Kolej skasowała pociągi, którymi jeździły setki osób
W związku ze zmianą rozkładu jazdy od 12 grudnia br., w dniach 8-9 grudnia Zielone Mazowsze, przy współpracy nowej spółki Koleje Mazowieckie, przeprowadziło badania frekwencji w pociągach na trasie Tłuszcz – Wyszków – Ostrołęka oraz Legionowo – Warszawa Gdańska.
Wstęp
Przedstawiamy raport, który ma na celu ocenę zmian przewidzianych w rozkładzie 2004/2005 w
dwóch obszarach:
– kursowania pociągów na trasie Tłuszcz – Wyszków – Ostrołęka;
– liczby pociągów przyjeżdżających na stację Warszawa Gdańska z linii Warszawa – Nasielsk –
Działdowo, w tym pociągów RegioPlus z/do Legionowa.
Raport został podzielony na dwie części zgodne z powyższymi obszarami.
Ocenę zmian przeprowadzono na podstawie badań frekwencji w pociągach osobowych
kursujących na trasie Tłuszcz – Wyszków – Ostrołęka, pociągach RegioPlus oraz liczby pasażerów
przyjeżdżających na stację Warszawa Gdańska w ciągu doby. Badania i raport zostały wykonane w
końcowym okresie obowiązywania rozkładu jazdy pociągów 2003/2004.
Dane pozyskano dzięki pomocy wolontariuszy: Krzysztofa Struga, Franciszka Grzegorka,
Marcina Radwańskiego, Aleksandra Buczyńskiego i Macieja Roszkowskiego. W badaniu brali udział
też autorzy raportu. Serdecznie dziękujemy także Pani Halinie Sekicie – prezesowi spółki Koleje
Mazowieckie oraz Panu Grzegorzowi Kucińskiemu – członkowi zarządu spółki, za umożliwienie
darmowych przejazdów w badanych pociągach.
Podstawowe wnioski
1. Kolej oprócz pociągów o słabej
frekwencji likwiduje kursy o najwyższej
frekwencji!
2. Trzy zachowane poranne pociągi do
Tłuszcza (przyjazdy 5.15, 6.06, 6.41)
przewoziły razem mniej osób niż jeden,
który skasowano (przyjazd 7.44)!
Podróżowało nim 237 osób, głównie
młodzież do szkół w Wyszkowie i
Tłuszczu. Zachowano wcześniejsze
połączenia, gdyż korzystają z nich
kolejarze (pociągiem 6.41 ok. 80%
podróżnych jechało na biletach
kolejowych).
3. W stronę powrotną zachowano
wprawdzie najbardziej popularny
pociąg o 14.23 (250 osób), ale
przesunięto go tak, że główni
pasażerowie – młodzież wracająca ze
szkół – będą musieli bezczynnie czekać
(odjazd z Tłuszcza o 15.04, a z
Wyszkowa o 15.32). Co więcej
skasowano pociąg, którym te
osoby dojeżdżały do szkoły.
4. Likwidując jeden pociąg za jednym
zamachem skasowano dwa najbardziej
rentowne kursy na linii. Uważamy
zatem, że mamy do czynienia ze
świadomym działaniem na szkodę
przewoźnika. Czy ktoś za to poniesie
odpowiedzialność?
5. Zlikwidowane połączenia RegioPlus z
Legionowa do Warszawy Gdańskiej
cieszyły się wysoką rentownością, a
gdyby skasować tylko część z nich,
pozostałe byłyby praktycznie rentowne.
6. Pomiędzy pociągami z Warszawy
Gdańskiej o 16.26, a 17.19, odjeżdżały
jeszcze dwa pociągi, które skasowano
(w porze największego szczytu!).
Pierwszym z nich – do Legionowa
wyjeżdżało z Warszawy ok. 100 osób, a
drugim – do Ciechanowa ok. 300 osób.
Czy te osoby zmieszczą się dodatkowo
do pociągu o 17.19 którym wyjeżdżało
ponad 400 osób?
Podstawowe rekomendacje
1. Wnosimy o jak najszybsze
przywrócenie porannych pociągów
zapewniających dojazd do pracy i
szkoły w Wyszkowie na ósmą, zarówno
od strony Tłuszcza, jak i Ostrołeki.
2. Postulujemy przywrócenie
najpopularniejszych kursów RegioPlus
pomiędzy Legionowem i Warszawą,
zapewnienie im na stałe trzech składów
EZT, które będą nocować na wolnych
torach na stacji Legionowo.
3. Postulujemy jak najszybsze
przywrócenie co najmniej jednego
pociągu z Warszawy Gdańskiej w
stronę Legionowa, Nasielska i
Ciechanowa pomiędzy godzinami 16:26
i 17:19.
Pobierz raport
Szczegółowy raport można pobrać pod adresem:
czt.zm.org.pl/files/raporty/Raport_6_2004_wlasciwy.pdf
(PDF 1 MB)