Czekając na rozjechanie Godota na placu Zawiszy
Potrącenia wskutek nicnierobienia
Organizacja ruchu na placu Zawiszy zachęca do wjeżdżania na przejście dla pieszych na zielonej strzałce bez oglądania się na pieszych (zwłaszcza w Al. Jerozolimskie w kierunku centrum), jak też do rozpędzania się i wyprzedzania na przejściach (zwłaszcza na Grójeckiej w kierunku Ochoty).
Dwa lata temu projekt doraźnej, niskokosztowej naprawy błędów w organizacji ruchu nie został dopuszczony do głosowania w ramach budżetu partycypacyjnego. Nie podano przy tym żadnych faktycznych argumentów, które uzasadniałyby jego odrzucenie. Nie odniesiono się też do faktu, że obecna organizacja ruchu jest niebezpieczna i niezgodna z prawem. Od tego czasu kolejni piesi są potrącani na pasach. Czy tym razem coś się zmieni?
Pismo ZM-19-0858-01-MS
Do Zarządu Dróg Miejskich.
12 kwietnia doszło do kolejnego najechania na pieszego przechodzącego na zielonym świetle przez Al. Jerozolimskie w kierunku centrum przy placu Zawiszy. Podobne wypadki zdarzają się regularnie, na co wpływ ma niezgodna z prawem organizacja ruchu, prowokująca kierowców do niebezpiecznych zachowań na przejściach. W związku z tym, wnoszę o bezzwłoczną korektę organizacji ruchu, tak by ograniczyć ryzyko wypadków oraz doprowadzić ją do stanu, w którym nie jest ona sprzeczna z prawem.
Prawo nie dopuszcza sytuacji, w której na wylocie skrzyżowania liczba pasów ruchu jest większa niż na przeciwległym wlocie. Tym samym liczbę pasów na wylocie Alej Jerozolimskich w kierunku centrum należy ograniczyć do dwóch. Analogicznie należy dostosować liczbę pasów na wylocie Grójeckiej – w tym wypadku w rzeczywistości liczba pasów ruchu na przeciwległym wlocie wynosi jeden[1]. We wszystkich tych przypadkach, jak też na wylocie Towarowej, powierzchnie wyłączone z ruchu należy w całości (na całej szerokości pasa ruchu) zabezpieczyć przy pomocy wyniesionego oznakowania. W innym przypadku, wprowadzona zmiana nie będzie miała wpływu na zachowanie kierowców, które dalej skutkować będzie wypadkami.
Schemat zmian postulowanych w celu poprawy bezpieczeństwa i wyeliminowania niezgodnej z prawem organizacji ruchu
Do wiadomości: Biuro Polityki Mobilności i Transportu.
[1] Z Towarowej wjazd w Grójecką możliwy jest jedynie z prawego pasa. Z Alej Jerozolimskich formalnie możliwy jest wjazd z dwóch (w tym jednego służącego do jazdy prosto Alejami lub skrętu w Grójecką), lecz niemal wszystkie samochody (ponad 90%) jadące z Alej w Grójecką robią to z trzeciego pasa ruchu od prawej. Biorąc pod uwagę faktyczne zachowanie kierowców oraz natężenie ruchu w relacji Al. Jerozolimskie->Grójecka, nie ma uzasadnienia dla obecnej organizacji ruchu – dwa prawe pasy na wschodnim wlocie powinny służyć wyłącznie do skrętu w Towarową lub jazdy na wprost Al. Jerozolimskimi. Jazda ze wschodu w Grójecką powinna być możliwa tylko z trzeciego pasa ruchu Alej Jerozolimskich od prawej (por. załączony schemat).