Uwagi do planu zagospodarowania Borkowa (Wawer)
Uwagi do projektu miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego rejonu Borkowa (Wawer), złożone 2014.04.30.
Fragment projektu PZP | Uwaga |
---|---|
Dostępność miejsc i przestrzeni publicznych(par. 10, pkt 8, tir. 3, str. 18-19) |
Za słuszne należy uznać zamieszczenie zapisu dotyczącego zrównania poziomu krawędzi chodnika i jezdni na przejściach dla pieszych. Na warszawskich ulicach wciąż występuje wiele odstępstw od tej zasady, co potwierdza potrzebę umieszczania takich zapisów w PZP.
Jako że paragraf dotyczy również ciągów rowerowych, wskazane byłoby dodanie analogicznego zapisu (dotyczącego zrównania poziomów poprzez obniżenie krawężniki lub wyniesienie nawierzchni jezdni) dotyczącego przejazdów dla rowerów. |
Układ komunikacji rowerowej(str. 22, par. 13, pkt 4 dotyczący wydzielonych ścieżek rowerowych). |
Nieuzasadnione jest zawarcie w PZP obowiązku prowadzenia wydzielonych dróg rowerowych na ulicach klasy dojazdowej, lokalnej i zbiorczej, jak też na ich skrzyżowaniach (ul. Panny Wodnej 2 KDZ, ul. Mrówcza 1 KDZ, ul. Borowiecka 4 KDL, 5-6 KDL, 11 KDD, 2-4 KD-P). Na ulicach takich klas zgodnie z obowiązującymi w Warszawie standardami projektowania tras rowerowych wskazane jest wspólne wykorzystanie przekroju drogi. W przypadku ulic zbiorczych zalecane są pasy dla rowerów lub wydzielone DDR, jednak możliwe jest też zastosowanie ruchu mieszanego i/lub uspokojenia ruchu.
Plan nie powinien przesądzać o budowie wydzielonych dróg dla rowerów, zwłaszcza na ulicach o wąskim pasie drogowym, na których (słusznie) przewidziano szpalery drzew, ograniczające przestrzeń możliwą do przeznaczenia na wydzielone DDR i pogarszające widoczność takiego rozwiązania. Problem ten został zresztą zauważony w zapisie dotyczącym dopuszczania realizacji ciągów pieszo-rowerowych w miejscach, gdzie brakuje miejsca na wydzieloną drogę dla rowerów. Takie rozwiązanie zazwyczaj oznacza pogorszenie warunków ruchu względem ruchu na zasadach ogólnych po jezdni. Należy zatem pozostawić w ustępie 1 punktu 4 jedynie Trasę Olszynki Grochowskiej, ewentualnie zaznaczyć w przypadku ulic klasy Z możliwość wyboru pomiędzy wydzieloną drogą dla rowerów a pasami rowerowymi. |
Ustalenia szczegółowe dla terenów komunikacji(Rozdział 17, ul. Panny Wodnej 2 KDZ, ul. Mrówcza 1 KDZ, ul. Borowiecka 4 KDL, 5-6 KDL, 11 KDD, 2-4 KD-P) |
Jw. |
Ustalenia szczegółowe dla terenów komunikacji(Rozdział 17, Trasa Olszynki Grochowskiej 1KDGP) |
Zapis dotyczący możliwości wykonania jezdni odbarczeniowej po wschodniej stronie trasy powinien zostać uzupełniony o obowiązek wykonania drogi dla rowerów lub ciągu pieszo-rowerowego w przypadku braku budowy takiej jezdni. |
Ustalenia szczegółowe dla terenów komunikacji(Rozdział 17, Trasa Olszynki Grochowskiej 1KDGP) |
Zapisy dotyczące jezdni odbarczeniowych po obu stronach trasy powinny zawierać obowiązek zastosowania środków uspokojenia ruchu w celu umożliwienia bezpiecznego korzystania z niej przez wszystkich użytkowników ruchu, w tym niezmotoryzowanych. |