O sensowne zakresy projektów inwestycji miejskich
Do: Sz. Pan Stanisław Plewako, Pełnomocnik Prezydenta m.st. Warszawy ds. Rozwoju Transportu Rowerowego.
Dotyczy: transportu rowerowego w obecnie przygotowywanych inwestycjach miejskich.
Szanowny Panie Pełnomocniku!
Zwracamy się z prośbą o zweryfikowanie warunków dla ruchu rowerowego w wybranych obecnie przygotowywanych inwestycjach miejskich, w tym inwestycjach Zarządu Dróg Miejskich i Metra Warszawskiego. Na końcu pisma przedstawiamy propozycję rozwiązania systemowego.
Uwagi do ogłoszonych przez ZDM przetargów na projekty
Ad. NDZP/161/PN/115/07 – Opracowanie koncepcji programowo – przestrzennej oraz projektu budowlanego i wykonawczego dla zadania pt: Budowa (rozbudowa) ul. Modlińskiej na odcinku od Mostu Grota Roweckiego do granicy miasta – b. odcinek od mostu nad kanałem Żerańskim do ul. Aluzyjnej
. Ze względu na rzadko rozmieszczone skrzyżowania, opracowania powinny przewidywać drogi dla rowerów po obu stronach ulicy.
Ad. NDZP/188/PN/137/07 – Opracowanie projektu budowlanego oraz wykonawczego na przebudowę konstrukcji nośnej wraz z przebudową podpory pośredniej oraz przyczółków wiaduktu w ciągu ul. Traktorzystów nad ul. Cierlicką
. Projekt powinien przewidywać poszerzenie wiaduktu, tak by umożliwić przeprowadzenie przezeń dróg rowerowych po obu stronach ulicy Traktorzystów, drogi rowerowej po wschodniej stronie ul. Cierlickiej, oraz powiązania tych ciągów za pomocą łagodnie nachylonych pochylni.
Ad. NDZP/99/PN/69/07 – Opracowanie projektu budowlanego oraz wykonawczego na budowę (konstrukcja zespolona) – całkowitą wymianę konstrukcji wiaduktu w ciągu ul. Marywilskiej nad torami PKP na Białołęce z rozbiórką obiektu istniejącego
. Projekt powinien przewidywać poszerzenie wiaduktu, tak by umożliwić przeprowadzenie drogi dla rowerów przynajmniej po wschodniej stronie ul. Marywilskiej.
Ad. NDZP/144/PN/101/07 – Opracowanie projektu budowlano – wykonawczego na budowę sygnalizacji świetlnych
. Przetarg został unieważniony, ale zakładamy, że plany budowy wymienionych w nim sygnalizacji pozostają aktualne:
część I – ul. Słomińskiego – Szymanowska (dawna Zakroczymska) – projekt powinien przewidywać drogę dla rowerów po południowej stronie ul. Słomińskiego i jej połączenie ze ścieżką rowerową na dolnym poziomie mostu Gdańskiego.
część IV – ul. Puławska – Kapeli – Kabzy oraz część XI – ul. Puławska – 6-go Sierpnia – projekt powinien przewidywać drogi dla rowerów po obu stronach ul. Puławskiej.
Ad. NDZP/62/PN/47/07 – Opracowanie kompletnej dokumentacji projektowej dla zadania: Przebudowa ciągu ulic Zwoleńskiej i Żegańskiej na odc. od ul. Pożaryskiego do ul. Mrówczej w dzielnicy Wawer z przeprowadzeniem ruchu pod linią kolejową relacji Warszawa – Lublin i dwoma jezdniami ul. Patriotów
. Projekt powinien obejmować drogę dla rowerów połączoną z projektowaną przez Komprojekt drogą dla rowerów po północnej stronie al. Dzieci Polskich. Przy skali projektu budowy tunelu przedłużenie drogi dla rowerów nie wpłynie znacząco na koszty, a zdecydowanie poprawi wykorzystanie projektowanych odcinków dróg dla rowerów.
Ad. NDZP/197/PN/142/07 – Opracowanie projektów budowlanych oraz wykonawczych wraz z uzyskaniem prawomocnej decyzji o pozwoleniu na budowę dla zadania: budowa ścieżki rowerowej w ul. M. Anielewicza na odc. Al. Jana Pawła II – ul. Okopowa
. Wydaje nam się bezcelowe projektowanie tak krótkiego odcinka ścieżki rowerowej, urywającego się ok. 300 m przed połączeniem z istniejącym odcinkiem, zwłaszcza po przeciwnej stronie niż istniejąca po stronie północnej ścieżka. Opracowywane projekty powinny służyć łączeniu istniejących odcinków w dłuższe, logiczne trasy. Widzimy dwa możliwe warianty sensownego zakresu opracowania:
– droga rowerowa na całej długości ul. Anielewicza, łącząca istniejące ścieżki rowerowe w ul. Okopowej, Jana Pawła II, Anielewicza, Zamenhofa i Świetojerskiej, łącznie z przejazdem przez ul. Okopową;
– pasy rowerowe na wybranych odcinkach jezdni ul. Anielewicza zgodnie z wstępną propozycją zawartą w opracowaniu Trans-Eko.
Jednocześnie wyrażamy zdziwienie faktem ogłoszenia przetargu na projekt drugorzędnej ścieżki przy ul. Anielewicza, przy jednoczesnym pominięciu pięciu projektów wskazanych przez Zielone Mazowsze jako priorytetowe do opracowania w 2007 r., z czego dla trzech – zgodnie z informacją ZDM z dnia 2006.12.15 – powinna już dawno być gotowa dokumentacja przetargowa.
Uwagi dotyczące drugiej linii metra
Projekty stacji metra, w szczególności stacji końcowych odcinka centralnego (Rondo Daszyńskiego i Dw. Wileński), a także stacji Stadion, powinny przewidywać bezpieczne, dozorowane parkingi dla rowerów.
W związku z planowaną budową stacji metodą odkrywkową, projekty zagospodarowania terenu nad stacjami metra powinny przewidywać rozwiązania dla ruchu rowerowego. Dotyczy to w szczególności stacji Rondo Daszyńskiego, Rondo ONZ, Świętokrzyska, Dworzec Wileński.
Propozycja rozwiązania systemowego
Zwracamy się z wnioskiem o opracowanie i wdrożenie procedury udziału przedstawicieli rowerzystów (Pełnomocnik prezydenta ds. rozwoju transportu rowerowego, przedstawiciele organizacji pozarządowych) w przygotowywaniu Specyfikacji Istotnych Warunków Zamówienia (w szczególności opisu przedmiotu zamówienia) dla wszelkich inwestycji komunikacyjnych w mieście.
Pozwoli to w większym stopniu wykorzystywać szanse do poprawy warunków dla ruchu rowerowego, jakie stwarzają różnego rodzaju inwestycje, precyzyjniej określić zakres zamawianego projektu, a z drugiej strony – dostarczyć projektantom informacji o oczekiwaniach związanych z ruchem rowerowym na znacznie wcześniejszym niż obecnie etapie prac.
Pozytywne doświadczenia związane z konsultowaniem projektów w zakresie warunków dla ruchu rowerowego wskazują na możliwość radykalnej poprawy jakości powstających projektów dzięki udziałowi przedstawicieli docelowej grupy użytkowników, a jednocześnie osób dobrze znających teren inwestycji. Wskazują też, że im na wcześniejszym etapie umożliwi się wnoszenie uwag, tym łatwiejsze jest ich uwzględnienie. Dlatego uważamy za pożądane rozszerzenie procesu konsultacji o etap przygotowania dokumentacji przetargowej i objęcie nim takich elementów jak sposób prowadzenia ruchu rowerowego, preferowana strona ulicy czy powiązania z innymi trasami rowerowymi.