolskiej i Kasprzaka została wykonana zgodnie z planem w czasie trwania II etapu.
Tyle, że plan nie dotyczył odcinka na zachód od Dźwigowej.
Za to trasa na Globusowej nie doczekała się realizacji w terminie przewidzianym planem.
Program a ZIT
Większość ze zrealizowanych trach została sfinansowanych z dotacji z Unii Europejskiej w ramach Zintegrowanych Inwestycji Terytorialnych. Ograniczony czas na rozliczenie pieniędzy zmobilizował Zarząd Dróg Miejskich do sprawnego działania. W pewnym momencie w budowie było aż 100 km tras dla rowerów. Niestety, program się zakończył, a miasto Warszawa nie będzie brać udziału w kolejnym rozdaniu dotacji.
Komentarz
Tempo realizacji planu nie zachwyca. Minęło 2/3 czasu, a zrealizowano dopiero 1/3. Budowa jest więc ze 2 razy za wolna. Optymizmem nie napawa też trwający III etap. Na obecny rok przewidziano głównie kontynuację trwających projektów.
Proces inwestycyjny drogi dla rowerów (przetargi projektowanie, konsultowanie, zatwierdzenia, budowa) to co najmniej 2 lata. Wiele przewidzianych w planie inwestycji nie rozpoczęło procesu inwestycyjnego. Nie ma więc szans, że plan zostanie zrealizowany w całości. Można szacować, że powstanie ledwie połowa zaplanowanych do 2020 r. tras.
Etapowanie planu miało za zadanie tworzenie od razu dłuższych spójnych odcinków. Realizacja jednak jest chaotyczna. Powstają równolegle odcinki z różnych etapów. Buduje się tam, gdzie akurat łatwo, a nie tam gdzie zostało to zaplanowane.
Zobacz także
Podsumowanie I etapu z 2017 r.: [zobacz >>>]
Program rozwoju tras rowerowych Warszawy do roku 2020
:
rowery.um.warszawa.pl/sites/rowery.um.warszawa.pl/files/program_rozwoju_tras_rowerowych.pdf