KDS Mobilności: Wytyczmy przejścia przez Radzymińską przy Naczelnikowskiej
Uchwała nr 6/2023 Branżowej Komisji Dialogu Społecznego ds. Mobilności z dnia 22 listopada 2023 r. w sprawie wytyczenia naziemnego przejścia dla pieszych przez ul. Radzymińską w rejonie skrzyżowania z ul. Naczelnikowską
Na podstawie regulaminu działania Branżowej Komisji Dialogu Społecznego ds. Mobilności z dnia 22.02.2023 r. oraz Programu współpracy m.st. Warszawy w 2023 roku z organizacjami pozarządowymi Komisja uchwala następujące
Komisja popiera zgłaszane od wielu lat postulaty mieszkańców, szczególnie z Pragi-Północ i Targówka, w sprawie konieczności poprawy sytuacji pieszych w rejonie ulic Radzymińskiej i Naczelnikowskiej. Od wielu lat miejsce to stanowi barierę nie do pokonania dla osób o ograniczonej mobilności (m.in. seniorzy, osoby poruszające się na wózkach, rodzice z małymi dziećmi). Istniejąca w tym miejscu kładka, przez którą można pokonać linię kolejową wołomińską oraz ulicę Radzymińską nie jest wyposażona w windy czy pochylnie.
Ze względu na potencjalnie wysoki koszt budowy wind, ich zawodność oraz w świetle planów m.st. Warszawy dotyczących budowy obwodnicy śródmiejskiej na odcinku Rondo Żaba-Rondo Wiatraczna doposażenie kładki w takie urządzenia wydaje się być nieuzasadnione. Jednocześnie wraz z trwającą budową legalnego przejścia w poziomie 0 przez tory (inwestycja PKP PLK oraz M. st. Warszawy) zasadnym jest, aby nie czekać z poprawą sytuacji pieszych w tej okolicy do czasu budowy obwodnicy (do może potrwać jeszcze wiele lat).
Uzasadnionym ekonomicznie i pożądanym społecznie rozwiązaniem jest w tym przypadku budowa przejścia naziemnego w poziomie 0, z sygnalizacją, w rejonie obecnej kładki. Najbliższe naziemne przejścia znajdują się w rejonie ulicy Szwedzkiej i ul. Gorzykowskiej (dzieli je dystans ok. 1,5 km), co dla osoby o ograniczonej mobilności stanowi odległość trudną lub wręcz niemożliwą do pokonania.
Wraz z budową takiego przejścia przynajmniej jedna z dwóch istniejących kładek powinna zostać rozebrana.
Wytyczenie wspomnianego przejścia dla pieszych poprawi korzystanie z infrastruktury komunikacyjnej w tej części miasta (dostęp do stacji PKP Targówek/Metra, do przystanków autobusowych ulokowanych po obu stronach ul. Radzymińskiej/al. Solidarności), z infrastruktury kulturalnej i handlowej w najbliższej okolicy, a także ogródków działkowych po drugiej stronie ul. Radzymińskiej.
W imieniu Komisji: Przewodnicząca Agnieszka Nowak i Krzysztof Michalski – Porozumienie dla Pragi