Punkty zwrotne
Wiosna – czas na aktywność
Wiosna to doskonały moment do zwiększenia aktywności, nie tylko fizycznej, ale także społecznej. Aby do niej zachęcić, chcemy pokazać przykłady tego, co już udało się dzięki tej aktywności osiągnąć. Wybraliśmy 10 konkretnych miejsc, w których nasze pisma, spotkania czy happeningi poprawiły bezpieczeństwo i wygodę pieszych, rowerzystów, pasażerów komunikacji miejskiej. Drobnymi kroczkami, ale systematycznie przekładamy świetliste deklaracje planów i strategii na praktykę stołecznych ulic i zmieniamy Warszawę na lepsze. Jeśli nam pomożecie, zmienimy ją szybciej!
Punkty zwrotne
Naziemne przejście i przejazd na Rozdrożu
Przez lata piesi i rowerzyści pokonujący al. Szucha musieli na placu na Rozdrożu ganiać po schodach przez obskurne przejście podziemne. Problem udało się go rozwiązać dopiero w 2009 r., przy okazji remontu al. Ujazdowskich, po dłuuugich dyskusjach i spotkaniach na szczycie [zobacz >>>]. Wytyczono nowe przejście dla pieszych i przejazdy dla rowerów [zobacz >>>]. Przedłużono też drogę dla rowerów w al. Ujazdowskich [zobacz >>>] i zamontowano azyle na przejściach bez sygnalizacji [zobacz >>>].
Remont drogi dla rowerów przy ul. Podleśnej
Droga dla rowerów przy ul. Podleśnej jest jedną z najstarszych w Warszawie. W 2009 r. [zobacz >>>], po zaledwie 2 latach wojny na pisma [zobacz >>>], wyremontowano ją uwzględniając większość naszych uwag do projektu [zobacz >>>], dzięki czemu korzysta się z niej bezpieczniej i wygodniej. Starą nawierzchnię zastąpił jednolity, równy asfalt, zachowujący ciągłość na zjazdach na parkingi. Zainstalowano słupki chroniące przed nielegalnym parkowaniem. Dobudowano łączniki z jezdnią, umożliwiające skręt w ulice poprzeczne.
Kontrapas dla rowerów na Oboźnej i Dynasy
To pierwszy kontrapas dla rowerów w Warszawie. Zaprojektowaliśmy go już w 2002 r. [zobacz >>>], ale zmaterializował się dopiero w 2006 r. [zobacz >>>]. W 2008 r. zdobył drugie miejsce [zobacz >>>] w Konkursie na Dobre Praktyki w kategorii „ruch rowerowy”. Przez 4 lata od jego otwarcia nie odnotowano na ulicach Oboźnej i Dynasy żadnego wypadku ani kolizji z udziałem rowerzysty. Swoim funkcjonowaniem zadaje kłam zabobonom [zobacz >>>] o rzekomym niebezpieczeństwie związanym z ruchem rowerów „pod prąd”.
Droga dla rowerów na Broniewskiego
Droga dla rowerów przy ul. Broniewskiego na odcinku od pl. Grunwaldzkiego do trasy AK powstała na wiosnę 2008 r. i połączyła istniejące wcześniej ścieżki na wiadukcie nad torami kolejowymi i na bielańskim odcinku ul. Broniewskiego. Staraliśmy się o nią od 2004 r. [zobacz >>>] jako jedno z kluczowych ogniw systemu rowerowego. Mimo pewnych wad [zobacz >>>], jest dobrym przykładem łączenia ścieżek w dłuższe ciągi – dzięki niej można z dużych osiedli – Chomiczówka, Wawrzyszew, Piaski, Sady Żoliborskie – dojechać do Śródmieścia ciągłą trasą rowerową.
Azyl na przejściu dla pieszych przez ul. Senatorską
Przejście dla pieszych przez ul. Senatorską nie było bezpieczne – zakręt i nielegalne parkowanie ograniczały widoczność, a samochody przekraczały dopuszczalną prędkość korzystając z przesadnie szerokiej jezdni. Rozwiązanie okazało się proste [zobacz >>>] – azyl z prefabrykatów pośrodku jezdni i drugi po jej południowej stronie, do tego parę słupków wygradzających chodnik. Dzięki temu kierowcy zdejmują nogę z gazu, piesi mogą pokonać jezdnię na dwie raty, a jedni drugich widzą bez problemu.
Przystanki autobusowe nad trasą AK
Uważamy, że jeśli chce się namawiać do podróży z przesiadkami [zobacz >>>], to należy zapewnić dogodne ich warunki. Dawno, dawno temu pasażerowie przesiadający się z autobusów jadących trasą AK na jadące ulicą Słowackiego i na odwrót musieli biegać po kilkaset metrów, do Hali Marymonckiej lub PKS Marymont lub podjeżdżać jeden przystanek tramwajem. Nowe przystanki [zobacz >>>] wymagały trochę zachodu [zobacz >>>], ale skróciły czas przesiadki o dobre 5 minut.
Przystanki autobusowe na Czystem
W 2006 r. po zaledwie siedmiu miesiącach, pięciu pismach i jednej wizji lokalnej Społecznemu Rzecznikowi Niezmotoryzowanych udało się wywalczyć brakujące przystanki na linii autobusowej (wówczas 197, obecnie 103) przez Czyste do Dworca Zachodniego [zobacz >>>]. Przystanki powstały przy ul. Tunelowej i bezpośrednio przed ul. Kasprzaka. Ten pierwszy obsługuje pobliskie biurowce, drugi umożliwia przesiadkę na linie kursujące Kasprzaka. W tych samych okolicach udało się też obniżyć krawężniki na przejściach dla pieszych. [zobacz >>>]
Rondo z prefabrykatów
Rondo na skrzyżowaniu ul. Stanisławowskiej i Terespolskiej [zobacz >>>] jako pierwsze w Warszawie zostało wykonane z elementów prefabrykowanych. Dzięki temu w zaledwie dwa tygodnie zyskali wszyscy: piesi mogą bezpiecznie przejść przez ulicę, a ruch pojazdów odbywa się płynniej. To wszystko bez sygnalizacji, która często w Warszawie jest nadużywana i bardziej szkodzi niż pomaga. Pokonując to rondo, warto wspomnieć Tomka Rolińskiego [zobacz >>>], głównego sprawcę tej inwestycji.
Przejścia dla pieszych na Żoliborzu
W 2009 przywrócono dwa przejścia dla pieszych przez tory tramwajowe na ul. Słowackiego – jedno, przy Urzędzie Dzielnicy Żoliborz niestety tylko tymczasowo [zobacz >>>], drugie na Marymoncie już na stałe [zobacz >>>]. Przejścia ułatwiły dostęp i skróciły czas dojścia do przystanków autobusowych i tramwajowych. Co więcej, osoby niepełnosprawne, z wózkami dziecięcymi i ciężkim bagażem nie są już zdane na łaskę awaryjnych wind.
Droga dla rowerów na ul. Puławskiej
Wykonana w 2008 r. droga dla rowerów przy ul. Puławskiej była przełomowa. Jako jedna z pierwszych została wykonana z asfaltu [zobacz >>>]. Przede wszystkim jednak nie urywa się na chodniku, ale pozwala płynnie włączyć się do ruchu [zobacz >>>] w sposób przewidywalny i widoczny dla innych uczestników ruchu. Oczywiście, włączenie to zostało zaprojektowane nie przez zawodowych projektantów, ale przez ZM [zobacz >>>].
Jak mogę pomóc?
– Weź sprawy we własne ręce. Wiele spraw można załatwić samodzielnie prowadząc korespondencję z urzędami. Aby to ułatwić, przygotowaliśmy krótki poradnik dla początkujących pisarzy: [zobacz >>>]
– Zostań naszym członkiem! Bądź na pierwszej linii walki o zrównoważony transport i wspólnie z nami decyduj o kierunkach ataku. Sprawdź już dziś, co eksperci „odkryją” za 5 lat: [zobacz >>>]
– Przekaż na Zielone Mazowsze 1% podatku dochodowego, wypełniając roczne zeznanie PIT. To nic nie kosztuje, wystarczy tylko wpisać w odpowiednie pole nr KRS 0 000 125 160: [zobacz >>>]
Nawet jeśli 1% Twojego podatku nie jest wysoką kwotą, po zsumowaniu z takim wsparciem od innych osób da nam wymierną pomoc.