Jak nie robić przejść podziemnych? Przypadek Bednarska
W 2017 r. w ramach modernizacji bulwarów wiślanych powstało nowe przejście podziemne w osi ul. Bednarskiej. Plusem jest to, że powstało, gdyż Wisłostrada jest istotną barierą oddzielającą miasto od rzeki i każda możliwość jej pokonania jest cenna. Plusem jest też, że oprócz schodów wykonano pochylnie, dzięki czemu przejście dostępne jest również dla wózkowiczów i rowerzystów. Jednak w szczegółach złamano większość zasad nowożytnego projektowania przejść podziemnych [zobacz >>>].
Ciemna rura
Jasne kolory powiększają optycznie, zmniejszają różnicę w jasności na zewnątrz i w środku, zmniejszają poczucie zagrożenia. Przejście pod Wisłostradą zdecydowano się jednak ustylizować na ciemną rurę kanalizacyjną.
Załomy i zakamarki
Wylot tunelu po stronie zachodniej. Pochylnia doprowadzona pod kątem prostym i schowana za załomem ściany. Podwójnie niebezpieczne: raz ze względu na konflikty między rowerzystami zjeżdżającymi pochylnią, a pieszymi i rowerzystami, a dwa ze względu na możliwość zaczajenia się za rogiem.
Widoczność na wylot tunelu z pochylni. Umieszczone w przejściu słupki wcale nie pomagają, a wręcz utrudniają manewrowanie w sytuacji konfliktu.
Widok na samą pochylnię. Tutaj już zastosowano jasne ściany, ale pionowe, co sprawia wrażenie dość klaustrofobicznego wąwozu.
Załamanie przebiegu zachodniej pochylni. Kolejne niebezpieczne miejsce, w którym nie zachowano odległości widoczności.
Strona wschodnia
Po stronie wschodniej problem jest mniejszy, ale też występuje. Tunel jest poniżej poziomu bulwarów, pochylnia dochodzi do wlotu tunelu pod kątem prostym, zasłonięta ścianą, na wprost są schody.
Jak można to było zrobić lepiej?
Podstawowe zasady projektowania przejść podziemnych streściliśmy np. w artykule o tunelach holenderskich [zobacz >>>].
W przypadku tego konkretnego tunelu:
– Końcowy odcinek ul. Bednarskiej powinien stopniowo się obniżać. Wtedy możliwe byłoby wykonanie pochylni w osi przejścia lub nieznacznie odchylonej, z zachowaniem dobrej widoczności, a nie pod kątem prostym. Takie rozwiązanie proponowaliśmy w 2010 r., gdy pojawiły się pierwsze szkice przejścia [zobacz >>>].
Warto zwrócić uwagę, że poziom ul. Bednarskiej jest poniżej poziomu Wisłostrady. Idąc od Dobrej wspinamy się na poziom Wisłostrady, żeby potem zejść do przejścia.
– Od strony Wisły, gdyby bulwary nie były aż tak zagracone pawilonami, możliwe byłoby bardziej łagodne obniżenie terenu z różnych stron.
– Po obu stronach mogłoby pomóc odchudzenie potwornie grubego (prawie 2 m) stropu przejścia.
Przejście przy Bednarskiej a kładka na Pragę
2 marca 2018 r. podpisana została umowa na projekt budowlany mostu pieszo-rowerowego, który ma połączyć brzegi Wisły na wysokości ul. Karowej i Okrzei. Dzięki włączeniu mostu w istniejący i planowany układ dróg rowerowych po obu stronach Wisły, powstanie korytarz łączący Pragę i Targówek z Powiślem, Śródmieściem, a nawet Wolą.
– zapowiada na swojej stronie internetowej Zarząd Dróg Miejskich. Koncepcja mostu nie przewiduje jednak żadnych nowych rozwiązań dla pokonania Wisłostrady. Czy zatem ruch z Targówka na Wolę
skierowany zostanie przez opisaną wyżej rurę kanalizacyjną do Bednarskiej?