Uwagi do planu zagospodarowania okolic Pałacu Kultury
Uwagi do planu zagospodarowania przestrzennego
obszaru ograniczonego ulicami
Marszałkowska – Świętokrzyska – Emilii Plater – Aleje Jerozolimskie,
wraz z tymi ulicami.
Cześć komunikacyjna
Społeczny Rzecznik Niezmotoryzowanych oraz stowarzyszenie Zielone
Mazowsze popierają ww. plan zagospodarowania w części dotyczącej
komunikacji z poniższymi uwagami.
Plan niekonsekwentnie wdraża zasadę nadrzędności ruchu
niezmotoryzowanych (pieszych i rowerzystów) oraz komunikacji publicznej na ulicach granicznych planu, tj.:
a. Wprowadzono trzy przejścia dla pieszych w ulicy Marszałkowskiej na
odcinku pomiędzy Rondem Dmowskiego i skrzyżowaniem z ulica Świętokrzyską
oraz na samym skrzyżowaniu, ale nie wprowadzono przejść dla pieszych na
Rondzie Dmowskiego, gdzie naszym zdaniem byłyby najbardziej potrzebne.
b. Podobnie wprowadzono nowe przejścia dla pieszych w ciągu Alei
Jerozolimskich, przy skrzyżowaniu z Poznańską i Pankiewicza, ale nie
wprowadzono ich na skrzyżowaniu z ulicą Emilii Plater, gdzie także będą
najbardziej potrzebne.
c. Konsekwencją niewprowadzenia przejść w poziomie jezdni na rondzie
Dmowskiego oraz skrzyżowaniu Emilii Plater / Aleje Jerozolimskie, jest
niekorzystne wytrasowanie wydzielonych dróg rowerowych przy przejściu
przez ww. skrzyżowania. Rowerzyści są zmuszani do zjazdu ok. 70-80 metrów
od skrzyżowania wzdłuż ulicy, aby dostać się do przejazdu rowerowego.
Takie rozwiązanie spowoduje niechęć rowerzystów do korzystania z drogi
rowerowej, gdyż wydłuża ona trasę przejazdu. W konsekwencji bardziej
prawdopodobne będzie dalsze korzystanie przez rowerzystów z jezdni lub
rezygnacja z podroży rowerem w ogóle, gdyż podroż rowerem zgodnie z
przepisami będzie niewygodna i uciążliwa.
d. Plan wprowadza dwie nowe ulice przecinające równoleżnikowo obszar
wokół Pałacu Kultury i Nauki. Nie wprowadzono natomiast żadnych
ograniczeń dla ruchu samochodowego na tych ulicach, co będzie
powodowało, że staną się one nieprzyjazne dla ruchu pieszego i
rowerowego z uwagi na duży ruch samochodowy. Nawet mimo zastosowania w
granicach obszaru parkingów podziemnych dla samochodów, należy się
spodziewać, że ulice te będą tak samo obstawione samochodami i
nieprzyjazne, jak np. Mazowiecka, Wilcza, Hoża, Nowogrodzka.
e. Droga rowerowa wzdłuż ulicy Świętokrzyskiej jest niewłaściwie
wytrasowana, nie spełnia podstawowego wymogu bezpośredniości, a przy tym
powoduje niepotrzebne przecięcia torów ruchu rowerowego i samochodowego,
negatywnie wpływając na bezpieczeństwo ruchu.
Dlatego w zakresie komunikacji postulujemy:
1. Wprowadzenie przejść dla pieszych i przejazdów rowerowych w poziomie
terenu na Rondzie Dmowskiego. Przejazdy rowerowe powinny umożliwiać
przejazd przez Rondo w każdym kierunku. Podobnie przejścia dla pieszych
powinny umożliwiać przejście w każdym kierunku oraz dojście do
przystanków tramwajowych Dw. Centralny 07 i 08 w poziomie jezdni. Obecny
plan nie zapewnia przejazdu rowerzystom, np. przez Aleje Jerozolimskie,
na stronę wschodnią ronda Dmowskiego.
2. Wprowadzenie przejść dla pieszych i przejazdów rowerowych w poziomie
terenu na skrzyżowaniu Emilii Plater i Alei Jerozolimskich. Przejazdy
rowerowe powinny umożliwiać przejazd zarówno przez Aleje Jerozolimskie
wzdłuż E. Plater, jak i przez ul. E. Plater wzdłuż Al. Jerozolimskich.
Podobnie przejścia dla pieszych powinny umożliwiać przejście w każdym
kierunku.
3. Wyprostowanie przebiegu drogi rowerowej biegnącej wzdłuż ulicy
Świętokrzyskiej poprzez nieprzeprowadzanie jej na stronę południową na
odcinku Marszałkowska – Emilii Plater. Droga rowerowa powinna biec po
stronie północnej ulicy Świętokrzyskiej, gdyż znajduje się tam więcej
celów podróży. Dojazd do celów podróży przy PKiN będzie zapewniony drogą
rowerową wzdłuż ul. Marszałkowskiej oraz ulicami Projektowanymi, w
przypadku zastosowania na nich uspokojenia ruchu.
4. Poprowadzenie wzdłuż ulicy Emilii Plater drogi rowerowej, ewentualnie
innych rozwiązań umożliwiających bezpieczne poruszanie się rowerzystów
po tej ulicy, np. obustronnych pasów dla rowerów, ewentualnie
wprowadzenie uspokojenia ruchu (np. włączenie do strefy tempo 30).
5.Wprowadzenie przynajmniej na ulicach Projektowanych uspokojenia ruchu
w postaci strefy „tempo 30” z zastosowaniem fizycznych
elementów uspokojenia ruchu, typu:
– zwężenia jezdni do jednego pasa ruchu,
– wprowadzenie ruchu jednokierunkowego (ale z dopuszczonym dwukierunkowym
ruchem rowerów) lub uniemożliwienie przejazdu tranzytowego przez ten
obszar,
– wyniesione skrzyżowania i płytowe progi zwalniające na przejściach dla
pieszych.
Szczególnie należy rozważyć możliwość wprowadzenia strefy pieszej w
ulicę Projektowaną 1. Ulica ta leży na przedłużeniu obecnego popularnego
deptaka – ulicy Chmielnej. Wskazane jest przedłużenie strefy
pieszej, jako wygodnego łącznika od Traktu Królewskiego do Dworca
Centralnego.
6.Proponujemy także rozważenie przedłużenia peronów tramwajowych
przystanków Tramwajowych Centrum 07 i Centrum 09 tak, aby ich końce
przeciwne do Ronda Dmowskiego sięgały do nowych przejść dla pieszych
odpowiednio przy ulicy Chmielnej i Poznańskiej. Podobnie w przypadku
przystanku Metro Świętokrzyska 06, który także w wyniku realizacji planu
powinien zostać wydłużony i umożliwione powinno być dojście do
przystanku od obydwu jego krańców. Umożliwi to dojście pasażerom
tramwajów do przystanków z obydwu stron, zdecydowanie polepszając
dostępność komunikacji publicznej.
Cześć środowiskowa
W zakresie rozwiązań dotyczących ochrony środowiska plan przewiduje m.in.
a. Wycięcie około 300 wartościowych drzew, szczególnie w obszarze
obecnego parku po południowej stronie Pałacu Kultury. Nasadzenie około
50 nowych drzew, zwłaszcza wzdłuż ulic aleje Jerozolimskie,
Marszałkowska, Emilii Plater.
b. Dopuszczenie stosowania ogrzewania niezależnego od miejskiej sieci
cieplnej, z zastosowaniem spalania olejów opałowych.
c. Powiększenie powierzchni parku po północnej stronie PKiN.
Popieramy powiększenie powierzchni parku po północnej stronie PKiN i
proponujemy, aby zrezygnować z planowanych dodatkowych budynków
położonych przy ulicy Marszałkowskiej i Emilii Plater, które powodują
konieczność ograniczenia powierzchni parku od strony tych ulic.
Odnośnie
pozostałych dwóch postanowień planu proponujemy następujące zmiany,
które pozwolą na minimalizację negatywnych skutków ekologicznych z nimi
związanych:
1. Wnosimy o ograniczenie powierzchni środkowego kwartału zabudowy
(pomiędzy przedłużeniem ulicy Poznańskiej i Pankiewicza) po południowej
stronie PKiN do połowy proponowanej powierzchni zabudowy. Połowa
proponowanego kwartału leżąca bliżej PKiN powinna pozostać niezabudowana
i tworzyć kolejny niewielki plac na tym terenie. W ten sposób można
zapobiec wycince kilkunastu rosnących akurat na tym fragmencie drzew.
2. Stosowanie osobnego ogrzewania za pomocą oleju opałowego, czy w ogóle
jakichkolwiek paliw spalanych na miejscu, powinno być w tym obszarze
zakazane, z uwagi na przyczynianie się do nadmiernego zanieczyszczenia
powietrza w centrum miasta, które już i tak jest nadmiernie
zanieczyszczone, zwłaszcza przez spaliny samochodowe. Całe ciepło
powinno być pozyskane z centralnej miejskiej instalacji cieplnej, której
koszt przyłączenia w tym obszarze powinien być minimalny z uwagi na
położenie w centrum miasta. Co więcej powinny być do planu wprowadzone
zapisy dotyczące minimalnej ilości energii produkowanej na obszarze w
sposób ekologiczny, np. z dachowych instalacji słonecznych.