Wnioski do planu zagospodarowania rejonu pl. Zawiszy
Pismo ZM-19-0845-01-KK
Do Biura Architektury i Planowania Przestrzennego.
Nawiązując do ogłoszenia o zbieraniu wniosków do planu zagospodarowania
przestrzennego dla rejonu placu Zawiszy, przesyłam następujące wnioski:
1. Plan powinien przewidywać docelowy kształt placu Zawiszy jako skrzyżowania
dwukierunkowych Alej Jerozolimskich, Towarowej i Raszyńskiej i
przyległego placu miejskiego. Al. Jerozolimskie jako dwukierunkowa ulica
powinny zostać doprowadzone do placu Zawiszy równolegle do torów, a ulica Grójecka
powinna zostać doprowadzona do Alej Jerozolimskich osobnym skrzyżowaniem, na
wysokości Dalekiej. Odcinek Grójeckiej między Daleką a placem Zawiszy powinien
zostać przekształcony w plac miejski, wyłączony z ruchu samochodowego,
z zachowaniem ruchu tramwajowego.
Wizualizacja postulowanych zmian (widok od strony przystanku kolejowego).
Widok z góry.
Więcej informacji oraz wizualizacji: [zobacz >>>].
2. Odcinek Grójeckiej pomiędzy Spiską a placem Zawiszy powinien zostać zapisany jako
plac miejski (formalnie może to być droga klasy dojazdowej), z dopuszczonym ruchem
pieszym, rowerowym i tramwajowym.
3. Ulice Grójecka, Raszyńska i Aleje Jerozolimskie powinny zostać opisane jako drogi klasy
G, zgodnie z naszym wnioskiem do nowego Studium uwarunkowań i kierunków
zagospodarowania przestrzennego o racjonalizację klas dróg w obszarze śródmiejskim[1].
4. W planie powinny zostać zapisane obustronne szpalery drzew wzdłuż Alej
Jerozolimskich, Grójeckiej, Tarczyńskiej oraz przynajmniej jednostronny szpaler drzew
wzdłuż Dalekiej.
5. Zbiorcze przystanki tramwajowe powinny zostać zapisane jako wskazane do
usytuowania na wylotach placu Zawiszy (Grójeckiej, Alej Jerozolimskich, Towarowej) –
we wszystkich wypadkach za skrzyżowaniem, tak by z jednego przystanku tramwaje
odjeżdżały w jednym kierunku i jednocześnie były to wszystkie tramwaje jadące w tym
kierunku (por. wizualizacje powyżej).
6. W planie powinny zostać zapisane obustronne drogi dla rowerów wzdłuż Alej
Jerozolimskich, Grójeckiej i Towarowej (w tym przejazdów przez Aleje Jerozolimskie
i Grójecką w ciągu Towarowa-Raszyńska po obu stronach placu Zawiszy).
7. W planie powinien zostać określony maksymalny przekrój ulicy Grójeckiej jako dwie
jezdnie po jednym pasie ruchu oraz torowisko tramwajowo-autobusowe na odcinku
Niemcewicza-Daleka oraz dwie jezdnie po dwa pasy ruchu na odcinku Daleka-Aleje
Jerozolimskie. (Analogicznie do np. Al. Jerozolimskich w MPZP rejonu ul. Foksal [zobacz >>>].)
8. W planie powinien zostać zapisany obowiązek zapewnienia miejsc do parkowania
rowerów w liczbie nie mniejszej niż 4 na każde 100 metrów bieżących ulicy.
9. W planie powinny zostać zapisane wskaźniki miejsc do parkowania rowerów:
– dla budynków, pomieszczeń i lokali usługowych – nie mniej niż 7 miejsc parkingowych
dla rowerów na 1000 m2 powierzchni użytkowej podstawowej,
– dla budynków mieszkaniowych wielorodzinnych i pomieszczeń mieszkalnych – nie
mniej niż 1 miejsce parkingowe dla rowerów na lokal mieszkalny lub 1 miejsce na 5
lokali mieszkalnych, jeżeli możliwe jest przechowywanie rowerów w mieszkaniach
i budynek jest wyposażony w windę.
10. Ulice Tarczyńska, Daleka i Niemcewicza powinny zostać opisane jako służące
komunikacji kołowej o ruchu uspokojonym (por. np. obowiązujący MPZP rejonu ul.
Foksal).
11. W planie powinien zostać zapisany obowiązek zagospodarowania przestrzeni na ulicach
o ruchu jednokierunkowym w sposób umożliwiający ruch rowerowy dwukierunkowy.
12. W planie powinna zostać uwzględniona możliwość budowy stacji metra na placu
Zawiszy, zgodnie z przebiegiem III linii metra postulowanym w naszym wniosku do
nowego Studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego[2].
13. W planie powinien zostać zapisany obowiązek stosowania:
– krawężników wpuszczonych w jezdnię (równych z poziomem jezdni) – wtopionych na
całej szerokości przejścia oraz obniżania chodnika łagodną rampą do poziomu jezdni
albo
-jezdni podniesionej do poziomu chodnika tak, aby umożliwić zjazd i wjazd na chodnik
osobie poruszającej się na wózku.
Na przecięciach ulic klasy lokalnej i dojazdowej, na których nie są wyznaczone przejścia
dla pieszych należy wskazać obowiązek stosowania krawężników wtopionych
opuszczone oraz chodnika łagodnego rampą obniżonego do poziomu jezdni albo jezdni
podniesionej do poziomu chodnika. (Zapisy oparte na treści obowiązującego MPZP
rejonu ul. Foksal.)
Na przejściach dla pieszych i przejazdach dla rowerzystów wzdłuż ulic klasy głównej
przez ulice klasy lokalnej i dojazdowej należy wskazać obowiązek zachowania ciągłości
nawierzchni i niwelety chodnika i drogi dla rowerów. Jest to uzasadnione względami
estetycznymi i bezpieczeństwa, jak też potrzebą wyraźnej hierarchizacji dróg.
14. W planie powinien zostać zapisany obowiązek stosowanie automatycznej detekcji
niezmotoryzowanych (pieszych i rowerzystów) na skrzyżowaniach z sygnalizacją
świetlną.
15. W planie powinien zostać zapisany obowiązek stosowania fizycznych środków
uspokajania ruchu na terenie ulic klas lokalnych i dojazdowych oraz dróg wewnętrznych
przy ich przebudowie, remoncie lub budowie. Jako przykłady uspokojenia ruchu należy
wskazać powierzchnie wyniesione, przejścia dla pieszych na powierzchniach
wyniesionych do poziomu chodnika, podniesienie tarczy skrzyżowania. (Zapisy oparte
na treści obowiązującego MPZP rejonu ul. Foksal.)
16. W planie powinno zostać zapisane zachowanie ciągłości komunikacji pieszej wzdłuż ul.
Niemcewicza po zachodniej stronie skrzyżowania z Grójecką oraz wzdłuż ul. Spiskiej po
zachodniej stronie skrzyżowania z Al. Jerozolimskimi.
Przypisy
[1] Klasy dróg, w szczególności tych wewnątrz obwodnicy miejskiej, powinny zostać urealnione i dostosowane do ich
rzeczywistych parametrów, funkcji w systemie transportowym, ale też przestrzeni miejskiej. W tym celu konieczne jest
wprowadzenie faktycznej hierarchii klas dróg w SUiKZP, tak by dostosowane były do celów strategii transportowej
miasta, lokalizacji itp. W tym celu należy przede wszystkim obniżyć klasy wszystkich dróg G i GP wewnątrz
obwodnicy miejskiej o jedną klasę (GP do G, G do Z). Szersze uzasadnienie, w tym wykazanie, że aktualne klasy dróg
są oderwane od rzeczywistości: [zobacz >>>].
[2] W Studium należy uwzględnić przebieg III linii metra łączący najbardziej zurbanizowane tereny, możliwy do
realizacji do 2030 r. Stowarzyszenie Zielone Mazowsze proponuje przebieg od stacji Stadion przez Dw. Wschodni pod
ul. Szaserów przez Rondo Wiatraczna i dalej wzdłuż ul. Ostrobramskiej do ronda Mościckiego, zaś zachodniego
odcinka od stacji Rondo ONZ pod ul. Twardą do placu Zawiszy, następnie pod ul. Grójecką i ul. Opaczewską
oraz Parkiem Szczęśliwickim do nowo budowanych osiedli wzdłuż ul. Włodarzewskiej i ul. Instalatorów